Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ger tillbaka $100 till tidiga iPhone-köpare

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta som en kompensation till tidiga köpare som köpte telefonen $200 dyrare än den är nu.

http://www.apple.com/hotnews/openiphoneletter/

Snyggt jobbat, Apple!

Snyggt jobbat men det är ju fascinerande att de inte kunde förutspå att folk skulle bli riktigt upprörda.

Bra skött, men med tanke på hur mycket kritik Apple fått för att de har ansetts som dyra tycker jag att det känns lite konstigt att det klagas när de sänker priset.

Ursprungligen av Marcus K:

Bra skött, men med tanke på hur mycket kritik Apple fått för att de har ansetts som dyra tycker jag att det känns lite konstigt att det klagas när de sänker priset.

Det är ingen som klagar på själva prissänkningen. Det är de som redan köpt en iPhone för det högre priset som är upprörda. Vilket ändå är lite förståligt med tanke på att produkten bara funnits ute för färsäljning i två månader. Hur Apple inte kunde räkna ut att folk skulle bli upprörda är en gåta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 07:47

Härligt att de genomförde detta... det var en av mina tre reaktioner på iPhone:

* Härligt med rejäl prissänkning innan den kommer till Sverige
* Synd om de lojala som var tidigt ute
* Anti-Apple-folk kommer fortsätta klaga på priset

Bara som en avstickare på ett liknande ämne; Microsoft har gjort en liknande sak som höjde dem i mina ögon på den tiden: http://www.aftonbladet.se/nojesliv/recensioner/spelnytt/article68990.ab

Ursprungligen av Timber:

* Anti-Apple-folk kommer fortsätta klaga på priset

Fast kan de verkligen det? Om man klagar nu så har man inte sett vad andra telefoner kostar överhuvudtaget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-07 11:34
Ursprungligen av Adrian B:

Fast kan de verkligen det? Om man klagar nu så har man inte sett vad andra telefoner kostar överhuvudtaget.

Tro mig... de kan klaga på allt. Det verkar ju redan ha klagats på ATT de prissänkte: "Apple ljuger sina kunder rakt i ansiktet när de säger att marginalerna är små". "Det är ett tecken på att iPhone är ett fiasko".

Ursprungligen av Timber:

Tro mig... de kan klaga på allt. Det verkar ju redan ha klagats på ATT de prissänkte: "Apple ljuger sina kunder rakt i ansiktet när de säger att marginalerna är små". "Det är ett tecken på att iPhone är ett fiasko".

Well, jag vet inte om Apple verkligen sagt att marginalerna är så små, om man t.ex. räknar in två års utvecklingarbete i priset så kan man nog diskutera det. Fiaskobiten kan de fortsätta med ett tag till om de känner för det, men jag tror det kommer att komma siffror som visar på annat så småningom.

Gruber skrev en bra sak om hela prissänkningshistorien:

A fair price is whatever people are willing to pay in an honest, competitive market, and doesn’t necessarily bear any relation to the cost to produce the good or service. Price collusion between supposed competitors is unfair, but a high price set by one competitor in an honest market is not. When a product is in high demand, it’s natural to charge a high price. A company is under no moral obligation to limit themselves to some sort of maximum “reasonable” profit in the face of consumer demand that would bear a higher price.

I do agree that based on Apple’s recent history, one does not expect a significant price cut just two months after a product is introduced. The downside of early adoption of Apple products is sometimes-sketchy quality control; the upside is that buying early maximizes the time before it’s obsoleted or the price is cut. Except this time. There’s a difference, though, between unexpected and unfair.

Gruber länkade även till ett mycket bra citat om prissänkningen:

One person on IRC said “I don’t have a ton of cash to burn, I could have used that $200.” Well apparently he did have the cash to burn and burn it he did. He gave it to Apple. Willingly. They didn’t twist his arm. They asked a price, and he paid it.

But now the self esteem kicks in. He’s no longer joe cool on the block. In fact, any schmuck with $200 less can buy one and laugh at him.

That is why people are upset. Being laughed at, poked fun at. It was all good as long as they had the phone that others could not afford. Now more people can and those early adopters are less special.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-09-07 12:25

Annat läsvärt är vad Robert X Cringley har att säga om det hela (och om Steve Jobs):
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/2007/pulpit_20070906_002891.html

Ursprungligen av lasselu:

Annat läsvärt är vad Robert X Cringley har att säga om det hela (och om Steve Jobs):
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/2007/pulpit_20070906_002891.html

Cringley känns väldigt cynisk och tror det sämsta om Apple och Jobs. Jag tror det finns fler som resonerar sådär, men jag tror inte det ligger sanningen närmast.

Ursprungligen av Rickard A:

Det är ingen som klagar på själva prissänkningen. Det är de som redan köpt en iPhone för det högre priset som är upprörda. Vilket ändå är lite förståligt med tanke på att produkten bara funnits ute för färsäljning i två månader.

Jag skulle nog påstå att det är väldigt många som klagar på prissänkningen. Hade Apple inte sänkt priset hade de inte klagat alls, så man kan säga att de faktiskt klagar på prissänkningen.

Jag tycker det är lite löjligt hursomhelst: Visst, det är lite surt förstås, men om man inte tyckte att den var värd de högre priset så skulle man inte ha köpt den.

Ursprungligen av Rickard A:

Hur Apple inte kunde räkna ut att folk skulle bli upprörda är en gåta.

De räknade nog med det, men ville ändå sänka priset. Lite osmidigt så nära inpå, men det är ju fler som inte köpt en iPhone ännu än de som köpt, så man kan säga att de gjorde majoriteten en tjänst.

Edit: Jag tror Apple räknade med att folk skulle blir sura, men jag tror inte dom hade räknat med skalan på det hela, proportionerna det tog var nog inte väntat hos Apple

Senast redigerat 2007-09-07 11:48
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-06 23:49

Dom får hämta ut prylar för 100 $ [kostar väl Apple 10-20 $]. Några pengar är det väl inte frågan om?
Nå - det är en mycket ovanlig och juste gest i alla fall.

En mycket fin gest måste jag säga, det kostar dom antagligen inga större summor, precis som mjg är inne på, men det ger otroligt mycket goodwill hos folk som varit tidigt ute och därmed antagligen är stora Apple-fans.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-07 13:09

Klart många är sura... Nu kan de inte göra den stora förtjänst de hade väntat sig att göra med att sälja dem dyrt på eBay.! HA!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-09-07 21:35

Apple var väl i princip tvingade att sänka priset för att få fortsätta sälja iPhone i volym.
Jag tänker så här:
Dyraste iPoden (numera iPod Touch) kostar, och har väl alltid kostat (?) i runda slängar $299. Mycket dyrare än så verkar vara svårt att krämar ur kunderna i stort.

Nu lanseras "Touchen" till samma pris (8Gig). Att iphone, med "endast" telefondelen som enda skillnad, då ska kosta dubbelt så mycket är ju liksom inte rimligt. Därför sänks priset så att den är dyrare, men inte dubbelt så dyr.

Alltså: För att någon ska köpa iPhone (vilket är viktigt för att bygga varumärke) och för att någon ska köpa iPod touch (samma där) kunde de inte sätta priset högre än vad de gjorde. Typ.

Men det är konstigt att iPhonen inte var en hundring ($) billigare vid lanseringen, då jag tror många kritiker då iaf. inte hade kunnat racka ned på det relativt höga priset.

Gruber fortsätter att länka till bra analyser av händelsen, t.ex. att mobiler sjunker fortare i pris, Motorola gått från 499 dollar till 99 dollar på sin Razr:

Mobile phones tend to be more prone to price declines because the pace of product introductions is faster than for televisions or DVD players. Motorola, for instance, introduced the ultrathin Razr phone for $499 with a two-year service contract in early 2005. Six months later, Motorola realized it had a hit on its hands and dropped the price to $199 in an effort to aim at more mainstream buyers. By the end of 2005, the price was $99.

Gruber länkar även till Saul Hansells Steve Jobs Speaks the Truth About the iPhone Price Drop:

I hate to say it, but I think Steve Jobs is telling the truth about the iPhone price cut.

We are so used to cryptic and seemingly disingenuous communication out of Apple that we miss it when Mr. Jobs says crassly what most businessmen try to hide: Apple lowered the price of the iPhone because it wants to make lots more money by selling boatloads of them this Christmas.

Tänk om Cringley och andra kunde någon gång anta att Jobs faktiskt är ärlig ibland istället för att utgå ifrån att allt är en konspiratorisk plan.

Saul Hansell har också en mycket bra förklaring till varför sänkt pris inte betyder seg försäljning:

Another thought on why the price drop doesn’t mean sales have been slow. The central rule of technology is that the unit price drops sharply with volume. If Apple sold more than it hoped, then it would achieve scale faster and would be able to drop prices sooner. Apple’s introduction of the iPod Touch, using many of the same components as the iPhone, gives it an even bigger checkbook to brandish in Taiwan to secure good supplies at good prices.

  • Medlem
  • 2007-09-08 02:03

[sent på fredagnatten]

1. iPhone var inte dyr från början på USA:s knepiga mobilmarknad, vilket vår Daniel E Dilger visat med vältalig elokvens. 2. Företaget har sådant förjävla flyt att de knappt själva hinner med i sin iver att skapa den bästa användarupplevelsen 3. Hur ofta får man vara med om att ett så stort företag använder ett personligt tilltal (om än genom sin Överchef), och hur ofta ber de om ursäkt i samma andetag som de anför sin lösning på problemet? 4. Fy fan så jävulskt king, på umemål.

En sak som jag har funderat på angående detta. Jag har köpt min iPhone via International Orders, de har antagligen köpt den via Apple eller AT&T.

Eftersom Jobs skriver att de som har "köpt iPhone antingen via Apple eller AT&T" ska få presentkortet. Eftersom jag inte har köpt via varken Apple eller AT&T, har jag inte rätt till presentkortet, va? Lite surt, då prissänkningen kom dagen efter att pengar hade dragits från kontot..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-08 12:39

Jag fattar inte överhuvudtaget hur man varken kan bli arg på en prissänkning, eller hur man undviker att begripa att en sådan kommer att komma en bit in efter lanseringen. Det var och förblir samma sak på högprofilerade hemelektronikprodukter, exempelvis diverse spelkonsoller så som Playstation och XBOX.

En hemelektronikprodukt med hög initial efterfrågan kommer tveklöst lanseras till ett högt pris helt enkelt för att de mest frälsta är beredda att betala det. Därefter reduceras det för att få genomslag även hos "vanligt" folk. Om detta förvånar någon så är denna person extremt okunnig om hur produktlanseringar fungerar i stort.

  • Medlem
  • 2007-09-08 12:49

lufra - exakt. ( får nog ta och lägga till "Apple Inc." på facebook's "religious beliefs"... )

1
Bevaka tråden