Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Talande väckarklocka?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår när jag skulle somna fick jag en vision om ett program som skulle vara riktigt häftigt och inte minst användbart!

Det hela går ut på att jag har en väckarklocka på datorn som förslagsvis väcker mig genom att antingen spela en låt i iTunes eller spelar ett riktigt jobbigt alarmljud. Självklart ska datorn kunna väckas ut vila för detta. Efter att jag har vaknat och stängt av alarmet börjar det riktigt trevliga.
Då ska datorn tala om för mig (ja, datorn ska tala!) hur många olästa mail jag har. Tala om dagens händelser i kalendern. Viktiga saker jag måste fixa på min todo-list i iCal. Den skulle också kunna tala om hur många nya RSS-artiklar det finns och om jag har några nya meddelanden i Adium eller Skype.

Ja, jag antar att ni förstår själva. Jag behöver inte alla dessa funktioner, men några av dem vore riktigt nice. Tänk er själva, ni har kollat mailen redan innan ni har stigit upp ur sängen!

Finns det ett program som fixar detta?

Det kan du själv sätta ihop med hjälp av AppleScript och kanske lite Automator.

Väckarklocksdelen är kanske det klurigaste, men det kan du ju lösa genom den inbyggda väckningsfunktionen.

Testa.

Hade gärna testat. Men har ingen aning om var jag ska börja..

Ska programmet/scriptet bara tala om hur många olästa mail du har, eller också läsa upp hela meddelandet? För annars måste du ju förr eller senare sätta dig och läsa mailen. Ser inte poängen med den delen t ex.
Likaså när du vill veta ifall det finns oläste meddelanden i Adium/skype etc.

Intressant vision, men lite onödig samtidigt.
Letar du fortfarande efter en bra väckarklocka så kika på Awaken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-13 01:26

Kanske enklare om du ber din flickvän att göra det varje morgon! Så kan hon även fixa frukost på sängen och ta fram dagens plagg... Hm, börjar likna hembiträde eller rentav mamma!

Om datorn säger till mig att jag har 2 olästa mail så kanske jag blir lite peppad att stiga upp. Men om jag däremot har 25 olästa mail så kan jag gott ligga kvar lite längre.
Den stora grejen vore ju om datorn läste upp mina RSS-strömmar. Skönt att få nyheterna redan innan man stigit upp.

Kom på att om man kan få iTunes att ladda ner någon skön podcast och sedan spela upp den. Men då måste man ju kanske spela upp gårdagens cast eftersom iTunes inte hinner ner den nya? Då tappar man lite av nyhets-grejen. Ska dock kolla på länken!

Riktigt bra idé att låta flickvännen göra allt jobbet. Risken är att det efter en vecka blir omvända roller och då är jag ju tillbaka på ruta ett. Eller kanske till och med ännu längre bak.

1
Bevaka tråden