Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC:n slänger mina Mac-tillverkade pdf-filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-09 22:54

Jag distribuerar pdf-filer till medlemmarna i en förening. En del av dem meddelar, att de inte får några pdf-filer. Andra meddelar att filerna kommer fram, men att deras PC-datorer slänger dem (virusprogrammet?). Vissa PC-användare har däremot inga problem med dessa filer. Vad kan jag göra för att alla PC-datorer skall kunna komma åt mina pdf-er? Någon som känner igen problemet?

För ett tag sedan var ju spam i PDF-filer på tapeten. Kanske är det antivirusprogrammen i mottagarnas datorer som får spel?

http://www.idg.se/2.1085/1.114716

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-09 23:54
Ursprungligen av Snabeldrake:

För ett tag sedan var ju spam i PDF-filer på tapeten. Kanske är det antivirusprogrammen i mottagarnas datorer som får spel?

http://www.idg.se/2.1085/1.114716

Frågan är hur jag löser problemet. Om jag skapar arkiv, kan Windows öppna det?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2007-09-10 00:06
Ursprungligen av marta:

Frågan är hur jag löser problemet. Om jag skapar arkiv, kan Windows öppna det?

Du menar zip-arkiv? Det ska inte vara några problem, det är bara för mottagaren att högerklicka och packa upp dem (”expander till ..” eller något sånt borde det heta?). Dessvärre verkar flertalet PC-användare vara helt ovetandes om detta, så du gör nog bäst i att upplysa dem med en kort instruktion i samband med distributionen.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-10 22:22

filmanm med 8+3 och a-z,A-Z utan mellanslag eller liknande är också att rekomendera idag 2007 om man kommunicerar med FirstClass i windowsmiljö eller MS outlook.

Ja det borde inte var så men har upplevt problem så det är värt ett försök

Folk som kör Outlook Express på Win får inga pdf-filer. Outlooks standardinställning markerar pdf som virus och visar inte filerna.

Klurigt problem. Jag har en gissing som det vore bra att testa, om inte annat för att utesluta:

Mac OS har av historiska skäl en möjlighet att dela upp fildata och filinformation i en "datadel" och en "resursdel". Resursdelen stödjs inte på Windows-maskiner, vilket ibland kan leda till att filen delas upp i två delar och i värsta fall blir obrukbar, alternativt tolkas som skadade och "misstänkta" filer av antivirusprogram.

Resursdelen för en PDF-fil är i princip helt onödig så det vore intressant att veta om du kan få igenom en PDF-fil som är garanterat "ren" från resursdelar.

Hur skapar du PDF-filen?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-09-11 10:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Klurigt problem. Jag har en gissing som det vore bra att testa, om inte annat för att utesluta:

Mac OS har av historiska skäl en möjlighet att dela upp fildata och filinformation i en "datadel" och en "resursdel". Resursdelen stödjs inte på Windows-maskiner, vilket ibland kan leda till att filen delas upp i två delar och i värsta fall blir obrukbar, alternativt tolkas som skadade och "misstänkta" filer av antivirusprogram.

Resursdelen för en PDF-fil är i princip helt onödig så det vore intressant att veta om du kan få igenom en PDF-fil som är garanterat "ren" från resursdelar.

Hur skapar du PDF-filen?

Hur tar jag bort "resursdelen"?
Jag layoutar i QuarkXPress. Sedan väljer jag "Skriv ut" och "Spara som PDF". Har också försökt med "Exportera->Layout som PDF…", men får ingen ordning på kvalitén då.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-09-12 08:32

Jag vill också veta hur man får bort "resursdelen". Många pc-användare piper när de får två filer och undrar vad den andra filen som de inte kan öppna är för något …

Har märkt att många inte uppdaterat sin Adobe Reader på ett tag och då får de problem med att öppna mina pdf-filer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-12 09:30

Var inte det ganska länge sedan (versionmässigt) sedan Mac OS X:s Mail.app hade detta problem med bilagor till Windows-mottagare? Jag har problemfritt skickat PDF-filer som bilagor till andra sidan (grin) och dom läser dessa gladeligen.

Det enda som jag kan komma på direkt är en kryss-ruta som finns längst ned i dialog-rutan när man lägger till bilagor i Mail.app: Send Windows Friendly Attachments (motsvarande på svenska).

Det som slår mig är att trots att det finns en grupp av mottagarna som kör Windows och klarar av att läsa PDF-filerna så envisas dom övriga med att marta ska fixa (deras) problem. När Acrobat Reader ändå är gratis att ladda hem, äga och köra. Då är man inte lite lat...

1
Bevaka tråden