Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp, Koppla routern, PC-MAC.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-06 16:16

Har nyss köpt min imac, och har redan en PC här hemma.
Köpte en router och en Cat 5 UTP kabel.
Jag vill nämligen få internet på min imac med, det jag inte fattar är att, ska man köpa en kabel som man kopplar från routern till modemet? Eller om jag behöver ta ut nån kabel eller vad, skickar med bilder så man ser vad som är vad.
vilken kabel ska in i vilken grej.
som ni ser är jag väldigt oteknisk
tack!:)

Där det står WAN på routern ska kebeln från modemet in (internetanslutning). Sen kablar från någon av de andra portarna på routern till datorerna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-06 23:13
Ursprungligen av Stefan Swales:

Där det står WAN på routern ska kebeln från modemet in (internetanslutning). Sen kablar från någon av de andra portarna på routern till datorerna.

Men han har ju svarat på din frågan:

  • PC-internet bredband (lådan: 10/100 PC) -> WAN på routern

Och som tidigare, och vilket du kanske själv klurat ut:

  • Operatör (ISP) -> Bredband (lådan: 10/100 UPLINK)

  • (router) 1-4 -> datorer etc

Den långa versionen:
Jag tolkar det som att du har den typen av bredband som inte är xDSL-baserat, utan du har ett ethernet-uttag i din lägenhet(?). Den nedre bilden visar din DRG (Digital Residential Gateway) där din leverantör kommer med anslutningen från fjärrnätverket (WAN, wide area network) och kopplar in den i uttaget Bredband.

Sedan splittas datatrafiken mellan själva Internet-accessen och analogtelefonen till PC-internet-kabel respektive Telefon.

Jag noterar att på lådan i den övre bilden är uttagen märkta med 1 (längst till höger) till 4 och sedan en märkt WAN. Standard issue i mina ögon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-06 17:21

okej, de första fattade jag, men måste jag inte ha nån kabel för att koppla ihop routern och modemet, och isf vilken?
skall bredbandskabeln in i routern?
tack på förhand!

Jag antar att du har ADSL eftersom du pratar om ett modem?
I så fall så drar du en nätverkskabel från modemet till routerns WAN-port.
Sen drar du en kabel från en ledig port i routern till dator nummer 1.
Sen drar du en nätverkskabel från en ledig port i routern till dator nummer 2.

(EDIT: Nu såg jag bilden på modemet du har. Är det två utgångar på det så behöver du ju ingen router, bara att koppla bådad datorerna till modemet.)

Ursprungligen av Leo_:

okej, de första fattade jag, men måste jag inte ha nån kabel för att koppla ihop routern och modemet, och isf vilken?
skall bredbandskabeln in i routern?
tack på förhand!

Jag hade tidigare detta problem. Kolla in länken i detta forum, så tror jag du får en del nyttig information.

http://www.99.se/naetverk-saekerhet/223203-nagon-laera-ut-abc-gaeller-tradloest-naetverk.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-07 18:35

hej tack för allt nu funkar allt smidigt, internet är lite segt när man ska skicka filer via msn, men de kanske ska va så.
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-08 09:40

Den undre bilden visar ingen gateway utan en ATA 188 som är en iptelefonibox som tar emot två VLAN(virtuellt nätverk) i Bredbandsporten och skickar vidare det otaggade internet VLAN till din dator/router via en switch.

MSN har ofta problem när man har en dator med privata adresser alltså bakom NAT,UPnP eller manuell konfiguration i din router kan kanske lösa det problemet.

1
Bevaka tråden