Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook...?

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 10:28

Tjena!

Har haft min vita lilla macbook nu i över ett halvår och fullständigt nöjd med den. Det var ett tag den började flimra, men det fixade till sig efter att jag lämnat in den.

Nu börjar jag dock märka att hårddisken inte riktigt räcker till (jag har 80 gb).

Går det att byta den? Om jag skulle vilja ha exv. 160 gb? Vad skulle det kosta mig tror ni? Kan man byta den själv, eller måste lämna in?

MVH Ekan

Man tar bort batteriet, skruvar ut två skruvar och drar i en strapp så har man bytt hårddisk. Tar 20s.

Mvh,

Vad köper man för hårddisk till en MacBook?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-10 11:02

2,5" SATA tror jag. Finns upp till 250 GB

Ah, de var ju inte så dyra. Hade funderat på att köpa en liten extern hårddisk men 2,5" SATA 120 GB kostar ju ändå bara 600 kr. Kanske mer värt?

Köp stort när ni ändå köper, man kan aldrig ha för stor hårddisk.

250 GB är störst just nu, Western Digital och Samsung har varsin modell på 5400 rpm och båda har diskuterats i andra trådar från användare som satt in dessa (jag har själv satt in en 250 GB WD i min MacBook Pro), så sök på forumet för mer info om dessa diskar.

Köp en tom burk för 2,5 serial ata med usb 2 för ca 300kr och sätt den gamla däri. Det finns många fina trådar om hårddiskbyten både här och på macworld.

Ursprungligen av lellemars:

Köp en tom burk för 2,5 serial ata med usb 2 för ca 300kr och sätt den gamla däri. Det finns många fina trådar om hårddiskbyten både här och på macworld.

Menar du typ en sån här? http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=60023&product_id=294842

Jag stoppade in en 250 GB Samsung-disk i min MacBook så sent som idag, fungerade utmärkt och var busenkelt. Hade egentligen tänkt göra det igår men jag saknade en liten torxmejsel (jag använde T9, en del säger att det ska vara T8) då, så det kan ju vara bra att skaffa innan (disken sitter fastskruvad i en liten vagga och skruvarna har torxhuvud).

Det där är en låda för Parallel-ATA (PATA) och inte Serial-ATA (SATA) som sitter i MacBooks. Du vill nog snarare ha något i stil med denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=73647

Inte lika snygg dock. Det är rätt tunt med lådor för SATA 2.5" (iaf i Sverige) och ännu sämre utbud blir det om man även vill ha Firewire.

Ursprungligen av pjohansson:

Det där är en låda för Parallel-ATA (PATA) och inte Serial-ATA (SATA) som sitter i MacBooks. Du vill nog snarare ha något i stil med denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=73647

Inte lika snygg dock. Det är rätt tunt med lådor för SATA 2.5" (iaf i Sverige) och ännu sämre utbud blir det om man även vill ha Firewire.

Doh. Tack!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-09-10 20:15

Omslag i iTunes

Tja!
Jag tänkte lite på det med omslag till musiken som man har i sitt bibliotek, finns det något program som gör att man kan få hem ALLA omslag utan att göra något annat än typ några knapptryck?

Ursprungligen av gurrizz:

Tja!
Jag tänkte lite på det med omslag till musiken som man har i sitt bibliotek, finns det något program som gör att man kan få hem ALLA omslag utan att göra något annat än typ några knapptryck?

Snyggt OT - men svaret är busenkelt - iTunes gör det åt dig.

iTunes -> Avancerat -> Hämta bildmaterial till album

Det enda du behöver göra är att logga in i music store med ditt apple-ID.

Ursprungligen av gurrizz:

Tja!
Jag tänkte lite på det med omslag till musiken som man har i sitt bibliotek, finns det något program som gör att man kan få hem ALLA omslag utan att göra något annat än typ några knapptryck?

Detta har ju inget att göra med byte av hårddisk i MacBook. Däremot har vi den rätta tråden för dig med bra tips om precis det du undrar: Hämta omslagsbilder

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-09-10 22:53

Håller med. Najs OT

Om du inte pallar logga in finns det ett program som heter Album Art Thingy som söker runt på en massa sajter efter både omslag och text. Funkar bra. Segar till iTunes i en halvsekund eller så, men efter ett tag slutar ju det när man börjar fylla sitt bibliotek med omslag.

En fortsättningsfråga på hårddiskbyte...

Hur man gör rent "tekniskt" vet jag, men hur löser man enklast installation av OS, överföring från den gamla hd:n till den nya? Är en sån där liten sata-låda det bästa?

Ursprungligen av Natarjasana:

En fortsättningsfråga på hårddiskbyte...

Hur man gör rent "tekniskt" vet jag, men hur löser man enklast installation av OS, överföring från den gamla hd:n till den nya? Är en sån där liten sata-låda det bästa?

Kolla den här tråden: Byte från 120 Gb till 250 Gb utan ominstallation?, mera specifikt, kolla mitt inlägg i den tråden.

Ursprungligen av Natarjasana:

En fortsättningsfråga på hårddiskbyte...

Hur man gör rent "tekniskt" vet jag, men hur löser man enklast installation av OS, överföring från den gamla hd:n till den nya? Är en sån där liten sata-låda det bästa?

Nån slags fristående hårddisk måste man ha vid bytet av hårddisken, och varför inte använda den gamla?

Här kommer några länkar, tiden har dock medfört att det blivit nästan lika prisvärt med 250gb isf 160gb. Enklast används SuperDuper för kopieringen mellan diskarna

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317452
http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10614

Om man vill passa på att göra en ren installation av OS X och skippa en massa språk och andra applikationer man ändå inte använder, kan man då bara dra över filmer/musik/bilder etc till en extern hårddisk, plugga i den nya hårddisken, köra OS X-skivan och sen dra tillbaka allt från den externa?

(Något säger mig att någon kommer få hjälpa mig med detta... )

Adrian B; du är en livräddare!

Men du... Om jag inte vill göra det här själv; får jag muta dig när jag pallrat mig ner till Umeå?

Ursprungligen av Natarjasana:

Adrian B; du är en livräddare!

Men du... Om jag inte vill göra det här själv; får jag muta dig när jag pallrat mig ner till Umeå?

Det går alldeles utmärkt

Ursprungligen av Adrian B:

Det går alldeles utmärkt

Jag älskar internet. TACK!

  • Medlem
  • 2007-09-11 16:28

Tips på snyggt externt kabinett kommer här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334523

om man klonar sin hårddisk med tex carbon copy cloner , kopieras allt då? även de spotlight-sökvägar man själv har skapat i infomenyn?

Ursprungligen av Patric08:

om man klonar sin hårddisk med tex carbon copy cloner , kopieras allt då? även de spotlight-sökvägar man själv har skapat i infomenyn?

inte bara denna fråga, utan även denna. är det skillnad mellan att klona en HD med tex carbon copy cloner och att använda flyttassistenten? blir det exakt samma resultat?
vad är rekommenderat?

  • Oregistrerad
  • 2007-09-24 11:52

Jag har precis bytt HD i min MacBook.
Använde Carbon Copy Cloner.
Kört med den nya nu i tre dagar och än så länge har jag inte hittat något som saknas.
Det verkar vara en komplett klon.
Flyttassitenten är enklare men när jag använde den till att föra över från iBook till MacBook så försvann några inställningar. Tror att det var skivare och något enkelt annat. Dock inget jobbigt att återställa.

Tror egentligen att de är ganska likvärdiga.

Flyttassistenten skapar väl inte en bootningsbar disk? Detta gör CCC (och SuperDuper).

Jag har nyss bytt ut min 80 gb mot en 250 gb men när jag ska installera leopard så kommer jag till "välj plats där du vill spara installeringen" och då ska ju min hårddisk komma fram så att jag kan välja den. Nu är det så att den inte syns till, någon som vet vad som kan vara fel?

Har du formatterat den med macosx extended och partionstabell guid med skivverktyg som finns uppe i menyraden när du satt igång installationsskivan.

Bevaka tråden