Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac stänger dörrarna vid 1.000 medlemmar?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En sak vi diskuterat bland guru:s är att stänga dörrarna för nya medlemmar samtidigt som vi passerar 1.000 registrerade medlemmar.

Därefter så fasar vi ut medlemmar som varit inaktiva (börjar ifrån medlem 1 och uppåt) och släpper in nya.

Kommentera!

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-28 08:48

Ni kan börja med mig. Jag skriver ändå inga inlägg och är här mest för att läsa...
1 done, 999 to go....

Det luktar lite "klubb för inbördes beundran" om det förslaget. Irriteras ni över folk som läser tips men inte kommer med egna inlägg? Varför?

Eller har ni inte råd med ubb-licens för fler än tusen medlemmar?

Släng ut folk som piratkopierar eller inte kan stava istället. Fast då blir det väl tomt här...

Nä, allvarligt talat, jag förstår inte hur ni motiverar den diskussionen. Förklara.

Nä, allvarligt talat, jag förstår inte hur ni motiverar den diskussionen. Förklara.

Med inaktiva handlar det väl i första hand inte om att det skulle vara nåt problem att folk läser utan att skriva här, utan bara rensa lite i medlemsregistret, ta bort konton som ändå inte används. Ungefär som att en Hotmail-adress försvinner om du inte använt den på en viss tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-28 11:57

lägg in det mmed automatik.. 50dar utan inlägg bye bye.. så vet man det när man reggar sig..

Man kunde göra det i två steg:

• Första sökningen söker efter gjorda inlägg.

• Andra sökningen (bland de som inte gjort inlägg) kollar när de senast var på 99mac. Om de inte gjort inlägg och inte varit här och tittat på x antal dagar så...

Det är bara att bestämma hur många dagar x skall vara.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-28 16:37

Det är ju dumt att slänga ut folk som bara vill läsa. Men om nån inte ens besöker siten på några månader så kan man ju ta bort kontot, går det att kolla med cookies eller nåt?

  • Oregistrerad
  • 2001-11-28 17:49

Dålig idé tycker jag. Jag tycker det ska vara MASSOR av macanvändare här!

Ingen limit! There´s no limits!

Tjaba!

/ Patrick.

Jag håller med "mannen" och "pewe", vill man inte bidraga med tips eller frågor så att siten utvecklas så är man här i onödan... en tidslimit vore bra. Är emot att sätta en gräns i antalet medlemmar, en tidslimit kan nog fungera som självsanerande. Finns en sak som jag saknar här och det är betydligt fler tjejer - värvning kanske inte skulle skada, inte för att skaffa en date utan mer då för att jag tror att det blir roligare så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-11-28 18:50

Generellt sett bör det inte finnas någon gräns för antalet ´medlemmar´ , däremot kanske det kan vara bra att då och då rensa ut från inaktiva konton...givetvis bör man kunna vara passiv och bara läsa inlägg, men om man inte ens gör det så är det bye-bye. Håller också med om att det vore roligare om det var flertjejer med här...liksom större spridning på åldersgrupperna (får ibland känslan av att de flesta är mellan 18 - 28 ?!? ).

Hursomhelst - 1.000 st. i dagsläget är fantastiskt och ett bevis för stor framgång!

Men visst kan man läsa sajten utan att vara medlem?

Skulle man få gult kort en tid innan man utvisas? Måste ju få en chans att bättra sig, eller?

:rolleyes:

Jag vet inte vad ni tycker (förutom ni som redan har skrivit), men jag tycker hela idén med att stänga 99mac.com känns riktigt löjlig. Hur ska man annars kunna få in nya personer och därmed kunskap och diskussioner i forumet???

Löjligt

Jag tycker det är skönt med forum som inte är större än att man hinner läsa alla de poster man är intresserad av och det tycker jag man kan på 99Mac idag vilket är bra. Så ur den synvinkeln kan jag tänka mig att inte ha mer än 1000 medlemmar. Å andra sidan tycker jag det är dumt eftersom jag inte tror det kommer bli så pass många att volymen blir ohanterlig. Jag tycker inte att man ska behöva vara medlem för att läsa inläggen och det är också en anledning att inte begränsa antalet. Om man läser något och verkligen vill svara måste man ju kunna göra det också. Kort sagt så vet jag inte riktigt, hur många kan det tänkas bli framöver? Hur många uppkopplade och intresserade mac-användare kan det tänkas finnas i Sverige? Hur många är det på MacPressens forum?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Jag tycker det är skönt med forum som inte är större än att man hinner läsa alla de poster man är intresserad av och det tycker jag man kan på 99Mac idag vilket är bra.

Ja, det är förvisso ett argument som väger. I övrigt är jag mer för inkluderande än för exkluderande sällskap. Finns det ekonomiska aspekter så får jag väl vika mig, men annars fattar jag inte riktigt poängen.....
Vad var den avgörande anledningen till att ni började tänka i såna banor? Varför är 1000 en bra (magisk) gräns?
Ni pysslar väl inte med siffermagi?

Anders

Citat:

I övrigt är jag mer för inkluderande än för exkluderande sällskap. Finns det ekonomiska aspekter så får jag väl vika mig, men annars fattar jag inte riktigt poängen.....

Om det inte finns ekonomiska motiv, fattar jag inte heller poängen. Och förresten, vad gör det om det finns inaktiva konton?

  • Oregistrerad
  • 2001-11-29 13:22

Precis.

Men det kan ju vara skoj med nå´n dialogruta som poppar upp om man accessar 99mac från en PC, vad sägs om:

Hej! Vi ser att du surfar från en PC. Det är kul att se att så många PC-användare intresserar sig för Mac-världen, välkommen hit!

Kort sagt; håll dörrarna öppna. "Macpower" var egentligen bara fånigt, det här är en bättre satsning. Mindre inbördes beundran här.

Citat:

Skapades ursprungligen av: pata:
Men det kan ju vara skoj med nå´n dialogruta som poppar upp om man accessar 99mac från en PC, vad sägs om:

Nej. Jag använder Windows på jobbet. Jag vill inte råka ut för en dialogruta varje gång jag kommer hit.

Annars; håll dörrarna öppna. Skrota konton som varit inaktiva sex månader eller längre.

Jag håller med Gabriel i det att för många medlemmar gör ett forum svårt att följa.
Tycker dock att "rensningen" ska baseras på antalet inloggningar senaste tiden och inte på antalet inlägg. På varje forum finns det folk som känner ett tvång att kommentera varje ämne även om de inte har något att tillföra. Så att ta för givet att någon som postat 200 inlägg har bidragit med mer än någon om postat 50 ggr är naivt.

[ 29-11-2001: Meddelandet ändrat av: McQueen[G4] ]

Det vi funderar på att göra är att sortera ut de som inte bidrar med egna inlägg till förmån för nya "laddade" medlemmar.

Motiveringen är kvalitetshöjning. Om man vet att de "lataste" åker ut så kommer man, om man vill vara kvar (med skrivrättigheter, för att läsa behöver man inte vara registrerad) att anstränga sig för att inte ligga i riskzonen. Detta är en väl beprövad taktik på vissa större företag och skapar en kvalitets- och produktivitetshöjning, för vem vill bli av med sitt jobb?

Detta ökar naturligtvis risken för "jag håller med"-inlägg men det är en risk vi måste ta om vi vill höja kvaliteten och aktiviteten i forumet. Vi moderatorer har ansvaret för att hålla trådarna "rena" från dessa skräpinlägg.

Marcus, moderator Mac OS X

[ 29-11-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-29 17:13

Vad är problemet egentligen med att ha medlemmar som kommer in då och då och läser vad folk skriver, och när dom känner att det finns något att bidra med så gör dom det.

Jag gillar att inte ha något krav på mig att skriva förutom när det är något jag vill veta eller jag kan svara på, behåll det gärna så.

Ska ni stänga konton, så sätt inte en snävare gräns än den hotline har (eller hade) på 3 månader baserat på inloggning, inte antal inlägg.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Vad är problemet egentligen med att ha medlemmar som kommer in då och då och läser vad folk skriver, och när dom känner att det finns något att bidra med så gör dom det.

Därför att det inte passar in på målsättningen med det här forumet, som är att samla så många av Sveriges Mac-gurus här. Vi siktar högre än t ex Macpressen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: kent:
Ska ni stänga konton, så sätt inte en snävare gräns än den hotline har (eller hade) på 3 månader baserat på inloggning, inte antal inlägg.

Vi har en rätt klen statistik vad det gäller delaktighet i forumet, runt 50% har inte skrivit ett enda inlägg. Om vi vill bli bättre så måste vi kanske ta bort en del inaktiva medlemmar för att få upp aktiviteten på listan.

Att bara ta in fler medlemmar skapar inte automatiskt ett bättre genomsnitt. Om vi fortsätter så här har vi om ett år kanske 1000 inaktiva medlemmar och mycket mer administrationsarbete än vad som vore nödvändigt.

Men som sagt, beslutet är inte taget än, vi vill först höra vad ni har att säga.

Ni som har yttrat er i denna tråden hör ju till de 50% aktiva så ni är ju inte direkt i farozonen

[ 29-11-2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: McQueen[G4]:
Så att ta för givet att någon som postat 200 inlägg har bidragit med mer än någon om postat 50 ggr är naivt.

True, true!

OBS! Detta är inget "jaghållermedsåattjaginteåkerut" meddelande, utan ett gammalt hederligt "duharsåjävlarätt" meddelande

Jag upprepar:

1. Inget är beslutat än.

2. Vi har över 400 medlemmar som inte skrivit en endaste rad. Dessa är de som vi stegvis EVENTUELLT kommer att ta bort.

Det kommer alltså att dröja väldigt länge innan någon med så få som 10-20 inlägg, kvalitativa eller ej, EVENTUELLT kommer i farozonen.

Vi diskuterar ju fortfarande, eller hur?

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
True, true!

OBS! Detta är inget "jaghållermedsåattjaginteåkerut" meddelande, utan ett gammalt hederligt "duharsåjävlarätt" meddelande

hehe, kul och också helt rätt. Jag förstår inte varför det över huvud taget står hur många inlägg folk skrivit. Det tillför ingenting till forumet. Hela grejen med att ha en viss "status" på ett forum är bara larvig. Jag har sagt det förut jag vet men det är så många forum där fokus gått från verkligt innehåll till en tävling i att få hög status eller bara höras och synas i största allmänhet (se på mig! Jag har 10 rader i min signaturfil, en ikon som är 30kB och jag har gjort 15 inlägg i denna tråd utan att tillföra något till diskussionen!).

Ta forumen på MaCNN:s sida till exempel. När man tittar in på dem numera ser man mer små ikoner, signaturfiler och annat tjafs än verkligt innehåll! 99Mac får verkligen inte gå den vägen. Jag skulle hellre att 99Mac går åt andra hållet. Tex. kan jag tänka mig ett scenario där 99Mac avråder folk att skriva under sina inlägg med sina namn och istället använda sina egna namn som användarnamn eller något, allt för att minska mängden metainformation i förhållande till riktig information.

Som jag sade tidigare kan jag tänka mig en användargräns för att inte få för stor volym, att däremot sätta en gräns och sortera bort inaktiva användare för att höja kvalitén tror jag inte ett ögonblick på. Det kommer, som folk redan sagt, att leda till ännu fler helt irrelevanta inlägg. Självklart behöver inte varje inlägg innehålla bra information men ingen ska känna sig tvingad att skriva något, det kommer inte komma något bra ur det.

Detsamma gäller läsning. Om man måste vara medlem för att läsa inläggen och posta för att få vara medlem då kommer vi få se fler skräpinlägg här än i något annat forum

Och varför innebär det mer administration om det är många inaktiva användare? Det är väl inte så att ni kollar igenom alla användares information varje dag? Det är väl antalet inlägg som avgör mängden administration och då spelar ju inte inaktiva medlemmar någon roll.

Och en sista sak, inga popup-fönster av något slag, någonsin oavsett syfte på 99Mac tack!

Intressant resonemang...för mig som har återinträtt i Macvärlden efter ett besök i avgrunden(läs Windows) finner jag att detta forum håller mycket hög klass. Bra inlägg, snabba svar och snygg layout...Behåll klassen och låt även nya besökare ta del av prakten...man blir inte macguru direkt och ett fruktsamt forum gynnar nog alla...och Apple på sikt!

Snabbt, snyggt och bra - glad att vara med!

Peter :->

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-30 11:06

ett skicka ut mass mail till dom inaktiva.. fråga om dom verkligen använder forumet.. och på vilket sätt..

dom som inte svarar innom 10 dar tas bort

dom som säger att dom bara läser uppmanar vi att bidra... menar hur svart är det att klaga på det pubertala get away in sthlm förarna..

dom svarar med att ta bort mig.. tas bort med en gång..

efter denna rensning

se till att alla nya medlemmar uppmanas i själva registreringen att dom skall vara inaktiva.. för detta är ett levande forum

forumet är till för alla
som har mac
vill ha mac
har problem med mac
har otroliga kunskaper om mac
vill ha otroliga kunskaper om mac
har pc och vill ha reda på hur man lättast jobbar mot mac..
osv osv..

mac relaterade saker..

99mac
är däremot inte någon stans man bara reggar sig för att få sålt sin hårddisk och sen inte säger ett ord till.. eller?

tycker det här stället fet rockar jag har aldrig fått vänta mer än en dag för få svar på frågor jag haft.. tja förutom dom ni tydligen inte haft svar på-..

Hmmm
Varför stänga ut några?
Själv så när jag hinner hit så är de flesta frågeställningar redan avklarade med bra svar från kunniga amatörer eller bra svar från proffs ( sådana som mig dvs jobbar med macservice 100 % dagtidsom AASP) dvs jag har skrivit kanske 2 -3 inlägg men vill kunna när jag anser att det behövs göra ett inlägg/svara/rätta till utan att behöva regga mig igen för om man ´åker ur´ efter en viss tid så lär jag göra det.
Detta tror jag gäller fler än mig (rätta mig om jag har fel)
Och det vore synd för jag tror att det finns en otroligt stor kunskapsbank på 99 som kanske skulle minska om man vart sas utslängd pga lathet för jag känner mig iaf inte lat när jag är här eftersom jag tittar i alla forum och kollar rubriker om det är något jag kan hjälpa till med

mvh christer

Tyvärr har vi ingen glädje av denna kunskapsbank från de 50% som sedan maj inte har skrivit ett endaste inlägg.

Vi växer explosionsartat. För att behålla/optimera kunkapsbanken kommer vi KANSKE att ersätta de inaktiva (läs de med 0 (noll) inlägg med nya friskt motiverade.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
En sak vi diskuterat bland guru:s är att stänga dörrarna för nya medlemmar samtidigt som vi passerar 1.000 registrerade medlemmar.

Därefter så fasar vi ut medlemmar som varit inaktiva (börjar ifrån medlem 1 och uppåt) och släpper in nya.

Kommentera!

Det hoppas jag inte att ni gör. Jag gillar inte det "elitistiska" tänkandet som ni, troligtvis omedvetet, använder er av.
Strömedlemmar finns alltid, och kommer troligtvis alltid, att finnas.

Jag är inte speciellt aktiv på det här forumet, men jag vill ändå ha möjligheten att svara/göra inlägg om jag tycker det är befogat. Utan att riskera att bli utkastad för inaktivitet om jag väljer att vara "tyst".

Nu känner jag mig snarare stressad för att jag inte är nog aktiv eller inte "duktig" nog att vara medlem på det här forumet. Ska jag ha dåligt samvete för att jag inte gör nog många inlägg? Är det kvantitet för kvalitet som gäller?

Så en stor "tumme ned" från mig för ett sådant förslag.

Bevaka tråden