Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20" Alu har färgfel på skärmen

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såg precis denna länk på macworld.se's forum:

http://www.silvermac.com/2007/imac-colours-washed-out/

Av alla TN displayer jag sett har jag aldrig sett någon så dålig som denna, vad har apple släppt egentligen? Vem skulle ens vilja kolla på semesterbilder på den där skärmen? Helt värdelöst !

Den som köper en 20" iMac nu måste vara tokig, hoppas Apple inser deras misstag att släppa en sämre skärm än Tn displayer och byter ut mot en bättre tn display eller till den tidigare 20" displayen ! Fyfan ! vilket skräp !

Hoppas verkligen de fixar till det där, eller att det är ett fel begränsat till ett fåtal maskiner. Hade tänkt köpa en iMac 20" när Leopard har släppts, men om det där problemet visar sig vara vanligt så måste det ju bli en 24" och det känns egentligen onödigt för mig.

Typiskt.

  • Medlem
  • 2007-09-08 22:58

Vad är det som säger att alla nya 20" iMac har detta "felet"? Det gör ju knappast resten av datorn till "skräp" ändå hur som helst. Detta var ett något kategoriskt inlägg tycker jag.

Detta är inget fel tydligen, alla iMac 20" alum har dessa skärmar. Och givetvis vill man inte köpa en iMac vars skärm inte går att byta om man inte ens kan kolla på flickr utan att bilderna skiftar i färg

Samma här, vill verkligen inte ha en 24" iMac, så antingen fixar apple detta eller så kommer de nog förlora många potentiella iMac köpare !

Har du ens kollat på en iMac själv och bekräftat att den lider av samma problem?

Att Apple eller någon annan för den delen använder den eller den skärmen behöver inte betyda att alla har problem.

Jag har kollat på en 20'' iMac och jämfört med en 24'', den största skillnaden är att den senare är bättre vad gäller vinklar. Men inte mer än så. Nästa gång kommer jag att kolla extra noga eftersom jag funderar på att köpa en 20''.

Jag tycker ändå du överdriver efter en enda rapport. Du borde i stället fråga i forumet om de som redan har "begått misstaget" att köpa en 20'' iMac har upplevt något liknande problem.

? kolla runt på forumen, _alla_ lider av detta

http://img.photobucket.com/albums/v131/darkanddivine/DSCF2391.jpg[
(ett till exempel > Ja det är "samma färg")

Citat:

I do print design so I can't comment too much on the web side of things, but the new 20" screen is inferior to the 24" (and to the old 20" for that matter). The colour fade issue is something calibration can mask a bit, but it does only do that, the colour fade doesn't go away.

Citat:

I'm typing this on a new 20" iMac while on hold with Apple Care to get an upgrade to the 24".

I'm a web and sometimes print designer and the screen in the 20" is not acceptable, even with a lot of calibration.

Finns (eller fanns) massvis av trådar om detta på apples egna forum också, men där tar apple bort de trådarna så fort de upptäcker dem

Problemet har även han på forumet som köpt iMacen (vet inte om han bryr sig spec mycket men iallafall, det syns på hans bilder:

(bilden är egentligen samma färg men ser fade.ad ut pga skärmen !

Det var inget fel på den 20" iMacen jag testade i en butik i veckan.

Det är för lätt att tjonga igång obefogad hysteri och skepsis på nätet.

Nej det är inget fel utan skärmen ser ut så, och det var med bra säkerhet så på den skärmen du testade i butik också, dock är det kanske inget man tänker på direkt när man ser den ! (Som exempel har ju köparen jag tog bilden ifrån ovan inte klagar på det, men man ser jätteväl på bilden att färgen skiftar stort)

Första gången jag packade upp en 20" Alu iMac noterade jag detta också. Betraktningsvinkeln är sämre än till och med MacBook-modellerna. Jag är väldigt förvånad att de valt denna skärmen. Vid dagligt bruk är det omöjligt att få dockan att se bra ut om man samtidigt vill att text och färger i övre delen av skärmen ska se korrekta ut.

I övrigt är datorn suverän. Jag rekommenderar 24-tums modellen för alla som har råd.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Första gången jag packade upp en 20" Alu iMac noterade jag detta också. Betraktningsvinkeln är sämre än till och med MacBook-modellerna. Jag är väldigt förvånad att de valt denna skärmen. Vid dagligt bruk är det omöjligt att få dockan att se bra ut om man samtidigt vill att text och färger i övre delen av skärmen ska se korrekta ut.

I övrigt är datorn suverän. Jag rekommenderar 24-tums modellen för alla som har råd.

Oj, låter inte bra alls :(, får väl bli ett PC köp tills Apple om några år får bukt på sina "Medelpris" macar !

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-09 03:08

Jag såg iMac 20" och 24" sida vid sida i Macoteket en gång. Det första som slog mig var skillnaden mellan skärmarna - jag kunde se direkt att 24-tummaren hade klarare och finare färger.

Konstigt att det är olika skärmar egentligen. Vore det inte billigare att köpa in samma sorts paneler i bulk?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-09 08:59
Ursprungligen av boris91:

Jag såg iMac 20" och 24" sida vid sida i Macoteket en gång. Det första som slog mig var skillnaden mellan skärmarna - jag kunde se direkt att 24-tummaren hade klarare och finare färger.

Konstigt att det är olika skärmar egentligen. Vore det inte billigare att köpa in samma sorts paneler i bulk?

Konstigt med olika i 24" och 20" ? Det är en fråga om paneltyp. Större skärmar brukar vanligtvis ha en annan typ utav panel, en dyrare sådan.

  • Oregistrerad
  • 2007-09-09 10:44
Ursprungligen av Sidde:

Konstigt med olika i 24" och 20" ? Det är en fråga om paneltyp. Större skärmar brukar vanligtvis ha en annan typ utav panel, en dyrare sådan.

Just pga. detta har jag redan i augusti avbeställt min20" till en 24" och den är i Helsingborg nu. För mig är a-o att kunna se färgbalansen rätt på hela skärmen när jag redigerar mina bilder och blev faktiskt ledsen när jag läste om denna fenomenet om den nya 20" iMac.
24" kostar "bara" 3000kr mer men jag tror faktiskt att den är värt det priset att slippa denna färgikonsistenta panelen i 20 tummaren.

Sedan kanske man ska tänka på att iMac generellt inte är gjord för exakt färgarbete.
En sådan skärm kostar mer än vad en iMac kostar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-09 13:16
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sedan kanske man ska tänka på att iMac generellt inte är gjord för exakt färgarbete.
En sådan skärm kostar mer än vad en iMac kostar.

Jodå, väldigt många fotografer jobbar med iMac's - men dom köper då den dyrare/bättre.

Så här bör det alltså stå: "Sedan kanske man ska tänka på att billiga modellen [20"] iMac generellt inte är gjord för exakt färgarbete."

Fast nu är det 2007 och även enklare och lite billigare skärmar borde hålla hyfsat hög kvalitet, speciellt i en dator som iMac som ju faktiskt inte är tokbillig. Hade det handlat om den där 1000kr-datorn som alla snackar om så hade jag förstått att det är de sämsta komponenterna på marknaden. Jag har den gamla 20" (Core Duo) och den skärmen är bra. Om man gjort en nyare modell sämre så har man nog gjort bort sig.

Om det nu är så illa som det verkar här kan jag inte uttala mig om, men om...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Fast nu är det 2007 och även enklare och lite billigare skärmar borde hålla hyfsat hög kvalitet, speciellt i en dator som iMac som ju faktiskt inte är tokbillig. Hade det handlat om den där 1000kr-datorn som alla snackar om så hade jag förstått att det är de sämsta komponenterna på marknaden. Jag har den gamla 20" (Core Duo) och den skärmen är bra. Om man gjort en nyare modell sämre så har man nog gjort bort sig.

Om det nu är så illa som det verkar här kan jag inte uttala mig om, men om...

Grejjen är ju att 1500 :- TN displayer ser bättre ut en den som sitter i iMacen, visst att skärmar har dålig betraktningsvinkel, men jag har ALDRIG sett att övre delen av skärmen är mörkare än den nedre delen. Det gör ju att vanliga amatörer inte heller kan leka med foton. Hur kul är det ens att surfa på en sådan skärm? löjligt att man ska tillåta det, datorn kostar ju trotsallt 11-13500 kr

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-09 14:18
Ursprungligen av Patrikb:

Grejjen är ju att 1500 :- TN displayer ser bättre ut en den som sitter i iMacen, visst att skärmar har dålig betraktningsvinkel, men jag har ALDRIG sett att övre delen av skärmen är mörkare än den nedre delen. Det gör ju att vanliga amatörer inte heller kan leka med foton. Hur kul är det ens att surfa på en sådan skärm? löjligt att man ska tillåta det, datorn kostar ju trotsallt 11-13500 kr

Det där kan jag inte hålla med om, jämför, professionellt displayen innan du kastar ur dig massa dumheter. Googla upp panelen och kolla på tester, brukar vara ganska enkelt.

2000kr 20" TN-displayer brukar se riktigt risiga ut. Kolla in Acers displayer tex, de är klart sämre än imacens.

Många billigare TN-displayer har olika färgstyrkor på över och underkant tyvärr. Så innan du bashar vidare, gör riktiga jämförelser tack. Det är lätt att vara kritisk, alldeles för lätt.

Ursprungligen av Sidde:

Det där kan jag inte hålla med om, jämför, professionellt displayen innan du kastar ur dig massa dumheter. Googla upp panelen och kolla på tester, brukar vara ganska enkelt.

2000kr 20" TN-displayer brukar se riktigt risiga ut. Kolla in Acers displayer tex, de är klart sämre än imacens.

Många billigare TN-displayer har olika färgstyrkor på över och underkant tyvärr. Så innan du bashar vidare, gör riktiga jämförelser tack. Det är lätt att vara kritisk, alldeles för lätt.

Jag baserar det jag sa på min egna billiga LG TN display. Den har inga skillnader alls på övre och undre delen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-09 15:48
Ursprungligen av Patrikb:

Jag baserar det jag sa på min egna billiga LG TN display. Den har inga skillnader alls på övre och undre delen.

Du skriver dock som om det skulle gälla de flesta märken

Tjae, givetvis har jag sett andra TN displayer än min egna LG. Kompisens 19" widescreen Asus skärm (tn) har inte heller detta problem /kostar 1600 ny

Skärmen i nya 20" iMac är säkert inte den bästa men många som kritiserar den verkar ju glömma belysningen i rummets betydelse plus skärmens placering och att det tar ett tag innan bakgrundsbelysningen i en ny skärm stabiliserat sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 13:44
Ursprungligen av Simon Templar:

... att det tar ett tag innan bakgrundsbelysningen i en ny skärm stabiliserat sig.

Lite nyfiken... Stämmer det som Simon skriver ovan? Att det finns en inkörningsperiod för bakgrundbelysningen i en ny iMac/LCD-skärm? Vad skulle vara den tekniska förklaringen därtill?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-09 17:32

Jag tänker inte argumentera mot dig att den är bättre än något eller liknande, bara rekommenderar, även fast jag tog i lite i första inlägget tyvärr, att leta upp lite fakta angående panelen och kanske utomstående jämförelser istället för att använda dig utav helt subjektiva bedömningar. Det är bara för att man inte ska måla upp ett skräckscenario utav något som kanske bara är en personlig åsikt.

? Det hela handlar om att iMacen's display har ljusskillnader mellan toppen och botten, vilket "de flesta" tn displayer inte har. Det har inget med personliga åsikter att göra !

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-09 19:20

Vore ju trevligt om Apple eller AppleStore valde att köra med specifikationer över skärmarna... nu får man ju uppfattningen att det är samma skärm på 20" och 24", utöver storleksskillnaden...

Jag har legat lågt, men nu är jag helt säker. Att vara tveksam till de nya 20-tums-skärmarna är inget påhitt. Skärmarna är riktigt jävla dåliga. Nu har jag sett precis samma fenomen på fyra olika iMac alu 20".

Ett Finderfönster med borstad aluminium i ramen blir nästan helt vitt när du flyttar fönstret till nederkant av skärmen. En bild av en brunbränd kvinna får beige hy vid samma flyttning.

En sådan skärm är oanvändbar, är helt oacceptabel och ska självklart reklameras. Sådan skit ska ingen enda stå ut med.

Jag har inte kollat det själv, men det sägs att Apple lyfter bort sådana här diskussioner på sin egna forum, så jävla naivt av Apple att tro att de kan tysta ned detta problem.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-09-15 17:30

Jag var på PC City i Helsingborg idag och tittade på den nya iMacen, här i den billigaste versionen med 20" skärm.

Nu är jag en vanlig användare och möjligen inte rätt person att bedöma något överhuvudtaget, men jämfört med med min Intel iMac av förgående modell, eller jämfört med den 17" av äldre variant som stod brevid, så var det omöjligt att se någon skillnad på dem, så jag kommer inte att vara rädd för att köpa en sån inom kort.

Det är inte så att det varit fel på fler av skärmarna än vanligt, men att det inte är ett generellt fel?

Jag vart lite nyfiken och frågade en kille på macsupport när jag var där om detta "fenomen".. Och visst.. när han drog ner en ruta så blev den ljusare än om den var i toppen.. men det var faan inte så mycket.. ny funderar jag ändå på 24", tackvare den större ytan... men hade det varit samma display som 20" har, så hade jag ändå valt 24".. jag själv tycker inte att det är ett sort problem..
Men en person som arbetar med foton eller liknande kan såklart bli sur över det minsta felet!

Har sett den irl nu jag med, haha den är ju bättre än någon TN-panel skärm jag någonsin sett, blir lätt en 20" nu, roligt hur saker kan blåsa upp så mkt på nätet

Bevaka tråden