Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP-strul för Windows?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I förra veckan så slog åskan ned och den server (Mac OS X 10.3.9 Server) som sköter DHCP-utdelningen fick "fnatt".
Jag gjorde det enkelt för mig och lade DHCP-utdelningen på en annan server (också 10.3.9 Server).
Efter bytet så fungerade alla Mac-datorer utmärkt och fick IP-nummer som vanligt. Men, alla Windows-klienter kan inte ta emot IP-nummer via DHCP av någon anledning. Jag har ingen aning om varför och inställningarna är identiska med den gamla servern. Enda skillnaden är att den nya servern har ett annat IP-nummer än den förra.

Om jag ger en Windows-dator ett fast IP-nummer så fungerar det utmärkt, men DHCP är helt omöjligt.

Vad kan jag göra? Jag är urusel på Windows och vet inte var jag ska börja leta eller vad jag ska ändra. Det måste vara något på klient-sidan är min gissning. Windows XP är det system som en handfull personer använder och som gärna vill komma ut på nätet.

Det inlägg som hjälper mig att lösa detta kommer att belönas med 3-månaders "supporter" på 99.se!

  • Medlem
  • 2007-09-10 15:07

Testa detta:
1. Tryck start, välj kör
2. Skriv cmd och klicka OK
3. skriv ipconfig /release och tryck enter
4. skriv ipconfig /renew och tryck enter

/P

Tyvärr, ger inget resultat alls.

  • Medlem
  • 2007-09-10 16:09

Vad händer då?

När du kör ipconfig /release ska du få upp en information om nätverkskorten med ip-adress 0.0.0.0
och 0.0.0.0 på nätmask. (dvs kortet släpper IP-konfigurationen)

När du sedan kör ipconfig /renew ska du förhoppningsvis få en IP-adress från DHCP servern(förutsatt att nätverkskortet är inställt på DHCP)

Men så är alltså inte fallet? Du får ingen IP alls? Eller du får IP, men det fungerar inte ändå?

/P

Jag får inget IP alls. 0.0.0.0 visade den innan jag körde ipconfig/release och samma sak efter ipconfig/renew.

Alla Windows-maskiner (4 stycken) ansluter trådlöst via "Airport"-basstationer (i bryggläge), men ingen får IP-nummer tilldelat hur jag än försöker. Jag testade med kabel också utan resultat.

  • Medlem
  • 2007-09-10 16:55

Tack, du föräras en upgrade till "Supporter" i 3 månader! Länken löste mina problem.

  • Medlem
  • 2007-09-11 09:44

Trevligt! Kul att man fick hjälpa till!

Ursprungligen av perka:

Trevligt! Kul att man fick hjälpa till!

Din "supporter"-status ska vara aktiverad (enligt säker källa). Kolla det för säkerhets skull. Tror det syns under "Mina inställningar" någonstans.

  • Medlem
  • 2007-09-12 11:52

Japp, verkar vara igång! Tackar!

/P

  • Medlem
  • Varberg
  • 2007-09-10 16:53

Om du tcpdump'ar på servern samtidigt som du kör "ipconfig /renew" på klienten, syns det någon DHCP-trafik från klientens mac-adress då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-10 16:54

har haft liknande problem med min 10.4 server. Slutade med ominstallation av OSXservern.
Felet ligger i OSXS som inte skickar tillbaka uppgifterna till Windows.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-10 20:07

Kom ihåg en sak som jag tror fungerade andra gången det hände. Jag stängde av DHCPn, letade manuelt reda på alla inställningsfiler som pverkade DHCP och slängde dom. Sen starta jag om och startade den igen. Sen tror jag det faktiskt fungerade...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-11 10:16

Bra att det löste sej för dej. Men jag kan säga att den lösningen inte fungerade för mej.

1
Bevaka tråden