Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ang. modereringen på 99mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-15 13:09

Det slår mig allt som oftast att många trådar modereras, låses och flyttas, ofta med en död diskussion som följd.

Senast stängdes "PowerBook bäst i test" -diskussionen eftersom det "redan fanns en diskussion om detta". Dock är den diskussionen några veckor gammal och inte aktiv idag. Den tråden som stängdes var aktiv och i allra högsta grad levande.

Skulle vara kul med en förklaring till modereringen här på forumet. Får det till exempel bara finns ETT (1) exemplar av varje diskussion? Måste man hålla sig strikt till ämnet i den tråd och det forum man skriver i? Det verkar som att om man hamnar på ett sidospår, som ändå tillhör det man diskuterar, blir flyttad till en anna tråd osv.

Visst förstår jag att det måste vara någon sorts "ordning" men i många fall bidrar modereringen endast till att diskussioner dör ut. Det tycker jag är synd!

[ 15. mars 2003, 13:39: Meddelandet ändrat av: Rasmus ]

Har själv modererat forumen för gymnasieskolorna i Växjö, och jag känner mig lite främmande inför den hårda moderering som används här på 99mac.

Jag antar att det är deras rätt att sköta sitt forum hur de vill, men jag tycker också att det är märkligt och litet smådestruktivt.

Modering har diskuterats några hundra gånger känns det som och du kan söka på detta i forumet Feedback bland annat. De synpunkter ni två tar upp hör till de som har diskuterats tidigare.

/Ola

Får det till exempel bara finns ETT (1) exemplar av varje diskussion?
Det underlättar för samtliga om vi håller oss till en diskussionstråd för ett specifikt ämne eller tema. Tror inte ni också att två parallella trådar endast skapar förvirring?

Måste man hålla sig strikt till ämnet i den tråd och det forum man skriver i?
Låt det sunda förnuftet råda. Regel är att man bör hålla sig till ämnet. Kommer man på något annat som man vill diskutera så är det ingen svårihet att skapa en ny tråd, som man hänvisar till i den ursprungliga tråden.

Jag antar att det är deras rätt att sköta sitt forum hur de vill, men jag tycker också att det är märkligt och litet smådestruktivt.
Trist att modereringen upplevs som något destruktivt och diskussionsdödande. Moderatorns uppgift är tvärt om; att underlätta diskussionerna genom att skapa ordning och reda. Utan modereringen skulle det bli ett riktigt svårt att hitta bland diskussionerna i forumet. Moderatorn flyttar inte trådarna för att vara taskig, utan för att på ett konstruktivt sätt hålla ordning.

Har ni några konkreta förslag på hur ni skulle vilja att modereringen såg ut på 99mac?

/M

Citat:

citera:Trist att modereringen upplevs som något destruktivt och diskussionsdödande. Moderatorns uppgift är tvärt om; att underlätta diskussionerna genom att skapa ordning och reda. Utan modereringen skulle det bli ett riktigt svårt att hitta bland diskussionerna i forumet. Moderatorn flyttar inte trådarna för att vara taskig, utan för att på ett konstruktivt sätt hålla ordning.

Jag menade inte riktigt så. Givetvis skulle det vara mycket värre utan någon moderering alls. Ni gör ett bra jobb, men är litet för hårda. Man kan låta vissa diskussioner finnas i dubletter, och låta saker och ting vandra en bit bort från pudelns kärna (inte spåra ut, men...).

  • Oregistrerad
  • 2003-03-15 17:20

Inte för att jag upplever det här som ett problem.. men när det är dags att byta programvara för 99mac så kan man leta efter ett forum som klarar att slå ihop flera trådar i en, det är en rätt smart funktion. Ett sådant forum är t.ex. phpBB.

Hälsn
Fredrik

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Lange:
Inte för att jag upplever det här som ett problem.. men när det är dags att byta programvara för 99mac så kan man leta efter ett forum som klarar att slå ihop flera trådar i en, det är en rätt smart funktion. Ett sådant forum är t.ex. phpBB.

Hälsn
Fredrik

Japp, den funktionen kommer att finnas i 99mac v. 3.0.

/M

Jag tycker precis tvärtemot trådmakaren.
Jag anser inte att det är moderatorernas regler och tillämpande utav dem som utgör något problem eller destruktivitet för forumet i sig utan att problemet är en del utav medlemmarna som faktiskt inte håller sig till reglerna och flyter ut, skapar egna regler eller kringgår de som redan finns.

Dessutom anser jag att vissa medlemmar bidrar till att skapa oreda igenom att skapa likadana trådämnen om och om igen för att de inte orkar läsa eller leta reda på dem som finns (ganska enkelt egentligen och det finns verktyg på forumet för det, tex "Sök").

Alltså: lathet och gränslöshet skapar oreda och inte moderatorernas försök att hålla reglerna levande så att forumet inte blir en enda röra.

Jag vet att vissa medlemmar t.o.m. går in för att gå emot regler och andemeningen bakom forumets idé (inga nicks nämda).

Är det inte på tiden att de som klagar på saker tänker efter först om de själva "smörjer hjulen" för att göra forumet bättre och hålla sig efter de regler som finns eller..."smörja hjulen" för att bitvis, pö om på bidra till ett mera slappt och kaotiskt forum där folk blir förvirrade istället för hjälpta när de kommer hit?

Tänk efter en gång till innan ni kastar sten i glashus, menar jag.

Jag är inte fullkomlig heller men jag tycker det är för enkelt att hela tiden slänga ur sig åsikter innan man tänker efter om hur det skulle bli rent realistiskt om man vände på dessa åsikter.

1. Som Ola ovan sa, detta ämne har diskuterats ett flertal ggr. Kolla in dessa trådar.

2. Forum kommer och går. Det är ingen konst att ha ett där man ser emellan fingrarna på saker och tar lättare på modereringen men av egen erfarenhet vet jag rent statistiskt sett att dessa forum och chattar spårar ur, tappar fokus, tappar seriöst intresserade och kunniga medlemmar och blir blaséartad i sin utformning i största allmänhet.

/G

Att stänga trådar med hänvisning till gamla trådar tycker jag är bra att göra. Det är bättre att samla samma typ av diskussion i en tråd än att sprida ut det. Det gör det lättare för den som sedan söker efter information och hjälp. Om det redan finns en tråd om t.ex. ett problem med Eudora så är det ju bättre att fortsätta diskussioner om detta i samma tråd, där kanske bra svar och bra hjälp redan finns. Om diskussionen är inaktiv sedan en dag, en vecka eller ett halvår spelar inte någon roll, så länge ämnet är aktuellt.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-16 00:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Är det inte på tiden att de som klagar på saker tänker efter först om de själva "smörjer hjulen" för att göra forumet bättre och hålla sig efter de regler som finns eller..."smörja hjulen" för att bitvis, pö om på bidra till ett mera slappt och kaotiskt forum där folk blir förvirrade istället för hjälpta när de kommer hit?

Tänk efter en gång till innan ni kastar sten i glashus, menar jag.

Jag är inte fullkomlig heller men jag tycker det är för enkelt att hela tiden slänga ur sig åsikter innan man tänker efter om hur det skulle bli rent realistiskt om man vände på dessa åsikter.

1. Som Ola ovan sa, detta ämne har diskuterats ett flertal ggr. Kolla in dessa trådar.

2. Forum kommer och går. Det är ingen konst att ha ett där man ser emellan fingrarna på saker och tar lättare på modereringen men av egen erfarenhet vet jag rent statistiskt sett att dessa forum och chattar spårar ur, tappar fokus, tappar seriöst intresserade och kunniga medlemmar och blir blaséartad i sin utformning i största allmänhet.

/G

Alltså, jag vet inte var jag ska börja...
Jag ville inte på något sätt ändra på något i forumet, Gambit. Jag ville bara få svar på en fråga som jag funderat en del över. Är det OK? Utan att du ska kräkas galla över det?

Det verkar som att man ska tänka tre steg framåt innan man i fortsättningen vågar skriva ner det man har frågor om, i det här forumet, om alla tänker som du Gambit. Enligt mig försvinner då spontaniteten och därmed charmen.

Det lustiga är att just inför denna diskussion försökte jag använda sökfunktionen. Precis som alla tidigare gånger jag använt den fungerade den inte, så jag valde att skapa en ny diskussion istället för lägga 30 minuter på att bläddra mig fram till något som liknar denna tråd. Kanske var dumt gjort?

Självklart tycker jag också att man ska hålla "ordning och reda", vilket du kanske förbisåg i mitt urpsrungliga inlägg, men enligt vad jag har sett här på 99mac.com dör diskussionerna ut när någon går in och modererar dom. Det är ju då den stora fördelen med ett forum som detta försvinner!

Taz_1999 skriver:
"Modering har diskuterats några hundra gånger känns det som och du kan söka på detta i forumet Feedback bland annat. De synpunkter ni två tar upp hör till de som har diskuterats tidigare."

Konstruktivt, Taz....
Kan du säga vad ni kom fram till då, eftersom inte sökfunktionen funkar här.

Kanske kan någon administratör stänga ner denna diskussion eftersom den har tagits upp förut...

Konstig inställning.

[ 16. mars 2003, 00:25: Meddelandet ändrat av: Rasmus ]

I 99mac v. 3.0 kommer en förbättrad sökfunktion, med vars hjälp sökningarna kommer ske mycket snabbare.

Som jag tidigare nämnde kommer även sammanslagning av trådar kommer införas.

Därmed hoppas vi att problemen som du Rasmus tog upp kommer att elimineras.

/M

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-03-16 00:30

Tack för ett bra svar, Martin!

Citat:

citera:"Självklart tycker jag också att man ska hålla "ordning och reda", vilket du kanske förbisåg i mitt urpsrungliga inlägg, men enligt vad jag har sett här på 99mac.com dör diskussionerna ut när någon går in och modererar dom. Det är ju då den stora fördelen med ett forum som detta försvinner! "

Om en diskussion spårar ur så mycket så att en moderator behöver gå in så kanske det är meningen att diskussionen skall dö ut, har du inte tänkt på det? Det kanske också är så att när en tråd ballat ur så att den modereras har den kanske nått slutet på sin livslängd, har du inte tänkt på det heller. Jag håller inte med dig om att moderering har påverkat livslängden på bra trådar.

Att trådar slås ihop är en bra sak, att hitta åtta trådar om samma sak en morgon (lösningen på vindtunnelmacproblemet tex) tycker jag inte om, det försvårar mycket vid sökningar.

Citat:

citera:Taz_1999 skriver:
"Modering har diskuterats några hundra gånger känns det som och du kan söka på detta i forumet Feedback bland annat. De synpunkter ni två tar upp hör till de som har diskuterats tidigare."

Konstruktivt, Taz....
Kan du säga vad ni kom fram till då, eftersom inte sökfunktionen funkar här.

Det kommer alltid att dyka upp nya användare i ett forum som detta och en av tio verkar det som har aldrig hört talas om moderering och kan inte heller skilja det från censurering. Reaktionen är alltid att så fort man blivit modererad att starta en ny tråd om modereringen på 99Mac, så ursäkta om jag verkar lite trött på diskussionen men jag hoppas du förstår varför.

Sedan kan jag inte tycka att det är speciellt konstruktivt att du blir förbannad på mig för att jag berättar att det du tar upp en tråd om, har diskuterats 150.000 gånger redan.

Jag tycker heller inte att det är mitt jobb att för varje ny användare sammanfatta de viktigaste argumenten och ståndpunkterna i tidigare diskussioner när de ställer en fråga som redan tagits upp, oavsett om sökfunktionen är nere för tillfället eller inte (den är inte nere speciellt ofta). Den är inte nere just nu, så här är ett par trådar om moderering, enjoy!:

Tråd 1

Tråd 2

Tråd 3

Så jag ber om ursäkt om du uppfattar mig som ovillig att vara konstruktiv. Ställ en fråga om något jag kan hjälpa till med så upptäcker du snart motsatsen.

/Ola

[ 16. mars 2003, 03:37: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Sorry, Rasmus om jag var för hård i mitt inlägg.
Verkar som om jag skrev först och tänkte efter sedan. Jag tror också att jag läst för många utav dessa "modereringstrådar".

/G

[ 16. mars 2003, 08:06: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

1
Bevaka tråden