Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förändring av forum - åsikter uppskattas!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hade ett par saker som man skulle kunna ändra på ganska kvickt:

1. Ett nytt forum för MacOS 9 relaterade frågor - precis som MacOS X forumen.

2. iPod måste med någonstans - under bärbart?

3. Regionella forum - kan det vara intressant?
Dom placerar man längst ned på 99mac.com. Ett forum för 99mac Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. (det är väl dom fyra grupperingar vi märker här på forumet?)

4. Ny kategori: problemlösning?
Under problemlösning lägger man macos x, x server, macos 9 och support forumen...

Mina enkla åsikter...

1. Ett nytt forum för MacOS 9 relaterade frågor - precis som MacOS X forumen.
Ja, låter som en bra idé.

2. iPod måste med någonstans - under bärbart?
Dela isåfall upp "bärbart". Ett "iPod/Handdatorer" och ett "iBook/PowerBook"

3. Regionella forum - kan det vara intressant?
Tycker att Sverige är tillräckligt regionalt...

4. Ny kategori: problemlösning?
Kastar sten i glashus nu kanske, men är inte det mesta som diskuteras här problemlösning? (mer eller mindre)

2. iPod måste med någonstans - under bärbart?
Dela isåfall upp "bärbart". Ett "iPod/Handdatorer" och ett "iBook/PowerBook"

Det tycker inte jag. Vi kan inte ha ett forum bara för iPod och handdatorer tror jag tyvärr - det genererar inte tillräckligt med inlägg. Eller?

Jag tror att man måste ha ett par hundra inlägg i månaden för att motivera ett separat forum.

Varför inte ha ett eget forum för den digitala hubben? för det är väl därunder iPod:en sorteras, tilsammans med i-programmen, och annan kringutrustning

[ 15-01-2002: Meddelandet ändrat av: odlund ]

3. Regionella forum - kan det vara intressant?
Dom placerar man längst ned på 99mac.com. Ett forum för 99mac Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. (det är väl dom fyra grupperingar vi märker här på forumet?)

Tror inte det skulle bli någon större aktivitet i dessa. Dessutom skulle andra landsändar hävda rätt till egna forum. Det finns heller ingen relevans beträffande macanvändningen.

Är det inte dags att ta bort:

MacWorld Expo 7:e januari 2002

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-15 15:42

1. Bra idé.
2. Lägg ipod under bärbart, Ny kategori lär ej behövas. Så kul är den inte
3. Skippa det. Vill man prata med bara gbg:are kan man väl skriva det i Subject-raden.
4. Behövs inte heller, dessutom ologiskt eftersom det diskuteras mkt mer än support i tex mac os x. Tycker det är bra med ett rent support forum där man kan gå in och fråga/hjälpa och andra ämnesavgränsade forum där det är lite blandat.

mattan

  • Medlem
  • 2002-01-16 00:29

Jag tycker att det är otroligt viktigt att saker och ting är lättöverskådliga!

Inte för att folk inte klarar av att hålla isär saker utan för att det inte ska kännas motigt att logga in och kolla vad som hänt den senaste tiden: finns det 20 forum upplevs det som rörigare och jobbigare än 5 även om antalet poster är lika många.

Saker ska förenklas och komprimeras så långt det går IMHO. Det är inte bra att spraya ut nya forum till höger och vänster.

Citat:

Inte för att folk inte klarar av att hålla isär saker utan för att det inte ska kännas motigt att logga in och kolla vad som hänt den senaste tiden: finns det 20 forum upplevs det som rörigare och jobbigare än 5 även om antalet poster är lika många.

Använder inte alla » Dagens aktiva diskussioner «? Utan den skulle jag aldrig ha en chans att hålla koll, för precis som Tott säger så kan det bli för jobbigt att gå igenom forum för forum, när det börjar blir några stycken...

Håller med tott, om det blir för mycket forum blir det bara oöverskådligt och jobbigt. Och skulle man inte kunna byta "MacWorld Expo 7:e januari 2002" till "Inför MacWorld Expo Tokyo" så att folk kan diskutera rykten där utan att avslöja allt för folk som inte vill veta?

Jag skulle dock kunna tänka mig en helt ny avdelning av 99mac (om man nu är ute efter förändring). Det skulle vara en avdelning med recensioner av prylar som anknyter till vad som diskuteras på forumen. Med tanke på hur många som är på forumet borde vi kunna få ihop en hel del recensioner av allt ifrån handdatorer, datorer och mobiltelefoner till kameror och program. Det måste vara lika lätt att lägga upp en recension som ett inlägg och man ska kunna ha med bilder och dylikt.

Det är möjligt att det redan finns tre miljoner sidor som recenserar dessa prylar men jag tycker det skulle kännas schysst att kunna läsa recensioner på svenska skrivna av folk från 99mac som man vet vilka de är. Jag vet inte riktigt, vad tycker ni?

Gabriel: Du råkade ramla över någonting vi planerat en längre tid nu...vi kommer att starta "99mac testar" och det kommer att bli väldigt spännande.

Adrian: "dagens aktiva" är väldigt bra och snabb. Vi har till och med diskuterat att ändra så att den blir startsida för 99mac...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
"dagens aktiva" är väldigt bra och snabb.

Skulle vara bra med datum och tid för sista inlägget i varje tråd. som det är på www.sweclockers.com/forum

[ 16-01-2002: Meddelandet ändrat av: dsm ]

[ 16-01-2002: Meddelandet ändrat av: dsm ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Adrian: "dagens aktiva" är väldigt bra och snabb. Vi har till och med diskuterat att ändra så att den blir startsida för 99mac...

Men då bör det fixas så att den visar senaste 24h, och inte senaste dygnet. Jag missar alltid alla kvällsposters om jag inte strax före 2400 varje kväll ser till att läsa alla.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 10:43

Med tanke på alla kommande rykten och avslöjanden inför MacWorld Tokyo skulle det också vara bra med en "Spolier" funktion som som dom har på Mystforumet.

De som inte vill läsa rykten slipper då det

/Micke Seid

Hur vore det med ett reklamforum? Alltså ett forum där återförsäljare som Macoteket och andra med gott samvete kan posta erbjudanden och liknande?

Det skulle förstås vara sunda inlägg, inte något spam-liknande där nån återförsäljare varje dag postar samma erbjudande (men sånt skulle antagligen bara ge en massa badwill iofs).

Jag minns när just nämnda Macoteket postade att dom fått in iPods och vissa ansåg att det var på gränsen till olovlig reklam, medan andra tyckte det var helt ok. Ett speciellt forum får detta skulle enkelt lösa såna meningsskiljaktigheter.

Möjligtvis så skulle det hela falla på att det blir för få inlägg/månad. Men om du Martin postar alla dina erbjudanden där så är det nog ingen risk... *flin*

Jag har ett par synpunkter:

1. Det vore bra om det vara lättare att på sidan med den egna profilen se till eget medlemsnummer. Ibland vill jag leta efter inlägg av mig själv och då måste jag skriva numret och inte minns jag det heller.

2. Jag tycker knapparna som finns på varje inlägg skulle må bra av lite förklarande text, det finns ju utrymme på den raden att göra dem längre, det är ju bara lite tomt utrymme till höger om dem. Om man vill veta var knapparna gör så måste man läsa i länken och gissa vad de betyder, jobbigt. Vore trevligt om de hette: Profil, Maila, Meddela, Redigera, Svara eller något liknande.

I övrigt har jag inget att klaga på, bra jobbat!

/Ola

Man kanske kan skapa en kategori för ryktes diskussion...

Jag skulle tycka det vara roligt att det fanns möjlighet att lägga in en bild av sig själv i "Min Profil"... ja jag kan tycka det är kul att se hur folk ser ut som svarar eller postar inlägg. Skulle t.ex bara få ha en viss förbestämd höjd & bredd. Förutsätter att majoriteten har ett iDisk konto där bilden kan ligga, som man bara länkar till. Skulle gärna se ett eget forum för nätverksfrågor - Olle

Jag skulle tycka det vara roligt att det fanns möjlighet att lägga in en bild av sig själv i "Min Profil"... ja jag kan tycka det är kul att se hur folk ser ut som svarar eller postar inlägg.

Det är fixat nu!

Kolla in min profil!!

- Intergrering eller d.y.l
Hur du lever med en Mac i WinTel/*-Nix världen ungefär.

Nya forum som jag gärna skulle vilja se:

1. Mac OS Classic

2. Programvara (för alla annan programvara)

3. Rykten om kommande produkter (för att inte spoliera för tråkmånsarna som inte vill läsa... )

YIPPI!!! 300 poster, tjohoo!!!

[ 23-01-2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Lite vad framtiden har att erbjuda:

UBB 6.2.0 släpps den 28 januari. Den kommer bl a inkludera följande:

* "Recent Visitors," a more comprehensive implementation of "Who´s Online"
* Post preview function
* Enhancements to the user search feature (new searchable fields, such as IP at registration, IP at last post, and birth date)[
* After a reply or edit, you are now taken to your post in the topic
* Enhanced tools for COPPA support
* User birth date field (required for COPPA, optional if you have not enabled COPPA)
* Printer-friendly topic view
* XHTML templates (~99% compliant, thanks to Allen Ayres of UBBDev!)
* Topic authors may now toggle email notification from on to off and vice-versa by editing their post
* Private forums may now be set to disallow new topics or replies (previously, new topics and replies were forced ´on´)

Version 6.2.1 släpps 18 februari, den versionen kommer introducera polls/röstsystem direkt i diskussionerna - vilket är väldigt trevligt.

Händer inget oväntat lär 99mac.com uppdateras enligt ovan.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-01-25 14:15

Tycker onödigt mycket yta tas upp av 99mac-logo och tomrum ofanför själva diskussionerna. Jag vill hellre se fler diskusioner...

Typ 50% "onödigt"...

Och föresten, har inte Martin glömt bort tjugonde knut?

2002-01-26 Uppdatering av 99mac.com pågår!

Detta är ändrat i version 1.4:

- Vi har fått tillbaka vår original 99mac.com logotyp. (det är ändå inte någon snö utomhus!)

- Nya knappar: "ny diskussion" och "nytt inlägg"

- Nya knappar: "profil", "epost" osv osv som tidigare var svåra att förstå.

- Nya knappar: "stäng diskussion" osv som fanns längst ned och tidigare var på engelska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-26 15:52

Och (återigen) så tror jag att de flesta av oss alltid tar oss till
ämnet "dagens aktiva diskussioner" och ger inlägg därifrån. Men det borde vara enklare att återvända dit, typ via nedre högra rullningsmenyn t.ex....eller en egen knapp
i övre menyraden. Oftast hoppar man ju mellan olika inlägg för att sedan kolla om någon replikerat i ett annat ämne man har skrivit.

En annan detalj är att lätt kunna skaka liv i gamla "trådar"... Jag brukar ofta använda sökfunktionen till att leta upp tidigare trådar som "somnat in" lite (exempel var den om Keynoten på Nalen nu vid årsskiftet...under över två månader var det inte en kotte som skrev om en ev. sammankomst. Men det blev ändring...).
Varför inte kunna samla (sortera) gamla topics i olika ämnesområden så man lätt hittar tillbaka ( detta gäller specifikt supportavdelningen )..?!

Iövrigt tycker jag att det fungerar bra och forumet känns mycket serriöst (även när vi "spårar ur"). Jag har dock en liten högst personlig önskan till den grafiskt ansvarige (Venger?): snälla, byt ut den militärgröna färgen på sidorna till en mer elegant och stilfull nyans som är mer "up-to-date" !!! :eek: :rolleyes:

Uppdaterat mer grafik. Vad sägs om den brinnande foldern som används för riktigt HETA diskussioner!

Jag har dock en liten högst personlig önskan till den grafiskt ansvarige (Venger?): snälla, byt ut den militärgröna färgen på sidorna till en mer elegant och stilfull nyans som är mer "up-to-date" !!!

Att byta hela färgschemat till ett nytt och fräscht 99mac.com version 2.0 är planerat in i framtiden. Det finns dock viktigare saker att få igång innan dess. Vi jobbar på många utbyggnader samtidigt och vi är inte så många som jobbar med 99mac.com så det tar tid...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-26 17:07

De´ e´ ok! Ni kämpar på bra och sköter det med hedern i behåll. Coolt med mappar som brinner!

Jag måste säga att jag gillar färgerna, jag kommer automatiskt att tänka på 99mac när jag ser dessa färgkombinationer... alldeles utmärkt om du frågar mig.

(OBS! jag tänker inte skriva VAD som är alldeles utmärkt, för då måste jag använda min backspacetangent som har fastnat. Jag skulle kunna skriva det i den här parentesen iof, men då skulle den bli så lång och långa parenteser ser löjligt ut... )

Bevaka tråden