Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt att skapa script för löpande numrering i Numbers eller Pages?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-09 22:42

Hej,
Jag har utan framgång sökt här på 99mac och på andra forum efter en lösning på ett problem jag har. Här verkar det finnas kunnigt folk, så jag hoppas att det finns någon här som kanske har en idé på en lösning...

Jag ska håller på och gör ett antal faktura-mallar i Numbers eller Pages.
En funktion jag behöver är att när man börjar skriva en faktura ska man med en knapptryckning kunna få ett fakturanummer, dvs en löpande numrerning av fakturorna. Oavsett vilken av mallarna man använder ska fakturanumret komma från samma serie.

Vad jag skulle behöva är alltså ett program som när det startas hämtar ett värde (från en separat fil, antar jag), skriver ut det på ett förvalt ställe i min faktura, och sedan adderar "1" till värdet och sparar det i samma fil.

Vad jag har förstått finns inget stöd för AppleScript i Numbers - men går det att lösa på något annat sätt? Om inte, går det att lösa med AppleScript och skapa dessa mallar i Pages istället?

mvh/
Jonas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-10 11:52

Det låter som något man skulle använda Automator till. Finns i din programmapp.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-10 18:25
Ursprungligen av Gunnar B:

Det låter som något man skulle använda Automator till. Finns i din programmapp.

Tack för förslaget!
Jag har dock tittat en del på Automator och vad jag har förstått av det man kan göra så verkar det inte gå att få till så avancerade funktioner som att plocka ut värden från filer, utan mer skapa arbetsflöden. Men det är möjligt att jag har fel...ska titta lite till på Automator.

/jonas

Du har alltså olika faktura-mallar i Pages och vill att datorn skall berätta vilket nästa fakturanummer är oavsett vilken fakturamall du är i? I så fall duger inte Automator för det, du måste använda dig av Applescript.

Tyvärr hinner jag inte skriva och testa ett manus för detta, men jag kan ge dig en pekar i rätt riktning:

Starta Hårdidsken > Program > Applescript > Manusredigerare

Välj Arkiv > Öppna ordlista

Välj "Standard additions"

Notera raden "File Read/Write", där hittar du syntaxen för att läsa och skriva filer. Resten är ganska enkelt (om man vet hur man gör alltså...)

(Jo, glöm inte att i manuset ha en rad "Open for access" och en som gör "Close for access". Eftersom man programmerar fel behöver du även i ett separat manus ha en "Close for access" som du kan köra när det andra manuset öppnar access till filen men inte avslutar manuset korrekt för något är fel, då måste ju filen stängas först innan man kan prova igen.

Lycka till!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-10 19:31
Ursprungligen av Taz_1999:

Du har alltså olika faktura-mallar i Pages och vill att datorn skall berätta vilket nästa fakturanummer är oavsett vilken fakturamall du är i? I så fall duger inte Automator för det, du måste använda dig av Applescript.

Tyvärr hinner jag inte skriva och testa ett manus för detta, men jag kan ge dig en pekar i rätt riktning:

Starta Hårdidsken > Program > Applescript > Manusredigerare

Välj Arkiv > Öppna ordlista

Välj "Standard additions"

Notera raden "File Read/Write", där hittar du syntaxen för att läsa och skriva filer. Resten är ganska enkelt (om man vet hur man gör alltså...)

(Jo, glöm inte att i manuset ha en rad "Open for access" och en som gör "Close for access". Eftersom man programmerar fel behöver du även i ett separat manus ha en "Close for access" som du kan köra när det andra manuset öppnar access till filen men inte avslutar manuset korrekt för något är fel, då måste ju filen stängas först innan man kan prova igen.

Lycka till!

Stort tack!
Jag har gjort lite egna halvt planlösa försök i Manusredigeraren (efter att läst hjälpfilerna), men inte lyckats alls. Men nu blir det nya tag!
/jonas

Innan du börjar så bör du nog faktiskt ställa frågan om du använder rätt verktyg för ändamålet?

Om Numbers inte har AppleScript-stöd så kan du inte göra något alls för att skapa funktioner som kommunicerar med andra program/filsystemet. I Pages kan du visserligen det, men där har du å andra sidan inte de kalkylfunktioner du behöver.

För mig som har till jobb att skapa funktioner för och automatisera program så innebär det att du väljer fel verktyg, lite som att försöka spika i en spik med skruvmejsel.

Om du istället väljer ett program som t.ex. Excel eller FileMaker så kan du lösa problemet i ett nafs, och dessutom ha ett program som klarar att växa i de framtida funktioner du kan tänkas vilja ha.

1
Bevaka tråden