Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAC OS XI Bloodhound

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så vad händer år 2010 när X-serien kanske går i graven? Kanske det blir dags att släppa "MAC OS XI Bloodhound"?

Apple börjar få slut på missar; Det är bara "Lion" och "Cougar" som finns kvar.Dock kan större uppdateringar få nya namn: "Siberian Tiger", "Snow Leopard" "Clouded Leopard" och vid små uppdateringar som 10.5.8.1.2.45.5.2.7.5.8.1 kan "Bornean Clouded Leopard" fungera.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-08 07:39

Tror inte Apple kommer släppa Mac OS X-titeln sålänge de inte överger unix-släktträdet helt.

X-et är mer än "Ten" numera, det är även en symbol för "unix like system".
Vid 10.10 kanske de byter till blommor istället. Eller fåglar. Massor med namn

Som alla vet äter inte Steve Jobs kött och det ryktas om att den nya namnserien därför ska baseras på grönsaker, t.ex.

Mac OS X "Potato"
Mac OS X "Carrot"
Mac OS X "Turnip"
Mac OS X "Cauliflower"
Mac OS X "Broccoli"

Men han äter fisk (mespropp som han är), så kanske Mac OS X "Salmon", eller Mac OS X "Haddock".

Jag tror aldrig att det kommer att komma ett Mac OS XI, för X:et har jag aldrig upplevt som ett versionsnummer. Mac OS X är i sig ett produktnamn, och ett helt annat operativsystem än gamla Mac OS. Men det är bara min gissning, Justin Berka på Ars Technica verkar dock redan ha klart för sig vilka namn det blir:

The tentative nicknames for OS 11 have also been leaked after Apple applied for their copyright. Whereas OS X naming was based on big cats (Tiger, Leopard, Jaguar, etc.), OS 11 releases will be named after bears. Here's the tentative list:

  • OS 11.0, "Polar"

  • OS 11.1, "Grizzly"

  • OS 11.2, "Panda"

  • OS 11.3, "Kodiak"

  • OS 11.4, "Sloth"

  • OS 11.5, "Sun"

Men även det låter som ren spekulation.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag tror aldrig att det kommer att komma ett Mac OS XI, för X:et har jag aldrig upplevt som ett versionsnummer. Mac OS X är i sig ett produktnamn, och ett helt annat operativsystem än gamla Mac OS. Men det är bara min gissning, Justin Berka på Ars Technica verkar dock redan ha klart för sig vilka namn det blir:

The tentative nicknames for OS 11 have also been leaked after Apple applied for their copyright. Whereas OS X naming was based on big cats (Tiger, Leopard, Jaguar, etc.), OS 11 releases will be named after bears. Here's the tentative list:

  • OS 11.0, "Polar"

  • OS 11.1, "Grizzly"

  • OS 11.2, "Panda"

  • OS 11.3, "Kodiak"

  • OS 11.4, "Sloth"

  • OS 11.5, "Sun"

Men även det låter som ren spekulation.

Vi säger kanse "OS eks", men t.ex. Steve-the-man Jobs uttalar det som Mac OS "ten", vilket åtminstone för mig gör det ganska uppenbart att OS 11 kommer. Eller XI.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2007-09-08 12:13
Ursprungligen av Marcus K:

Justin Berka på Ars Technica verkar dock redan ha klart för sig vilka namn det blir
...
Men även det låter som ren spekulation.

Javisst gör det. Med tanke på att det är daterat den 1:e april då.

Fast X framstår bara som ett versionsnummer om man antar att det var versionen efter Mac OS 9. Snarare skulle man påstå att det var versionen efter Rhapsody och OPENSTEP och då är 10 ett väldigt märkligt nummer att använda då en 6:a borde ha varit ett mer logiskt val.

Ursprungligen av Marcus K:

Fast X framstår bara som ett versionsnummer om man antar att det var versionen efter Mac OS 9. Snarare skulle man påstå att det var versionen efter Rhapsody och OPENSTEP och då är 10 ett väldigt märkligt nummer att använda då en 6:a borde ha varit ett mer logiskt val.

Jo, att kalla den stora uppdateringen efter Mac OS 9 för Mac OS 6 när det redan funnits en Mac OS 6 framstår verkligen som det mest logiska valet i alla avseenden.

Ska man vara petig fanns det inte något Mac OS 6, däremot System 6. Det var först i och med Mac OS 7.6 som Apple officiellt använde namnet Mac OS.

Men poängen var att det snarare inte var logiskt att se X:et som en siffra då Mac OS X är mer besläktat med och presenterad av Apple som vad som skulle komma efter Rhapsody (vars senaste version blev 5.6).

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2007-09-08 11:33

Vi får inte heller glömma att de sydamerikanska kattdjuren varit sorgligt underrepresenterade; där hittar man ju bland annat ozelot, kodkod och margay. Sen finns ju också det gamla hederliga lodjuret. Serval tror jag inte heller har varit använt.

Så nog kan kattkavalkaden fortsätta ett tag till.

Där har du en väldigt bra poäng. Men även om Mac OS 11 skulle komma tror jag att det skulle innebära ett väldigt stort steg, ungefär som bytet från Mac OS till Mac OS X.

Jag hoppas fortfarande på OS X Catus Domesticus, tillägnat min bondkatt Suski.

Enligt Wikipedia har Apple patenterat "Lynx" och "Cougar". Cougar låter mer som ett internt kodord, men "Lynx" låter helt klart som Mac OS 10.6.....

Det sista jag vill se är en KeyNote där Señor Trabajo kommer ut på scen ackompanjerades av "Who Let the Dogs Out?" i samband med presentation av Mac OS XI Chihuahua.... Kissemissarna får gärna fortsätta pryda sina namn på operativsystemen ett tag till...

1
Bevaka tråden