Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur blir man av med page out?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-11 00:58

Hej

Läste att när man "samlar" på sig page outs så slöas datorn ner. Finns det något sätt att bli av med dessa utan att starta om datorn eller sätta in mer ram? Finns det något särskillt som gör att man får fler page out? Program etc?

Har macbook core duo med 2gb ram. 120gb hårddisk med minst 20gb ledigt.

Tacksam för svar.

Batte

Senast redigerat 2007-09-11 01:09

Safari är ett av de program som orsakar mest page outs. Men de flesta minneshungriga program som cache'ar mycket kan slöa ned datorn. Mer minne eller stänga ned/starta om program/datorn är i princip det enda som hjälper mot page outs.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-11 13:43
Ursprungligen av Simon Templar:

Men de flesta minneshungriga program som cache'ar mycket kan slöa ned datorn.

Nej, du behöver inte en hålla på med att cacha (data?). Det räcker med stora program som slåss om samma (finita) mängd minne i datorn.

Ursprungligen av Simon Templar:

Mer minne eller stänga ned/starta om program/datorn är i princip det enda som hjälper mot page outs.

Starta om program och/eller dator hjälper inget mot page out.

Ursprungligen av frazze:

Nej, du behöver inte en hålla på med att cacha (data?). Det räcker med stora program som slåss om samma (finita) mängd minne i datorn.Starta om program och/eller dator hjälper inget mot page out.

Klart cachning bidrar till page outs problematiken och det är lika klart att en nystartad dator är rappare än en som har varit igång en längre tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 20:08
Ursprungligen av Simon Templar:

... det är lika klart att en nystartad dator är rappare än en som har varit igång en längre tid.

Varför är det klart? Varför räcker det inte att starta om minneskrävande program (Safari) eller logga ut och logga in igen?

Kan du förklara?

Ursprungligen av pesc:

Varför är det klart? Varför räcker det inte att starta om minneskrävande program (Safari) eller logga ut och logga in igen?

Kan du förklara?

Jag skrev iofs tidigare att starta om program också kunde ha verkan, men min erfarenhet är att omstart ibland är det enda som gäller för att återigen få en så rapp dator som möjligt, OSX må vara bättre än Windows men OSX är inte perfekt speciellt inte när det kommer till minneshanteringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 02:22
Ursprungligen av Simon Templar:

OSX må vara bättre än Windows men OSX är inte perfekt speciellt inte när det kommer till minneshanteringen.

Kan du peka på några brister i minneshanteringen? Hur skulle du vilja förbättra den?

Ursprungligen av Simon Templar:

Jag skrev iofs tidigare att starta om program också kunde ha verkan, men min erfarenhet är att omstart ibland är det enda som gäller för att återigen få en så rapp dator som möjligt

Det är tvärtemot mina erfarenheter. När datorn är nystartad finns ingenting av mina mest använda program inläst i ramminnet, och därför går allt lite långsammare på en nystartad dator.

Sedan kan det visserligen hända att man kör något riktigt minneshungrigt, och då kommer mina ca 5 mest använda program att gå lite långsammare igen när jag byter tillbaka till dem, men de har snart återtagit sin plats i minnet och flyter bra. Det är dock inget emot den tid det skulle ta att starta om datorn och starta upp programmen på nytt. En omstart är att gå tillbaka till ruta ett, där man inte har något alls i ramminnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 01:32

Det finns ett litet program som heter "MenuMeters" och som visas i menyraden. Där kan du hålla koll på pageouts, minnes belastning, cpubelastning, diskanvändning och nätbelastning m.m. Mycket trevligt och gratis! Här är adressen:
http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/
Joel

Jag har sällan mycket page out sedan jag satte i mer RAM i min Mini. Och vilken skillnad i prestanda!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-11 13:41
Ursprungligen av batte82:

Läste att när man "samlar" på sig page outs så slöas datorn ner.

Nja, du samlar inte på dig några i sammlandets rätta bemärkelse. Dom kommer sig av att det finns mindre fysiskt ledigt minne tillgängligt än vad som behövs. Då gör man, sedan årtionden i UNIX-världen, ett litet trick där man lånar minne - fast i form av utrymme på en hårddisk.

Och den slöas heller inte ner av att du samlar på dig (=page out-räknare tickar upp), bara just vid tidpunkten för själva page out. Sedan snurrar den på i oförminskad fart.

Ursprungligen av batte82:

Finns det något sätt att bli av med dessa utan att starta om datorn eller sätta in mer ram?

Nej, det enda som dör gör är att nollställa räknaren. Och räknaren, förresten, räknar hur många gånger sedan systemstart (och inte sedan du har loggat in, datorn vaknade från vila, etc) som den har gjort en page out. Så om du nollar den kommer den bara att räknas upp igen är datorn måste göra samma page out efter omstart när samma program kräver samma mängd minne igen. Och du har inte vunnit något. Snarare en massa tid har gått förlorad av din omstart.

Ursprungligen av batte82:

Finns det något särskillt som gör att man får fler page out? Program etc?

Nej, alla program är lika troliga att från stund till annan generera page outs.

Ursprungligen av batte82:

Har macbook core duo med 2gb ram. 120gb hårddisk med minst 20gb ledigt.

Det borde inte vara så tokigt med resurserna i din dator. Själv sitter jag med MacBook Pro CD med 2GB minne och 250GB disk. Page outs kommer vare sig man vill eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 20:37

Om du lider av att datorn går långsamt, så kan det vara idé att stoppa i mer ram alternativt köra färre program samtidigt. En page-out sker när datorn behöver läsa in ny information i primärminnet och det inte finns plats för det som ska in. En del av data i minnet som inte använts på ett tag skrivs då tillbaka till hårddisken för att frigöra plats och det är detta som slöar ner datorn.

(När någon skriver att cachning bidrar till problematiken så är man ute och cyklar eftersom vi bör skilja på virtuell minneshantering och hantering av cacheminnet.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 02:25
Ursprungligen av vanilj:

(När någon skriver att cachning bidrar till problematiken så är man ute och cyklar eftersom vi bör skilja på virtuell minneshantering och hantering av cacheminnet.)

Jag tror att de som nämner cachning tänker på Safari, och att den drar mer och mer virtuellt minne ju längre man använder den. Troligtvis för att den har en intern cache på objekt den laddat ner för att snabba upp renderingen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-12 08:01
Ursprungligen av vanilj:

(När någon skriver att cachning bidrar till problematiken så är man ute och cyklar eftersom vi bör skilja på virtuell minneshantering och hantering av cacheminnet.)

Jag tror nog att man använder begreppet cachar på ett något avigt sätt. För när man pratar om minneshungrigt (=stor mängd) så påverkar det cachen negativt om man inte får träff i densamma. Men det har inget med page out att göra.

Jag upplever att jag får tillbaka RAM-minne om datorn står oanvänd några timmar. Iallafall om man får tro MenuMeters. Ledigt RAM är alltid mer då jag kommer hem från jobbet än då jag for.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-12 16:03

Precis.

1
Bevaka tråden