Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk i MBP

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 22:23

Tänkte försöka mej på konstycket att byta ut min 120GB disk i MBP. Några frågor.

* Är 250GB det största man kan få som 2.5" SATA idag? Några rykten om större saker?

* Vad ska man välja? 4200, 5400 eller 7200? Vill ha en så tyst disk som möjligt. Kör inte så mycket disk-krävande program. Behöver man nått annat än 4200 då?

* Påverkar ett byte batteritiden?

* Vilket märke ska man välja? Hitachi, Samsung, Toshiba, Seagate, Maxtor. Alla verkar mer eller mindre samma produktutbud. Har nått märke bättre kvalité och pålitlighet?

* Ska man ge sej in på det här över huvudtaget? Har joxat med PC-towers en del men när man tittar på div. guider ser det rätt pilligt ut. Nån som bytt själv och kan dela med sej av erfarenheter?

Väl mött!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-07 01:22

Jo, kikade på den tråden först. Söka är inte så svårt. Men den besvarade inte riktigt alla mina frågor.

Är inte så svårt. Tänk bara på att din garanti ryker om du har någon sådan. Även om du inte har det så kan det vara bättre att lämna in den för bytet om du aldrig pillat i bärbara macar tidigare.

Kostar säkert en slant att få det gjort, men å andra sidan blir det dyrt om du råkar pajja något när du pillar själv också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-10 20:00

Då ska vi se, just bytt till en 250'a i min nya MBP, här är mina observationer..

Det finns upp till 300 eller 320 Gb stora, dock ej tillgängliga i sverige. 320 vill jag minnas var prototyp, 300 ska iallafall serietillverkas ungefär nu. 250 var det som jag kunde hitta här i landet iallafall och det som det fick bli.

Vill du ha hastighet och de 7200 rpm'en så är det 200 gig som är taket. Jag valde dock en 5400 som en lagom mellanväg då även jag vill ha det tyst, eller snarare att det var den hastigheten som fanns..

Har inte märkt av någonting på batteritiden vid något hårddiskbyte.

Personligen har jag valt disk från western digital då jag litar på dem och att de brukar vara hyggligt tysta. Vissa samsungdiskar kan ha problem med firmwaren så de inte går igång på en mac, dock så går det att uppgradera den, men det känns onödigt att krångla med det också. I övrigt vet jag inte så noga, gå in på silentpcreview.com där de har betat av en massa med hårddiskar.

Att byta disken är en barnlek om man inte har tummen mitt i handen, jag har bytt på alla mina bärbara macar, dvs iBook, powerbook, macbook och macbook pro. ibooken var den enda krångliga, men bara så att det tog tid, det var inget krångel.
det enda pillriga är att lossa på några kablar som är limmade på hårddisken samt att lyfta på frontskivan (den som tangentbordet sitter i) då den har lite små klämmor och en kabel i sig.
Tycker många på olika macforum är lite hariga till att mickla med hårdvaran, iallafall om man jämför med motsvarande pc-forum, det är ganska så rakt på sak att byta, dra loss skruvar som håller ihop chassiet, öppna upp, skruva ut hårddisken, sätta i ny och skruva ihop. Är du försiktig så ska det nog lösa sig.

Lycka till! ..och är du minsta osäker ska du såklart lämna in det till någon, vore tråkigt om något gick helt åt fanders..

Det framgick väl inte vilken MBP det gällde nu, men ifixit har guider för att byta diskar i Core Duo MBP:n men inte i Core 2 Duo MBP:n, är det någon som vet hur stor skillnad det är?

Enligt vem "ryker" garantin för ett byte av hårddisk? Har läst både och. Personligen tror jag att det är ok i och med att man får byta minne i en Mac Mini utan att garantin bryts sålänge inget annat skadats under bytet. Samma bör gälla en Macbook Pro då byte av hårddisk här är betydligt lättare än att byta minne i en Mac Mini vad jag vet.

Hur som helst, vet du vad du gör och inte pajar något så är det ju bara att spara den gamla hårddisken (och sätt in den gamla) utifall du behöver göra ett garantiärende. Bör, tillsynes, vara lungt i och med det tycker jag. Finns många olika "vetare" på nätet kring det här som säger olika saker vad gäller byte av hdd på Macbook Pro....

För övrigt köpte jag en Samsung HM250JI (alltså 250 gb) och det fungerar klockers. Lyckades inte uppdatera firmwaren själv (vilket var nödvändigt för den att lira med Macbook Pro) men efter att en lokal datorfirma fixade det har det varit helt lungt. Är man helt blå vad gäller hårdvaru-fixning med datorer bör man inte börja med att byta hårddisk i en Macbook Pro tycker jag men har man byggt en egen stationär dator någon gång t.ex. så är det lungt.

1
Bevaka tråden