Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död mac mini, hur rädda HDn?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Min mac mini fick spader häromdagen och låste sig. Jag startade om men den stod och snurrade med grå skärm och ngn liten symbol so jag har för mig såg ut som en gammal mac eller nåt...
Jag startade om igen denna gång med systemskivan i.

Nu kom den aldrig längre än till en helgråskärm, samtidigt som man hörde hur den stod och tuggade på skivan.

Började nu bli lite nervös. Tog med mig burken till jobbet, kopplade den med firewire till datorn där och startade minin med "T" intryckt. Inget hände och jag utgick från att detta berodde på att den var koncentrerad på att försöka läsa skivan som hade fastnat.

Har nu haft loss chassit till minin, och lyckades pilla ut skivan. Troligen är väl den optiska enhten körd nu, men jag kan fortfarande inte starta burken som firewireenhet...

Vad göra?

Är nästa steg att plocka ut hårddisken och försöka koppla den direkt till annan dator?

Synd på datorn, men allt som ligger på hårddisken är ändå viktigast.

Någon som varit i samma situation och har tips?

mvh

Hej
Det påminner mycket om en mini här på jobbet häromdan. Den kom bara till grå skärm med både HDn och systemskivan. Snurran stannade, inte badboll, utan den svarta.
Jag öppnade den, kollade batteriet, som var OK och gav resetknappen ett tryck. Sedan startade den normalt igen.
Kanske värt att öppna din också, kolla batteriet och ge resetknappen ett tryck.
Lycka till
Lennart

Resetknappen? Vart finner jag den?
Tips på hur jag kollar ifall batteriet är ok?

Jag får ingen snurra överhuvudtaget, bara grå skärm.

Jo, jag förstår, så kanske ditt problem är annat än mitt, så att mina tips kanske inte hjälper dig.
Batteriet är ett litet batteri, som sitter inuti datorn, man mäter med en voltmeter.
Det ska vara ca 3.6V, om det är nämnvärt lägre, så behöver batteriet bytas.
Kjell o compani har sådana för 79 kr, 32-265.
Resetknappen sitter också inuti datorn.
Jag minns inte säkert nu, men har för mig att det är en liten vit eller grå plastblaffa, som man kan trycka på med en pennspets och som sitter på moderkortet baktill nära strömanslutningen.
/Lennart

Jag får korrigera mig lite, det jag skriver om prambatteriet ovan är fel.
Batteriet i en mini är en knappcell, inte den cylindercell jag tänkte på, och som sitter i de stationära macarna.
Jag har inte hittat uppgifter vad det är för ett batteri i minin, men man kan ju hoppas att det är en standardtyp på 3.0 V.
/Lennart

1
Bevaka tråden