Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport + comhem = ingen grön lampa?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sökt och läst ungefär varenda ledig sekund i en vecka efter trådar som kan beskriva vad jag gör fel eller vad som är fel, och jag hittar inte något.

Alltså.
Jag och min kompis bor tillsammans. Hon har en pc, jag har en iBook. Jag har dessutom en airport express som legat nerpackad i ett år eftersom vi inte har haft internet sen dess. Jag vill såklart gärna att hon ska betala halva avgiften (vem vill inte slippa utgifter?) och tänkte att vi alltså kunde dela på uppkopplingen trådlöst.
För en vecka sen tecknade jag ett nytt bredbandsabonnemang hos comhem, fick hem grejerna och kopplade hit och dit. Allt fungerar med nätverkssladden i med båda datorerna.

Jag sätter airporten i ett eluttag, hittar nätverket med Airportinställningsassistent, pillar och trycker tills jag har ett fungerande nätverk, med lösenord och hela baletten. (13 siffror i lösenordet, så att det ska fungera med både mac och pc)

Kopplade in nätverkssladden i airporten och ställde in "Använder DHCP" och "Ansluter via Ethernet". Precis som man ska göra om man har sladden rakt in i datorn. Men ingen grön lampa på airporten (det ska det väl vara om det fungerar? Lyckades med att dela internet via den i en annan lägenhet för nått år sen) och ingen internetuppkoppling.

Lite hjälp, mycket hjälp, en knuff i rätt riktning? Vad som helst, annars måste jag betala heeeela avgiften och dessutom ha en sladd i datorn hela tiden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-10 13:01

Betyder

Ursprungligen av _Christina:

Allt fungerar med nätverkssladden i med båda datorerna.

att du har

  • kopplat in din bärbara, ställt in, surfat -> det fungerar

  • kopplat in hennes bärbara, ställt in (med samma inställningar som din), surfat -> det fungerar

För då lider du inte av en gammal klassiker i ComHem-världen som handlar om låsning på MAC-adress. Vi drar ett streck över det.

Ursprungligen av _Christina:

Jag sätter airporten i ett eluttag, hittar nätverket med Airportinställningsassistent, pillar och trycker tills jag har ett fungerande nätverk, med lösenord och hela baletten. (13 siffror i lösenordet, så att det ska fungera med både mac och pc)

Om det är dte enda som du gör på din Express skulle jag rekommendera att du gör en återställning till fabriksinställningarna. Även om det vara ComHem förra gången så kan det hända att något har förändrats hos dom. Ta därför för vana att göra en grundlig återställning om det har gått en längre tid.

Ursprungligen av _Christina:

Kopplade in nätverkssladden i airporten och ställde in "Använder DHCP" och "Ansluter via Ethernet". Precis som man ska göra om man har sladden rakt in i datorn. Men ingen grön lampa på airporten (det ska det väl vara om det fungerar? Lyckades med att dela internet via den i en annan lägenhet för nått år sen) och ingen internetuppkoppling.

Men hur lyser lampan nu? Den kan väl signalera på olika sätt var som är fel? Det finns ju fem (5) olika koder.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-10 13:04

Kanske också uppdatera firmware på Expressen...

Tack så hemskt mycket för hjälpen, allt fungerar bra nu!

Kram!

1
Bevaka tråden