Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G5 klickar och sedan kraschar!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå på er,

Jag har ett litet problem med min PowerMac G5 (2*2,0). Efter att datorn har fått köra ett tag kan den helt plötsligt börja pipa/klicka och stanna av. Jag är rädd för att det är hårddisken som hackar/fastnar och står och klickar på samma ställe. Det enda jag kan göra är att hålla powerknappen intryckt i fem sekunder för att få datorn att stänga av sig.

Är det någon som känner igen det här och haft liknande problem?
Diagnosverktyg/Skivverktyget hittar inget fel på disken.

Jag har haft problemen tidigare, men då i samband med start av datorn och det hände bara någon enstaka gång, men nu är det alltså tillbaka.

Jag har spelat in ljudet och lagt det på adressen (hoppas att det hörs):
http://www.tfx.se/g5/ljud-G5.mov

Tack på förhand,

/Danne...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-09 18:44

.

Börja med att starta upp från systemskivan och kör verktygsprogammen.
Funkar det så är det nog inte själva datorn det är fel på.

B.D:cool:

Hände liknande med min G4:a för några år sedan. Det visade sig vara något fel på B-trädskatalogen, så att alla mina fina filer försvann av sig själva allt efter som minuterna gick...

Kan även vara att du har en trasig sektor där den hänger sig, då beter den sig så också. Det kan man oftast fixa med SpeedTools "Media Scanner", som dock kostar en slant, men som fixar till trasiga sektorer.

Bäst är att du gör backup på allt viktigt i vilket fall som helst!

Hallå,

Diagnosverktygen på startskivan hittar inga fel på någon hårdvara, men just vid det tillfället som jag kör kanske hårddisken fungerar (om det nu är hårddisken, men det verkar uppenbarligen så). Jag ska kolla lite mer på Speedtools program, men för 700 kr är det nästan billigare att köpa en ny hårddisk.

Tack för hjälpen!

/Danne...

Gör backup fort utav bara h-e - det verkar som om klockan klämtar för din hårddisk. Du hAR iaf tur som får en förvarning...

Hehe. Backup är inga problem. Har allt på minst tre ställen (varav en hårddisk ligger i ett bankfack).

1
Bevaka tråden