Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur snabbar jag upp UnRarX?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder UnRarX och det fungerar bra. Däremot går det ganska långsamt och när jag kollar i Activity Monitor så använder det bara runt 5% av processorn. Kan man på något sätt få det att använda så mycket cpu som möjligt så det går snabbare att packa upp grejer. Eller har jag missat nåt?

Finns det något motsvarande program som funkar minst lika bra, men är bättre på att utnyttja processorerna?

Unrar begränsas ju av snabbheten på din hårddisk eftersom det är filer du packar upp från ett ställe på disken till ett annat.
För att få det att gå snabbare att packa upp kan du:
- köpa snabbare hårddisk
- skaffa en till hårddisk och packa upp från den ena till den andra
- koppla ihop flera hårddiskar i en raiduppsättning

Själv använder jag mig av The Unarchiver, som jag tycker är snabbare än UnRarX

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-15 11:16

Mitt The Unarchiver kan sega rätt mycket ibland, den laddar upp till 100% och sen tar det nån minut och sen gör den samma sak igen och då är det klart (händer endast vid 2gb+ filer). Ska det vara så eller har jag någon inställning fel? Har kikat på det mesta känns det som men inte hittat något

Path Finder har ju en inbyggd arkiverare (medelst Stuffit). http://www.cocoatech.com/pf4/ Kan det vara något kanske? Fast initialt känns det lite som att gå över ån för vatten..

som sagt jag tyckte också det var slött tills jag kom på att det sitter en 5400 spinnare i den här macbooken, det går liksom inte snabbare

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-16 14:22

Men i en iMac 24" så tycker jag det borde gå snabbare... Nåja, är väl van med min f.d Raptor disk i PCn. Inte mycket värre än att byta disk då.

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-09-10 17:44

hur fungerar unrar.x. precis skaffat mac

Har precis skaffat mej en mac och jag undrar hur man packar upp filmer så man kan bränna dem till dvd

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 18:38

Ja, kombinationen snabbare hårddisk och mer minne snabbar upp uppackning av rar-filer. Speciellt om man t ex packar upp filmer som är uppdelade i rar-formatet.

1 st WD Raptor 10K RPM eller 2-3 st 7200 RPM-hårddiskar i RAID-0 snabbar på uppackningen avsevärt! Och har man mer minne också, så kan man hantera fler filer samtidigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 18:45
Ursprungligen av vidde:

Har precis skaffat mej en mac och jag undrar hur man packar upp filmer så man kan bränna dem till dvd

Använd t ex UnrarX för de filmer som är uppdelade x-antal lika stora filer. De uppdelade filerna är numrerade och har filändelsen .r00. UnrarX packar upp RAR-formatet och samtidigt slår ihop alla delfiler till en enda fil. Kan vara en MPEG eller AVI-fil. Eller en Image-fil. Image-filen kan ha filändelsen .iso eller .img.

Du packar upp genom att ha UnrarX-programmet öppet och även ett Finder-fönster. Dra första delfilen som har filändelsen .r00 eller .r01 från Finder-fönstret och släpp det i fönstret för UnrarX.

När filmfilen är ihopslagen och uppackad, så kan man bränna filmen till en dvd. OS X i din Mac har brännfunktion. Så fort du sätter in en tom skiva så undrar OS X om du vill bränna. Skivverktyget kan också användas att bränna CD och DVD, samt olika musik och filmformat. Andra brännprogram är t ex Toast Titanium.

Alla gratisprogram och shareware finner du på www.versiontracker.com.

1
Bevaka tråden