Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluescreen i OS X?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-09 14:00

Igår fick jag upp en ruta över skärmen som sa "du måste starta om datorn, tryck ned powerknappen tills den stängs av"

Någon som varit med om liknande?
Jag hade suttit i lirat WoW i massa timmar, detta kom en stund efter jag stängt av när jag försökte starta en film med VLC.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-09 14:15

Ojoj, det där händer inte ofta. Kommer ihåg att det hände mig en gång på min förra iBook.
Dock den ända gången under mina 3,5 mac-år.

Men det sjuka är att "Bluescreen" på Mac är snyggt...

Har också fått dettta meddelande några gånger när jag kört VLC, speciellt vid snabbspolning (sitter på MB Pro 15,4). Grymt störigt.
Någon som har en tanke om varför?

Står det på flera språk?
Isåfall så är det en Kernel Panic vilket kan innebära hårdvarufel men det måste inte vara det

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-09 16:27

Ja, det stog på flera språk.
Usch, det låter inte roligt.

Kernal Panic har allt som oftast med hårdvarufel att göra.
Minnen brukar vara boven.

Men ibland är det mjukvara som ställer till det så rejält att systemet inte kan skydda sig och såleded hänger sig. Det handlar bara om mjukvara som har kernalnära funktioner.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-09 17:29
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men ibland är det mjukvara som ställer till det så rejält att systemet inte kan skydda sig och såleded hänger sig. Det handlar bara om mjukvara som har kernalnära funktioner.

Vilket VLC knappast har, så det kanske triggar någon obskyr bugg i systemet under vissa förhållanden.

Jag har vart med om det två gånger, ena gången med en beta till Parallels, vilket knappast är oväntat, och ena gången då jag drog ut högtalarsladden!

  • Medlem
  • 2007-09-09 20:32

jag har fått sånt meddelande då jag bara kopplat bort min k810i utan att mata ut den, det har hänt 4-5ggr kanske...men som sagt, bara för jag inte har matat ut den rätt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-09 21:37

Kanske ska ta o köra memtest på den då.
Det måste väl fungera precis som på vilken pc som helst?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-11 22:06

Ett tips är ju att söka på kernel panic eller KP... Du kommer att få obscent många träffar, tro mig!!

Förresten kallas det väl inte för "bluescreen" på mac, utan "black screen of death" (har jag för mig). Hur som helst är det inte roligt...

Själv hade jag ett större antal KP:s som jag själv tror relaterade till programmet "transmission" (torrentprogram), då detta var det enda aktiva programmet vid samtliga låsningar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-12 08:57
Ursprungligen av ErH:

Förresten kallas det väl inte för "bluescreen" på mac, utan "black screen of death" (har jag för mig). Hur som helst är det inte roligt...

Nej, det kallas Kernel panic.

1
Bevaka tråden