Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.5 = Uppgradering från 10.4? Eller "eget" system?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-09 21:05

10.5.
Blir det en uppgradering från 10.4.9 på en skiva, eller blir det ett helt "nytt" system som gör att man måste installera allt från början?
antar att frågan har tagits upp 548 ggr tidigare, men iaf .
Jag har nämligen tappat bort min Tiger-skiva i en flytt. Så, måste jag betala mycket mer för ett "helt" system gämfört med en uppgradering?

När du köper 10.5 kommer du kunna göra som du vill. Antingen uppgraderar du din 10.4 installation, eller så formaterar du om och installerar på nytt. Priset kommer bli desamma.

Förutom det Johan sa finns även ett alternativ att installera en helt ny systemmapp, men ha kvar allt annat som programmappen, mappen med hemkatalogerna och så vidare.

  • Medlem
  • 2007-09-09 21:28

Ok! Thanks boys!

Ursprungligen av Dalle:

Så, måste jag betala mycket mer för ett "helt" system gämfört med en uppgradering?

Bara för att förtydliga det som redan är sagt: Det finns egentligen inga uppgraderingar att köpa, bara ett nytt paket med hela nya systemet på, som man sen kan använda antingen för en helt ren installation eller för att uppgradera tidigare system.

Vad blir skillnaden på att uppgradera systemet och att installera en ny systemmapp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-10 22:34

Såvitt jag har förstått det så är det att väljger du att uppgradera, så uppgraderas OS X men alla program o filer o sånt e kvar att bara köra vidare på. I princip som en vanligt uppgradering man laddar hem via "programuppdateringen".

Medans en systemmap fungerar så att alla filer du har läggs i en speciell och sen installerat det nya OSet precis som om datorn var tom. Sen när det startas så är det som om du startar datorn för första gången med skillnad då att där finns en mapp där alla dina gamla filer i som du då kan välja att lägga in i det nya eller slänga...

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-09-10 23:02

Det kan för övrigt tilläggas att en ny systemmapp brukar göra framtida felkällorna färre.

När jag har gjort tidigare installationer 10.3.9 till ex.vis 10.4 har jag låtit installeraren göra jobbet; installera ny systemfil, lägga gamla systemet i mappen "previos systems" och därefter plocka över inställningsfiler och dylikt.

Installeraren har skött det klanderfritt – åtminstone vid tidigare uppgraderingar.

Generellt är jag försiktig med att uppgradera rakt av för varje 10.x-steg. Men så är jag också en försiktig general som vill ha alltid fungerande burkar.

Pekka har rätt. Undvik uppgraderingsvalet när man byter generation på systemen. Då är det bättre att göra en nystart på systemet.

1
Bevaka tråden