Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja bra switch, men vilken?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på vilken av följande 5-portars switchar som är stabila, dvs. driftsäkra - prisexemplen är från NetOnNets webbsidor den 10:e September:

Ska användas hemma av 3 personer med sammanlagt 4 datorer - 24 MBit/s som maxar vid ca: 18,5MBit/s ( Telia ADSL+) Någon som sett några tester av switchar? Vad är *vinsten* med att betala 695 kronor mot att *bara* betala 355 kronor, ja frånsett att jag *sparar* några hundra? Är dyrare synonymt med att man får något som håller längre och är mindre känsligt mot risken att gå sönder?

- 355 kronor DLink DGS-1005D

- 450 kronor Netgear GS605

- 695 kronor Linksys SD2005

Är rådet att köpa det billigaste för man märker änndå ingen skillnad ???

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 13:22

Jag har personligen ganska dåliga erfaenheter av billiga nätverksprodukter. Främst D-link men även Netgear brukar enl mig ha rätt buggig programvara och kräva en power-cycle (dra ut och stoppa i sladden) då och då.

Linksys brukar funka bättre, i valet mellan de där tre skulle jag helt klart välja den.

Ja har kört rätt många Netgear FS105 på jobbet. Förutsatt att det är en vanlig switch du är ute efter och inte en hemmarouter?

Dom har fungerat väldigt bra, aldrig behövt dra ur nån ström.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010015047

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 14:01
Ursprungligen av Johan S:

Ja har kört rätt många Netgear FS105 på jobbet. Förutsatt att det är en vanlig switch du är ute efter och inte en hemmarouter?

Dom har fungerat väldigt bra, aldrig behövt dra ur nån ström.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010015047

Jag kom på att jag kanske var lite hård mot Netgear, det är mest deras trådlösa routers jag har dåliga erfarenheter av. Switcharna vet jag inte så mycket om.

FS105:an i all ära men jag siktar på en Gigabitswitch - håller Netgear GS605 ( 10/100/1000 ) samma klass som FS105 ( hastighet 10/100 ). Har utöver dessa hört goda rykten om produkter från 3Com... DLinks retar jag mig på då gummiplupparna på undersidan ständigt trillar loss. Behöver man verkligen någon programvara för en switch - förstår att det behövs för en router men switch, mnja...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 14:33
Ursprungligen av Olle@mac:

FS105:an i all ära men jag siktar på en Gigabitswitch - håller Netgear GS605 ( 10/100/1000 ) samma klass som FS105 ( hastighet 10/100 ). Har utöver dessa hört goda rykten om produkter från 3Com... DLinks retar jag mig på då gummiplupparna på undersidan ständigt trillar loss. Behöver man verkligen någon programvara för en switch - förstår att det behövs för en router men switch, mnja...

Jag menar inte programvara som du kör på din maskin utan den inbyggda mjukvaran.

Förlåt för att jag har tagit upp onödigt utrymme och tid men jag har precis insett att jag redan har en switch inkopplad helt i onödan eller på fel ställe i huset... Min router "Telias ZyXEL Prestige 320W" har ju redan inbyggd switch och jag har korkat nog jackat på en switch precis där den står. Ack så pinsamt att jag läst på dåligt. Får nu bara flytta den befintliga överblivna switchen in till mitt lilla hemmakontor där de två macarna står. Ha en bra dag...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-10 15:20
Ursprungligen av Olle@mac:

Förlåt för att jag har tagit upp onödigt utrymme och tid men jag har precis insett att jag redan har en switch inkopplad helt i onödan eller på fel ställe i huset... Min router "Telias ZyXEL Prestige 320W" har ju redan inbyggd switch och jag har korkat nog jackat på en switch precis där den står. Ack så pinsamt att jag läst på dåligt. Får nu bara flytta den befintliga överblivna switchen in till mitt lilla hemmakontor där de två macarna står. Ha en bra dag...

Sent skola syndarna vakna...

Även kallad firmware i dessa sammanhang

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-10 22:15

Jag underviker allt som det står D(öd)-Link och 3Com eftersom det är något jag har väldigt dålig erfarenhet av från mitt gammla jobb som sysadm på en kommun. D-Link har dålig kvalitet och buggig från minsta 300:- switchen upp till rätt dyra switchar som dom marknadsför som backbone grejer.

Mitt råd är Linksys eller HP.

1
Bevaka tråden