Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa går grymt segt..

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-11 20:18

Köpte en Mac Mini för snart 2 veckor sedan. Ända sedan starten har den varit segsurfad.. Att ladda ner går fort, kör jag tp-test får jag 10 ner och 1 upp, men att ladda en helt vanlig webbsida kan ta upp till en minut ibland, nåt som på min bärbara pc tar 5 sek högst. Har provat med både Safari och Firefox, ingen skillnad de två emellan.

Det skumma i tp-testet är att i sändning får jag bara 8,65kb/s i tcp, men 102,43kb/s i udp, på mottagning ligger jag runt 1000kb/s i både tcp och udp, kan det vara detta som spökar?

Kan nån ha en aning om vad som är fel? Jag har bara provat trådlöst so far, men vill ju inte behöva dra en kabel till mitt modem som står 3 meter bort och jag har full signalstyrka. Känns nästan som att webbläsarna har strypt bandbredd eller nåt skumt, för snart orkar jag inte surfa såhär segt mer.

// Björn

EDIT::

Jag kanske borde poängtera att jag hittar 1 eller 2 trådlösa nätverk till som också är från BBB. Jag surfar trådlöst direkt från modemet just nu. Kan problemet lösas om jag köper en router tror ni? För det skumma är ju tptest och torrent där jag ligger på 1mbit/s ner och 100kb/s upp..

Senast redigerat 2007-09-12 08:56

Beror väl antagligen på att din PC cachat sidor vilket inte minin hunnit med eller så har din internetoperatör problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 08:40
Ursprungligen av Simon Templar:

Beror väl antagligen på att din PC cachat sidor vilket inte minin hunnit med eller så har din internetoperatör problem.

Oavsett så ska det inte ta upp till 1-2 minuter att ladda fram en helt vanlig websida, något måste vara fel tycker jag..

  • Medlem
  • 2007-09-11 22:00

Prova med OpenDNS-servrarna istället för din ISPs.
http://www.opendns.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 08:50

håller med eQ det rör sig om DNS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 08:57

Ok!

Kan det ha att göra med som jag uppdaterade min post om, att jag surfar direkt från BBB´s trådlösa modem och att det finns 1 eller 2 andra som också gör det i huset, det är iaf vad den hittar om jag söker trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-12 09:21

Kör du trådlöst på samma kanal som dina grannar så krockar trafiken (pratar i mun skulle man kanske enkelt kunna säga). Byt till en som dina grannar inte kör på.

Hur gör man det? Jo, du kör iStumbler (eller något annat snifferprogram som kan visa kanaler). Ställ in din basstation till en ledig kanal.

Att testa TPTEST över trådlöst är inte att rekommendera. Jag vill minnas att det kommer en information text vid uppstart eller finns i direkt anslutning till programmet. Kör med ethernetsladd till basstationen för korrekta siffror.

Vad gäller bittorrent så gäller det att ställa in brandväggens portforwarding korrekt för att erhålla så snabb trafik som möjligt. Dock ska du vara medveten om att det finns ett övre tak för basstationens prestanda att hantera samtidiga förbindelser. Lägg därtill lite buggar i firmware så sjunker den en bit till. Slutligen har vi prislappen på din konsumentprodukt som sätter slutligen nivån.

Du behöver (troligtvis) inte köpa en ytterligare router, då din basstation redan innehåller en router. Läs mer i dokumentationen (ja, jag vet - men man kommer sällan ifrån att läsa) för din basstation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 09:24
Ursprungligen av frazze:

Kör du trådlöst på samma kanal som dina grannar så krockar trafiken (pratar i mun skulle man kanske enkelt kunna säga). Byt till en som dina grannar inte kör på.

Hur gör man det? Jo, du kör iStumbler (eller något annat snifferprogram som kan visa kanaler). Ställ in din basstation till en ledig kanal.

Att testa TPTEST över trådlöst är inte att rekommendera. Jag vill minnas att det kommer en information text vid uppstart eller finns i direkt anslutning till programmet. Kör med ethernetsladd till basstationen för korrekta siffror.

Vad gäller bittorrent så gäller det att ställa in brandväggens portforwarding korrekt för att erhålla så snabb trafik som möjligt. Dock ska du vara medveten om att det finns ett övre tak för basstationens prestanda att hantera samtidiga förbindelser. Lägg därtill lite buggar i firmware så sjunker den en bit till. Slutligen har vi prislappen på din konsumentprodukt som sätter slutligen nivån.

Du behöver (troligtvis) inte köpa en ytterligare router, då din basstation redan innehåller en router. Läs mer i dokumentationen (ja, jag vet - men man kommer sällan ifrån att läsa) för din basstation.

Det låter rimligt att våra kanaler kan krocka. BBB´s beteckning på nätverken direkt från modemet är lite speciella så jag ser att minst två personer till i närheten använder sig av trådlöst från BBB via modemet, de är dock för långt borta för att kunna ansluta.

Vart hittar jag iStumbler?

// Björn

Ursprungligen av eLik:

Vart hittar jag iStumbler?// Björn

JFGI

Men ok, här är länken...
http://www.istumbler.net/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 09:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

JFGI

Men ok, här är länken...
http://www.istumbler.net/

Klart jag kunde ha googlat det, men roligare när man låter någon annan göra jobbet åt en

EDIT::

Fixade DNS´n och nu flyter det mycket bättre, tack! Skall prova med iStumbler nu med för att eventuellt få ännu bättre fart på surfandet..

// en gladare Björn

Senast redigerat 2007-09-12 18:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-12 18:50

Nu är nästa fråga hur jag lyckas byta kanal? Vi är 4st som alla ligger på kanal 11, och jag har bara ca 50% signalstyrka och runt 25% till de andra, känns som att det kan störa en hel del..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-12 21:42

Kanalen byter du i basstationen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 11:07

Tack för infon! Ska försöka logga in i den när jag kommer hem från jobbet då och se hur det går..

// Björn

Nu har jag inte köpt min första mac än, det är på g dock.

Borde väl finnas några intällningar att göra i systemet för att optimera surfandet. Även om det är en lättanvänd mac? För att en dator skulle funka och den andra inte finner jag svårt att tro beror på kanalkrock.

Och enligt rykten ska just macen vara den dator som bara fungerar

/j

Ursprungligen av Jonkanon:

Och enligt rykten ska just macen vara den dator som bara fungerar

/j

Du har uppfattat det rätt!

1
Bevaka tråden