Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man köra Mac OS på en PC?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag står i begrepp att köpa en laptop av märket HP (för videoredigering med Avid av äldre version). Har tappat kollen på följande frågor:

Visst kan man köra OSX på Windows-maskiner? Men kan man då växla mellan Windows och OSX som med bootcamp på macen? Spelar det roll om det är Intel eller AMD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-31 12:57

Alltså, nej det kan man inte, det finns vägar runt som varken är snygga eller lagliga. Varför inte göra tvärtom?

Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Alltså, nej det kan man inte, det finns vägar runt som varken är snygga eller lagliga. Varför inte göra tvärtom?

Tangen

Inte ens endast OSX alltså? När jag tröttnat på Äkta Windows Vista Home Premium... Fick för mig att det möjliggjordes i samband med Apples byte till Intel.

Att jag inte gör tvärtom beror på att jag har en avid-version som jag inte tror rullar under XP på en mac-maskin, men det kan vara inbillning. Dessutom är jag ute efter en så ren och snabb maskin som möjligt, lite billigt. Typ 2 Ghz Intel duo, 2 GB ram och 240 GB hd, med lite större skärm, 15" kanske 17", vilket i HP-sammanhang verkar kunna kosta cirka 9995:-

Jag inbillar mig också att Apple om ett år eller två har släppt något väldigt litet och vackert som jag kommer gilla mycket mer än dagens MacBook, som jag tycker är... lite för bred och blank.

Ursprungligen av brock L:

Inte ens endast OSX alltså?

Det kanske går, men det finns inga som helst garantier för något. (som sagt så är det olagligt också)

Jag ser ingen anledning till varför du inte skulle kunna köra AVID under XP på en mac.

Nyfiken fråga, varför en är 15" mac för stor medans en 15" PC inte är det?

Du skriver att du vill köra en äldre version av avid på en pc med Vista. Men du tror inte att det funkar på Mac med XP? Har du kollat så att den version av avid som du vill köra funkar med Vista? Risken är stor att om det inte är en nyreleasad version av avid inte funkar med Vista. Vista är än så länge(och troligen fortsättningsvis) MYCKET kinkig med äldre utrustning (mer än 1 år) avseende både hårdvara och mjukvara. Tänk också på att för videoredigering i program som Avid, Premiere, FCP etc bör du ha MINST 2 GB Ram samt separat grafikkrets med eget minne, EJ sharememory teknik. Vista behöver dessutom 1 GB för eget bruk + vad övriga program behöver. Jag tvivlar på att du får en HP pc med ovan nämd spec för det pris du uppger.

Ursprungligen av brock L:

Dessutom är jag ute efter en så ren och snabb maskin som möjligt, lite billigt. Typ 2 Ghz Intel duo, 2 GB ram och 240 GB hd, med lite större skärm, 15" kanske 17", vilket i HP-sammanhang verkar kunna kosta cirka 9995:-

Ursprungligen av macuddevalla:

Jag tvivlar på att du får en HP pc med ovan nämd spec för det pris du uppger.

Inte alls, om man kan "nöja sig" med en något långsammare AMD-CPU så går det till och med att hitta för under priset han uppger.

http://www.inet.se/datorer/baerbara/hp-pavilion-dv9540-vista-premium/1968158/

En vän köpte en här om veckan och jag är imponerad, om man bortser från Windows Vista vilket verkar vara rätt hemskt...

Ursprungligen av macuddevalla:

Tänk också på att för videoredigering i program som Avid, Premiere, FCP etc bör du ha MINST 2 GB Ram samt separat grafikkrets med eget minne, EJ sharememory teknik. Vista behöver dessutom 1 GB för eget bruk + vad övriga program behöver. Jag tvivlar på att du får en HP pc med ovan nämd spec för det pris du uppger.

Det är just för att få ett okej grafikkort (NVIDIA GeForceT 8400M) och 2 gb ram för under 10k som jag tänkte tjacka en HP.. Då kostar den på ex. SIBA (HP dv6521) 9990:-.

Jag har inte full koll på begreppen, men kan man kalla
"separat grafikkrets med eget minne" för grafikkort
och
"Grafikprocessorn Intel GMA 950 med 64 MB delat DDR2 SDRAM-minne" för grafikkrets?

Ivarjefall; visst är det så att man måste välja MacBook Pro för att få ett grafikkort och inte en grafikkrets i en bärbar mac? Då startar priserna på 17995:-... Man får ändå ganska mycket för 9990:- av HP. Och den där dv-serien i svart pianolack ser rätt okej ut för att inte bära äpple. Det är tekniska, ekonomiska (och tillfälliga) orsaker som gör att jag faktiskt skulle kunna tänka mig köra windows ett tag..

Ursprungligen av macuddevalla:

Har du kollat så att den version av avid som du vill köra funkar med Vista? Risken är stor att om det inte är en nyreleasad version av avid inte funkar med Vista. Vista är än så länge(och troligen fortsättningsvis) MYCKET kinkig med äldre utrustning (mer än 1 år) avseende både hårdvara och mjukvara.

Nä jag har insett det nu! Att Vista inte är särskilt bakåtkompatibelt.. Trist. Jag trodde man kunde köra MS Röj från Windows 3.1 i Vista. Nu skulle jag bli tvungen att installera XP på den nya datorn. Jag vet inte vilket operativ som är bäst (eller värst) men jag tycker det vore roligare att ge Vista en chans. Tror ni XP skulle funka bra i den här "Vista-datorn"?

Ursprungligen av brock L:

Nä jag har insett det nu! Att Vista inte är särskilt bakåtkompatibelt.. Trist. Jag trodde man kunde köra MS Röj från Windows 3.1 i Vista. Nu skulle jag bli tvungen att installera XP på den nya datorn. Jag vet inte vilket operativ som är bäst (eller värst) men jag tycker det vore roligare att ge Vista en chans. Tror ni XP skulle funka bra i den här "Vista-datorn"?

Jag har ännu inte haft några större problem med bakåtkompatibilitet i Vista 32-bitar. Det går fint att köra äldre program i kompatibilitetsläge. Högerklicka på programsymbolen och välj "Compatibility" - fliken och välj den Windowsversion du vill köra programmet i.

Vista 64 är däremot inte tolerant mot äldre program och det verkar som om vissa i detta forum kanske blandar ihop de olika versionerna.

Naturligtvis ska du köra Vista år 2007 , inte gamla XP från 2001.

Ursprungligen av brock L:

Inte ens endast OSX alltså? När jag tröttnat på Äkta Windows Vista Home Premium... Fick för mig att det möjliggjordes i samband med Apples byte till Intel.

Nej, användarvillkoren anger tydligt att OS X inte får installeras på annat än Apple-datorer och därmed finns det inget lagligt sätt att göra det du vill göra. Rent tekniskt borde det väl säkert vara möjligt om man totar ihop exakt rätt hårdvarukonfiguration, men det blir grisigt och struligt samtidigt som man aldrig kan vara säker på vad nästa programuppdatering kan medföra för nytt jävelskap.

  • Medlem
  • 2007-08-31 18:37

Man kan, projektet kallas osx86, men det är olagligt så därför kan jag inte skr

Det finns en skön historia om hur Microsoft med Avids hjälp försökte döda Quicktimeformatet genom att tvinga Avid att ta bort stöd för Quicktime och Apple svarade med att skapa iMovie och Final Cut Pro.
Applications: Microsoft also jumped on Avid Cinema, a new consumer video editing product based on QuickTime that long time Apple partner Avid was preparing to release.

Microsoft told Avid engineers, "You need to rip QuickTime out of your product if you want to be in this channel." Months later, Avid announced a partnership with Microsoft on its new AAF format for multimedia authoring.

Läs hela här: Microsoft's Plot to Kill QuickTime

Med detta menar jag, varför inte överge Avid och använda de program som medföljer på Mac eller köpa Final Cut Pro för att redigera din video? Det är väldans trevligt att redigera video på Mac, har du provat?

Ursprungligen av Taz_1999:

Med detta menar jag, varför inte överge Avid och använda de program som medföljer på Mac eller köpa Final Cut Pro för att redigera din video? Det är väldans trevligt att redigera video på Mac, har du provat?

Åh.. allt är väldans trevlig på mac, jag vet. Vi vet.
Jag småkör Final Cut på en gammal eMac hemma och det går utmärkt. Skulle gärna fortsätta på en MacBook! Men just nu har jag en hel NTFS-hårddisk full med Avid-projekt som ska justeras. Och därför är det väldigt lockande att köpa en HP för tio lakan, redigera färdigt och sedan sälja den på blocket i väntan på nästa lilla heta från Apple. Jag har aldrig ägt annat än mac och vet att att gräset är grått och dött på andra sidan..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 22:33

Alltså, själva frågan just nu då, inte riktigt som rubriken antyder (den fick ju sitt svar ganska snabbt), utan denna (som hör hemma på PC-för-alla-forumet):

Tror ni XP skulle funka bra i den här "Vista-datorn"?

(dvs en HP dv6521 med Intel® CoreT 2 Duo som kommer med Vista förinstallerat... är datorn så att säga helt bakåtkompatibel? Inget strul med grafikkort, dubbla processorer och... är det 64 bitar?)

Ursprungligen av brock L:

Alltså, själva frågan just nu då, inte riktigt som rubriken antyder (den fick ju sitt svar ganska snabbt), utan denna (som hör hemma på PC-för-alla-forumet):

Tror ni XP skulle funka bra i den här "Vista-datorn"?

(dvs en HP dv6521 med Intel® CoreT 2 Duo som kommer med Vista förinstallerat... är datorn så att säga helt bakåtkompatibel? Inget strul med grafikkort, dubbla processorer och... är det 64 bitar?)

Sorry, den HP modell du har tittat på funkar inte med Win XP, det finns inga drivrutiner för XP, och troligen kommer den inte ens att hitta hårddisken när du försöker installera XP. Idag är det väldigt få av de PC Laptops som säljs med Vista förinstallerat som kan köras med Win XP. Varför undrar du kanske? Jo MS har tvingat tillverkarna att se till så att det inte finns någon utvecklad drivrutin för hårddisken som funkar i XP, så när man startar från XP-CD´n så hittar inte den någon hårddisk att installera på. På så vis tvingas köparen använda Vista (och agera betatestare åt MS). Om du vill kunna installera XP på en ny pc laptop måste du först kolla den exakta modellen på tillverkarens hemsida och kolla om det finns omfattande drivrutiner, annars är det kört.

Ursprungligen av macuddevalla:

" Jo MS har tvingat tillverkarna att se till så att det inte finns någon utvecklad drivrutin för hårddisken som funkar i XP, så när man startar från XP-CD´n så hittar inte den någon hårddisk att installera på. På så vis tvingas köparen använda Vista (och agera betatestare åt MS). Om du vill kunna installera XP på en ny pc laptop måste du först kolla den exakta modellen på tillverkarens hemsida och kolla om det finns omfattande drivrutiner, annars är det kört.

Macuddevalla har fått saken om bakfoten. Han kanske tänker på att XP och XP SP1 inte hade inbyggt stöd för SATA-hårddiskar vilket gjorde att man behövde en separat drivrutins(diskett) för att kunna installera XP på dator med SATA HD. Vista har inbyggt stöd för SATA.

Det finns inga specialhårddiskar i datorer som gör att de endast går att köra på Vista, men med tanke på att de är av de senaste modellerna så har de nästan alltid SATA HD. Det finns stöd för alla PATA och SATA -hårddiskar i WinXP från SP2.

Däremot kan du inte utnyttja DX10 funktioner i grafikkortet, om du skulle nergradera till XP.

Varför skulle någon vilja ta bort en massa bra funktioner och läcker grafik + stöd för DX10 på en ny dator genom att nergradera från Vista till XP?

Senast redigerat 2007-10-15 10:40

Stort tack för svaren.. vad gjorde man utan 99mac!

Köper jag ny HP står alltså mitt hopp till att min Avid fungerar i Compatibility-läget.. Jag hade nog inte trott att det skulle bli svårigheter att komma igång! Lite därför jag valde att försöka glömma möjligheten med XP på Mac. Men jag tror fortfarande jag behöver kraften från tiotusenkronorsPCn. Nån som råkar ha erfarenhet av XP-avid under Vista?

Fortsättning följer..

Ursprungligen av brock L:

Stort tack för svaren.. vad gjorde man utan 99mac!

Köper jag ny HP står alltså mitt hopp till att min Avid fungerar i Compatibility-läget.. Jag hade nog inte trott att det skulle bli svårigheter att komma igång! Lite därför jag valde att försöka glömma möjligheten med XP på Mac. Men jag tror fortfarande jag behöver kraften från tiotusenkronorsPCn. Nån som råkar ha erfarenhet av XP-avid under Vista?

Fortsättning följer..

Menar du att du tror att en gammal PC har mera "kraft" än en ny Mac när båda kör Windows på exakt samma processor, Intel?

Tänker på grafikkortet.. och ram-minnet. Och skärmen på 15". En macbook pro är såklart vad jag egentligen vill ha.. (om det inte just nu vore för priset och den xp-körda hårddisken med alla avid-projekt).

Damnit. Tror ni jag kommer kunna köra Avid Xpress pro 6 med Vistas "compability".. Jag ska pröva det på en motsvarande HP/Vista först.

"Buy quality, cry once." Jag önskar dig lycka till med detta projekt, tror inte jag har något mera att tillföra nu.

Det finns ett osagt ordspråk ... Köper du en PC . FÅR DU EN PC ,

skit in, skit ut .. du kommer få problem om du i seriöst syfte försöker köra os x på en pc helt enkelt ..

[QUOTE="Tussen69;1343487"] "Det finns ett osagt ordspråk ... Köper du en PC . FÅR DU EN PC ,
"QUOTE]

Ja, så sant som det är sagt, köper du en intelMac så får du en PC från Apple.

och för att svara på den ursprungliga frågan så har Apple lagt in en spärr i OS X som gör att legala versioner av OS X 86 bara kan installeras på en PC från Apple - (nåt annat får inte avhandlas här..)

Senast redigerat 2007-10-15 10:34
1
Bevaka tråden