Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glänsande skärm?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag funderar på att köpa en MBP, men kan inte bestämma mig för om jag skall ha glänsande skärm eller inte. Stämmer det att ljuset reflekteras mer i en glänsande skärm och att det kan reflekteras så mycket att det faktiskt gör det svårare att se vad man gör när man jobbar?

Tacksam för lite goda råd.

Vänligen,

/Peter

Nu har jag visserligen inte testat en matt skärm, men jag har en MB och därmed en blank. Jag har ytterst sällan problem med att ljus reflekteras i skärmen. Det händer, och då nästan alltid i direkt solljus, och då är det svårt att se vad som står på skärmen. Men som sagt, det gäller i direkt solljus. Annars är det ingen fara alls.

Tack för de raska och vänliga svaren.

glansig skärm är ett måste. sjukligt bra!!!!!

Hej schnider,

Kan du motivera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 21:17

tycker också att du skall ha glanskärm.
funktion och kvallitetsmässigt tycker jag att det spelar vilket som,
men den är snygg och ger lite extra juste finnish till datorn.
MVH

Det är helt en smaksak tycker jag. Jag valde glossy, och det passade mig. Bästa du kan göra är att gå in i en affär och jämföra.

Personligen har jag inte problem med reflektioner, var solljus någon gång, men det brukar vara problematiskt även om man inte har en glossy, och man flyttar sig på samma sätt för att undvika det

Du kan ju alltid välja att sitta så att du minimerar reflektioner från typ fönster eller lampor. Jag skaffade en HP 22" w2007 - min sambo blev inte så förtjust över detta vilket resulterar att vi enats om att möblera om i rummet där datorn står, just för att slippa reflexerna.

Glansig ger sjukt mycket bättre kvalite, oavsett om du vill hålla på med bilder eller spela spel. Själv tittar jag en hel del på film och det är sjukt mycket bättre bild än på en vanlig skärm. Trotts att jag har en riktigt bra 22" så använder jag helst datorns egen 15". Appropå reflexer så tycker jag man har mindre på en glansig skärm men framförallt är ljusstyrkan helt annorlunda. Jag har kunnat sitta ute i sommar och spela F.E.A.R (ett spel med många mörka gångar) mitt i gassande solsken. Mina tidigare datorer har knappt klarat av att använda "ljusa" program i ett solbelyst rum.
Oavsett vilka behov du har kommer du bli mer än nöjd med glansig skärm

Eftersom de flesta verkar tala varmt om glänsande / glansig / blank skärmar känner jag att jag måste agera motpol. Jag har en MacBook vilken har en glossy skärm och jag tänker absolut välja en matt skärm i nästa dator. Reflexerna stör mig ofta. Jag tycker inte om att behöva ändra vinkel på mig eller skärmen bara för att det står en lampa bakom mig.

Många personer jämför dessutom sin nya MacBook Pros glänsande skärm med sin gamla ljussvaga matta skärm. Inte konstigt att det blir bättre. De hade nog kommit till samma slutsats om de valt en matt; nämligen att den nya är bättre...

MEN, jag vill inte dissa den glänsande, den är ju onekligen populär och därmed ett välkommet alternativ. Dock inte för mig eftersom jag hellre går till spegeln när jag vill se mig själv.

1
Bevaka tråden