Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples kommande "produktövergång"?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Forbes har uppmärksammat en intressant detalj i vad Apple sa under telefonkonferensen i samband med kvartalsresultatet:

Apple's projected relatively weaker earnings for the current quarter, citing higher component costs, back-to-school discounts and a "product transition" will cause Apple earnings to come in lower than expected.

MacRumors: Apple's Upcoming Product Transition

Vad kan det tänkas vara för produktövergång som kommer att kosta så mycket att Apple räknar med ett sämre resultat? Vore det en cool pryl borde det ju innebära ökad försäljning och bättre resultat, eller hur?

Kan det rent av betyda ett glapp mellan att en produkt försvinner och en ny tillkommer (t.ex. Mac mini försvinner, men Mac "midi" dröjer)?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-26 22:54

Jag tror faktiskt att Mac Mini kommer att försvinna samtidigt som nya iMac kommer. Men så har ju Apple alltid varit väldigt konservativa i sina framtidsprognoser bara för att senare slå prognoserna.

  • Medlem
  • 2007-07-26 23:12

Det känns ju som att det betyder antingen att Apple kommer att satsa på en otroligt utvecklingsintensiv produktserie som kostar vansinnigt mycket att ta fram, eller att Apple går in på en marknad som är svårt konkurrensutsatt redan, typ redan etablerad hemelektronik som tv etc.

Tänk om Apple kommer att satsa på (dator)hårdvara riktad till Windowsanvändare? Kanske det är programvara för Windows de ska satsa på? FCP, Aperture, Logic, iLife, iWork...

Tänk om det blir en bil? Som Swatch gjorde till exempel...

Ursprungligen av Baron:

Det känns ju som att det betyder antingen att Apple kommer att satsa på en otroligt utvecklingsintensiv produktserie som kostar vansinnigt mycket att ta fram, eller att Apple går in på en marknad som är svårt konkurrensutsatt redan, typ redan etablerad hemelektronik som tv etc.

Tänk om Apple kommer att satsa på (dator)hårdvara riktad till Windowsanvändare? Kanske det är programvara för Windows de ska satsa på? FCP, Aperture, Logic, iLife, iWork...

Tänk om det blir en bil? Som Swatch gjorde till exempel...

Det är väl ett mycket troligt scenario? Safari finns väl redan för Win? Och så är det ju rykten om samarbete med VW.

Spännande
//tm

Det kan ju att göra med "A greener Apple".

Såhär skriver Gruber:

Here’s how I’m interpreting this. I think what he’s saying is that Apple is going to replace an older product which currently has high margins with a new product that, at least at first, will have significantly lower margins. Imagine, say, new iPods that sell at the same prices as current models but which cost more to produce. Or maybe it means they’re going to switch to the subscription-based accounting for more products?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-28 02:32

Har antagligen med flashminnen att göra vad jag kan tänka mig nu.. After all, vad är i nuläget dyrt och vad är det brist på? Och vad kan tillverkas av det? SSD.

You know what I mean.

När den rejäla prissänkningen på iPhone presenterades kom jag att tänka på den här gamla tråden. Kan det möjligen vara så att den produktövergång som skulle få Apple att visa ett svagare kvartal egentligen var en planerad prissänkning på iPhone?

Det låter iofs inte som en produktövergång i mina öron, men det ger ju definitivt minskade inkomster för Apple på kort sikt.

Ursprungligen av Adrian B:

När den rejäla prissänkningen på iPhone presenterades kom jag att tänka på den här gamla tråden. Kan det möjligen vara så att den produktövergång som skulle få Apple att visa ett svagare kvartal egentligen var en planerad prissänkning på iPhone?

Det låter iofs inte som en produktövergång i mina öron, men det ger ju definitivt minskade inkomster för Apple på kort sikt.

Produktövergången är helt klart alla nya iPods, och försäjlningsminskningen det innebär när inte alla, speciellt touch, skeppas omedelbums.

Ursprungligen av Leftrustle:

...och försäjlningsminskningen det innebär när inte alla, speciellt touch, skeppas omedelbums.

Fast jag tror inte det sagts att det beror på försäljningsminskning, bara minskat resultat och det behöver inte vara samma sak.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag tror inte det sagts att det beror på försäljningsminskning, bara minskat resultat och det behöver inte vara samma sak.

Nej, självklart inte, men det har sagts bero på en produktövergång, och en rea på en produkt för att sälja mer till julhandeln kan inte ens i min vildaste fantasi översättas till en produktövergång.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-07 16:59

iCar?

Yes!!

Tänk Blu-Ray och Quad Core....

  • Medlem
  • 2007-09-07 18:12

Och oktober är ju nära... 10.5 lär ju betyda betydande uppdateringar i programsortimentet. Bara jag som tror att det händer spännande saker när det släpps? Behöver ju inte betyda hårdvaruuppdateringar - vi kanske ser fler samarbeten som med Starbucks, ett iTunes med mer mediainnehåll eller ett helt nytt .mac.

Naturligtvis drömmer jag som andra om en superlätt, flashbaserad 12" med tangentbord à la Optimus, 3G- och GPS-mottagare inbyggt och arbetstid på 12 timmar...

Ha! Det verkar som om Gruber är inne på precis samma spår som jag:

Daring Fireball: That Product Transition

So what did Apple announce on Wednesday this week that would lead to a decline in earnings? With regard to profit margins:

  • Certainly not the Shuffle, which neither changed technically nor dropped in price.

  • Not iTunes. If anything, this week’s announcements of the iTunes Wi-Fi Music Store and ringtone sales will increase earnings, not decrease.

  • Probably not the iPod Nanos or Classics. The new Nanos sport a significantly improved display — bigger, brighter, and with a 204 ppi density. The Classics sport much higher-capacity hard drives. Both are very nice updates from last year’s models, but neither seems so significant as to bring about a 30 percent decline in earnings.

That leaves the iPod Touch and the price-dropped $399 iPhone. Margins, I suspect, may well be lower on these products than on the other iPods and most Apple products. The $299 8 GB Touch is priced just $100 higher than the $199 8 GB Nano. Given Apple’s usual margin of around 30 percent, the Touch would have to cost just $70 more to produce than the Nano. The far larger (and multi-touch-capable) display, faster processor, and Wi-Fi strike me as costing more than $70.

Gruber tar dock upp en sak som jag glömde bort, trots att jag misstänkte samma sak:

The most likely explanation for Apple’s supposed earnings drop this quarter is that Apple is moving additional products to subscription-based accounting. Apple announced back in April that they would account for iPhone earnings over a 24-month period, so as to be able to provide additional features via future software updates without charging for them. (Remember the $2 charge for the 802.11n AirPort enabler?) This means that no matter how much profit the iPhone generated at $599 or does now at $399, only a fraction was going to be booked this quarter, price drop or not.

It seems almost certain (to me at least) that the iPod Touch will be accounted for by subscription, too. If you thought there were glaringly empty spots for additional icons on the iPhone home screen, take a look at the iPod Touch’s. The iPod Touch and iPhone are clearly sibling products running variants of the exact same system software; I expect future software updates to appear simultaneously for both products.

Detta är själva kärnan i de lägre intäkterna. Dvs själva bokföringen av iPod touch utslaget på t.ex. två år gör att de omedelbara intäkterna blir lägre.

Ursprungligen av Adrian B:

Ha! Det verkar som om Gruber är inne på precis samma spår som jag:

Daring Fireball: That Product Transition

So what did Apple announce on Wednesday this week that would lead to a decline in earnings? With regard to profit margins:

  • Certainly not the Shuffle, which neither changed technically nor dropped in price.

  • Not iTunes. If anything, this week’s announcements of the iTunes Wi-Fi Music Store and ringtone sales will increase earnings, not decrease.

  • Probably not the iPod Nanos or Classics. The new Nanos sport a significantly improved display — bigger, brighter, and with a 204 ppi density. The Classics sport much higher-capacity hard drives. Both are very nice updates from last year’s models, but neither seems so significant as to bring about a 30 percent decline in earnings.

That leaves the iPod Touch and the price-dropped $399 iPhone. Margins, I suspect, may well be lower on these products than on the other iPods and most Apple products. The $299 8 GB Touch is priced just $100 higher than the $199 8 GB Nano. Given Apple’s usual margin of around 30 percent, the Touch would have to cost just $70 more to produce than the Nano. The far larger (and multi-touch-capable) display, faster processor, and Wi-Fi strike me as costing more than $70.

Gruber tar dock upp en sak som jag glömde bort, trots att jag misstänkte samma sak:

The most likely explanation for Apple’s supposed earnings drop this quarter is that Apple is moving additional products to subscription-based accounting. Apple announced back in April that they would account for iPhone earnings over a 24-month period, so as to be able to provide additional features via future software updates without charging for them. (Remember the $2 charge for the 802.11n AirPort enabler?) This means that no matter how much profit the iPhone generated at $599 or does now at $399, only a fraction was going to be booked this quarter, price drop or not.

It seems almost certain (to me at least) that the iPod Touch will be accounted for by subscription, too. If you thought there were glaringly empty spots for additional icons on the iPhone home screen, take a look at the iPod Touch’s. The iPod Touch and iPhone are clearly sibling products running variants of the exact same system software; I expect future software updates to appear simultaneously for both products.

Detta är själva kärnan i de lägre intäkterna. Dvs själva bokföringen av iPod touch utslaget på t.ex. två år gör att de omedelbara intäkterna blir lägre.

Haha, Adrian, nu får du skärpa dig. Han säger ju explicit att "Either way, though, and regardless if it was planned all along, I don’t think the iPhone price cut is the “product transition” Oppenheimer alluded to." Men det gissade du. Så att då säga att han "är inne på samma spår" som dig känns lite väl...

Men visst, kör på

Ursprungligen av Leftrustle:

Haha, Adrian, nu får du skärpa dig. Han säger ju explicit att "Either way, though, and regardless if it was planned all along, I don’t think the iPhone price cut is the “product transition” Oppenheimer alluded to."

Sorry, jag var lite otydlig i hur jag tog åt mig äran, jag menade mer att det var nu det avslöjade vad som var denna produktövergång. Att kalla det "precis samma spår" var fel av mig, jag hade *inte* rätt om vad det var i början, men å andra sidan sa jag också att en prissäkning inte låter som en produktövergång i mina öron. I slutet av det senaste inlägget så kommenterar jag att det nog är ändrad bokföring som det handlar om.

Jag hade räknat med att iPod touch skulle bokföras på samma sätt som iPhone så att de kan komma med nya funktioner utan att behöva ta betalt för det, men jag hade inte lyckats koppla ihop det med produktövergång innan.

Och så var klockan mycket och jag borde ha lagt mig redan

Och please, inga jättecitat tack.

Ursprungligen av Adrian B:

Och så var klockan mycket och jag borde ha lagt mig redan
[/I]

Och jag var lite väl rå i mitt inlägg, men när ungen vaknar 05.00 är man inte på kanonhumör

För övrigt kan man enas om att iPod-transationen på ett eller annat sätt var vad Oppenheimer syftade på.

  • Medlem
  • 2007-09-08 09:40

Jag vill hävda att jag också var inne på samma spår

Ärligt talat, känns inte prenumerationsbaserat iTunes som något som kommer? Säj 10-20 dollar/månad och all musik du kan lyssna på. Ingenting sparas lokalt - och det är därför du kommer att vilja köpa ringtoner/låtar via wifi/starbucks/nya partners.

Rick Rubin är ju inne på detta spår så jag tror att detta är musikindustrins nya(!) giv. Personligen tycker jag att radio, webbradio och podcasts räcker. Men detta skulle vara betydligt mer intressant när det gäller TV-serier, för min del.

Ursprungligen av lime:

Jag vill hävda att jag också var inne på samma spår

Ärligt talat, känns inte prenumerationsbaserat iTunes som något som kommer? Säj 10-20 dollar/månad och all musik du kan lyssna på. Ingenting sparas lokalt - och det är därför du kommer att vilja köpa ringtoner/låtar via wifi/starbucks/nya partners.

Rick Rubin är ju inne på detta spår så jag tror att detta är musikindustrins nya(!) giv. Personligen tycker jag att radio, webbradio och podcasts räcker. Men detta skulle vara betydligt mer intressant när det gäller TV-serier, för min del.

Jag tycker att Rick Rubin gjorde bort sig rejält. Han verkar inte ha någon susning om vad överdrivet DRM innebär. Prenumerationstjänster förutsätter "självförstörande" filer och ett system som gjorde spelarna både dyrare, mer komplicerade och segare att använda. Om ett DRM inte är väldigt restriktivt i kombination med prenumerationstjänster är det enkelt att ladda ner all musik man kan tänkas lyssna på, avsluta prenumerationen men ändå behålla musiken.

Om man är en hederlig kund ska man aldrig behöva märka av att ens musik är DRM-skyddad. För vanligt, tillåtet användande ska det inte vara en nackdel. Det enda alternativet till Apples FairPlay är MS PlaysForSure när det gäller DRM. Är det något man vill ha?

Man bör alltså tänka till en, eller två, eller tre gånger när någon börjar prata om DRM och musikdistrubution.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tycker att Rick Rubin gjorde bort sig rejält. Han verkar inte ha någon susning om vad överdrivet DRM innebär. Prenumerationstjänster förutsätter "självförstörande" filer och ett system som gjorde spelarna både dyrare, mer komplicerade och segare att använda. Om ett DRM inte är väldigt restriktivt i kombination med prenumerationstjänster är det enkelt att ladda ner all musik man kan tänkas lyssna på, avsluta prenumerationen men ändå behålla musiken.

Om man är en hederlig kund ska man aldrig behöva märka av att ens musik är DRM-skyddad. För vanligt, tillåtet användande ska det inte vara en nackdel. Det enda alternativet till Apples FairPlay är MS PlaysForSure när det gäller DRM. Är det något man vill ha?

Man bör alltså tänka till en, eller två, eller tre gånger när någon börjar prata om DRM och musikdistrubution.

Ja, Rick Rubin försvann från min julkortslista när han öppnade sin mun där.

  • Medlem
  • 2007-09-09 09:14

Ville bara inflika att det finns delar i nya iTunes som kan tänkas peka på en videouthyrningstjänst.
Det skulle ju kunna visa att Apple nu vill ta över hela distributionen till kund (vänta bara, snart kan man köpa/hyra fysiska filmer/musik också )

Och nej. Jag tror att den gode Rick drömmer samma önskedrömmar som resten av branschen. Och iPod/OSX är sannolikt vad man menade. Finns det någon produkt idag som inte är OSX-baserad?

1
Bevaka tråden