Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny Seagatedisk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har nu suttit i några timmar och försökt byta hårddisk i min Powerbook G4 1.5Ghz
Själva bytet va inga problem men när jag monterat hårddisken och satt ihop datorn igen och ska köra installation av OS X 10.4 så ska jag välja målenhet att installera OSX på, då finns inte den nya disken som val??

Nu har jag satt tillbaka min gamla hårddisk igen och allt funkar prima, vad kan det va för fel på Seagate'n?

Det är en:
Seagate Momentus 7200.1
Typ: IDE
Interface ATA 100
Kapacitet 100GB
Rotationshastighet 7200rpm
Cache 8 MB
Storlek 2.5tum

Jag va först rädd att jag hade pajjat nått, men eftersom den gamla disken funkade igen när jag monterat tillbaka den så är ju inte det möjligt.

Behöver man göra något med en ny disk? Typ formatera den först eller nått?

Mvh
John

Det måste finnas en fungerande partition på den. Jag skulle tro att du, när du monterat disken och startat datorn med installations-DVD:n, måste välja Skivverktyg i menyn (eller vad nu Disk Utility heter på svenska) och skapa en HFS-partition innan du kan installera systemet.

Någon som kan beskrive lite mer exakt hur man gör för att skapa en HFS-partition? Vill hellst inte skruva isär datorn igen utan att veta exakt vad jag ska göra, det tar ju trots allt ett tag

BTW, Tack Mattias!

edit: klantigt av mig att inte ta reda på sånthär innan jag börjar skruva

På installations DVD:n finns ett program som heter Skivverktyg (om det är ett svenskt operativ, annars disk utility).
Starta det och låt programmet formatera din nya disk.
Välj HFS, jag tror det är default.
Sen kan du stänga skivverktyg så ska den nya disken ha dykt up på skrivbordet
Starta installation av OSX

Nu har John säkert redan kommit igång, men jag skriver ändå...

Programmet skivverktyg kommer du åt i menyn i själva installationsprogrammet när du startar på installations-DVD:n. Det är samma program som ligger på din gamla hårddisk, så vill du bekanta dig med det innan, kan du köra igång det och titta runt. När det gäller ska du helt enkelt radera disken. Då skapas en ny, formaterad partition över hela disken. Jag kanske förhastade mig lite angående HFS. Jag hade för mig att det hette så, men det kanske var förr i tiden. Det är "Mac OS Extended (Journaled)" som gäller.

1
Bevaka tråden