Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalen, kommandon och trädstruktur

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har (hade) en hel kunskap i att använda MS DOS och dess logik med interna och externa kommandon. Har också viss kännedom om uppbyggnad och struktur med benämningar och uttryck.

Jag blir därför en smula konfunderad när jag läser senaste numret av MacWorld. Det som intresserar mig är artikeln om Terminalen på sidan 76 o 77 av Robert Ilijason.

I DOS och andra os jag läst om är roten uppåt. Man går alltså nedåt i förgreningar av mappar och uppåt närmare roten. I OS X verkar roten vara nedåt, stämmer det? Detta enligt artikelnförfattaren i alla fall.

I ett stycke på s 77 skriver Robert "... I den finns en mapp som heter Users, vilken innehåller katalogen rio. Den, i sin tur, en folder vid namn ....".

I DOS / Windows använda man tidigare katalog som begrepp men med Win95 gick man över att konsekvent kalla det för mapp. Använder man verkligen alla uttrycken mapp, katalog och folder i OS X?

Känns lite förvirrande för en gammal DOS-slusk.

  • Medlem
  • 2007-09-08 14:47

jag tänker precis som du, roten "/" ligger högst upp, tror i princip alla unix/dos-männisor tänker så, men det har ju ingen praktisk betydelse hur man visualiserar det.

tror inte det finns något vedertaget begrepp för mapp/folder/katalog, själv säger jag alltid directory i tal.

ang directories så e det bättre att konsekvent använda ett och samma bergepp i texer på svenska, än att hatta emellan flera olika samtidigt...

map eller katalog eller folder funkar för mig iaf

Angående rot uppåt eller nedåt så är det samma tänk i MS-DOS och Unix-terminaler. Skillnaden ligger i att du i Terminalen startar i din hemmapp, /Users/användarnamn.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-09-08 22:45

Som redan nämnts spelar det egentligen ingen roll om man tänker sig roten uppåt eller nedåt; det viktigaste är ju att man vet om man rör sig bort ifrån eller emot den. Tänker man lite etymologiskt så ligger det ju dock nära till hands att likna filsystemet vid ett träd; roten är längst ner, sen grenar det ut sig uppåt.

Själv visualiserar jag konsekvent roten åt vänster. (Kanske inte så svårt att gissa varför...)

Angående mapp->folder, katalog->directory så är det väl bra om man är någorlunda konsekvent, men alla begrepp syftar på samma sak. Det är mer dålig stilistik än felaktighet att blanda uttrycken i en och samma mening; vilket gör det desto pinsammare när det är en journalist som är boven.

1
Bevaka tråden