Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trögt internet - vad kan det bero på?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 08:20

Hej
Har en av de senaste Macbookarna. Airport Express samt Com Hem ADSL 2 mb.

Internet ligger aldrig nere, men emellanåt är det riktigt trögt. Inte så at det går långsamt att surfa, snarare att det stannar upp. Typ nu när jag skulle in i internet-kategorin så klickar jag, den tänker. tänker. tänker. händer inget, fortsätter tänka. jag klickar igen, då funkar det direkt på stört. så händer det ofta.
och laddar jag hem något lagligt från Pirate Bay till exempel så går det aldrig snabbare än typ 50kb/sekund. som snabbast. och min kompis som har exakt samma uppkoppling och airport express hemma kommer typ alltid upp i 600kb/s. sen förstår jag att det varierar när man laddar torrents, men det händer liksom ALDRIG att det går snabbare.

vad kan man göra åt en sån här sak? vore mycket tacksam för tips.

Ursprungligen av martenj:

Hej
Har en av de senaste Macbookarna. Airport Express samt Com Hem ADSL 2 mb.

Internet ligger aldrig nere, men emellanåt är det riktigt trögt. Inte så at det går långsamt att surfa, snarare att det stannar upp. Typ nu när jag skulle in i internet-kategorin så klickar jag, den tänker. tänker. tänker. händer inget, fortsätter tänka. jag klickar igen, då funkar det direkt på stört. så händer det ofta.
och laddar jag hem något lagligt från Pirate Bay till exempel så går det aldrig snabbare än typ 50kb/sekund. som snabbast. och min kompis som har exakt samma uppkoppling och airport express hemma kommer typ alltid upp i 600kb/s. sen förstår jag att det varierar när man laddar torrents, men det händer liksom ALDRIG att det går snabbare.

vad kan man göra åt en sån här sak? vore mycket tacksam för tips.

Är det inte samma problem som skrivits om senaste 2 veckorna, vad gäller Comhem och deras problem med DNS servrar? Det tror jag. Har du comhem så är det väl inte ADSL du har utan cabel med 2 MB - eller ?
Sök på comhem i forumet så tror jag du hittar lösningen på ditt problem, om jag inte är helt ute och cycklar.

Ursprungligen av adress@mac:

Är det inte samma problem som skrivits om senaste 2 veckorna, vad gäller Comhem och deras problem med DNS servrar? Det tror jag. Har du comhem så är det väl inte ADSL du har utan cabel med 2 MB - eller ?
Sök på comhem i forumet så tror jag du hittar lösningen på ditt problem, om jag inte är helt ute och cycklar.

Fast jag tycker inte det borde gå så segt att tanka hem saker om det bara är ett DNS-problem. Kan ju förstås vara en del av lösningen, men jag ser inte hur byte av DNS ska speeda på nedladdningshastigheten.

Ursprungligen av Natarjasana:

Fast jag tycker inte det borde gå så segt att tanka hem saker om det bara är ett DNS-problem. Kan ju förstås vara en del av lösningen, men jag ser inte hur byte av DNS ska speeda på nedladdningshastigheten.

Kolla den här tråden. Den hjälpte mig magiskt.
http://www.99.se/internet/222475-str...r-19-36-a.html

* Testa med kabel direkt mot modemet.

Och...

* Testa din Airport Express och dator mot annan uppkoppling.

Eller...

* Testa en annan dator mot din uppkoppling.

Då vet du om problemet ligger i anslutning eller i dator. Ligger det i anslutningen är det bara att hoppa på ComHem, ligger det i Airporten eller datorn är det bara att försöka felsöka (där är jag dock till typ noll hjälp).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 10:23

testade att lägga in DNS-sifforna.. men jag tycker inte det verkar vara nåson skillnad. testade ett par torrents med sjukt många seeders. men det liger på 6,5 kb/s.. kanske inte är ngt bevis för ngt fel, ja vet inte. men det är ingen skillnad direkt mao.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-11 13:24

Det gäller att ställa in torrent-klient och router/brandvägg på rätt sätt. Sök på 99 och övriga Internet så hittar du svenska och utrikiska inlägg & tips om hur du gör. Det brukar också finnas informativa handledningar på respektive torrent-site (tracker) om hur du generellt sett går till väga.

Andra icke-vetenskapliga tester (inte tptest v<efter version 1> då) är att köra tex CyberDuck (eller din FTP-favoritklient) och plocka hem en ISO-fil från ftp.sunet.se. Då dom alltid sitter bättre anslutet än vad du gör, så borde du kunna bilda dig en bra uppfattning om hur bra anslutning som du har via ComHem.

Senast redigerat 2007-09-16 14:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-15 12:57

ingen sötnos som är duktig på sånt här och vill hjälpa mig hitta svar?

Har du testat det jag föreslog? Amatörmässiga saker, förvisso, men om felet ligger hos ComHem kan du ju sitta och felsöka dig blodig utan att få till det. Med lite tur är felet deras och går att fixa på trettio sekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 09:26

kan ju iofs prova direkt mot kabel. resten blir nog lite svårt att testa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 13:13

jag testar att koppla in sladden direkt i datorn.. trodde det skulle funka direkt. men det strulat med ethernet... det lyser orange och snackar ngt om ip.nummer.... jaha...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-16 14:07
Ursprungligen av martenj:

jag testar att koppla in sladden direkt i datorn.. trodde det skulle funka direkt. men det strulat med ethernet... det lyser orange och snackar ngt om ip.nummer.... jaha...

Hur har du ställt in TCP/IP-inställningarna för din Built-in Ethernet? Frågar den efter IP mha DHCP?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-16 14:06
Ursprungligen av martenj:

och laddar jag hem något lagligt från Pirate Bay till exempel så går det aldrig snabbare än typ 50kb/sekund. som snabbast. och min kompis som har exakt samma uppkoppling och airport express hemma kommer typ alltid upp i 600kb/s. sen förstår jag att det varierar när man laddar torrents, men det händer liksom ALDRIG att det går snabbare.

Jämför era inställningar i AirPort Express och i respektive Bittorrent-klient. Ni kommer nog att hitta olikheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 21:54

Jag har ändrat enligt de där DSN-sifforna både i Airprt-inställningarna och i internetinställningarna. nu går det liiiite snabbare i Azerus. typ 70kb/s om det går smidigt och inte så många filer på nedladdning.
Men nyss laddade jag ner VLC från deras site och då gick det i typ 250kb/s. så då bör det väl knappast vara min uppkoppling/airport det är fel på? snarare Azerus på ngt sätt?

eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-30 22:07

ok. jag har bevisat för mig själv att jag är en lat idiot.
jag började kolla i inställningarna i Azerus och såg att download var begränsat. satte 0 i värde för unlimited och poff laddar jag ner i filer i totalt 250 kb/s. ca 70, 80 och 110 per torrent. så enkelt var det. kanske inte universums snabbaste, men med 2mb's uppkoppling är det väl godkänt, eller?

Det är ju exakt 2Mbit så det är vad du betalar för

1
Bevaka tråden