Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst med USB/FW

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har kikat på AirPort för att få möjlighet att ansluta hårddiskar och skrivare i nätverket via USB.

Nu undrar jag om det finns andra routrar som har USB, eller till och med FW.

Kan någon ge tips på bra grejer?

//tm

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-04 13:38

En gammal pc med FreeNAS

Verkar vara en intressant produkt. Känns som om varningen om komplicerad inställning är avskräckande. Dessutom verkar den inte klara IEEE 802.11n.

Mitt "betyg": Nja
//tm

Fungerar ju inte...

Problemet med diskdelningen för AEBS är ju att den fungerar ju inte!!!

Jag kan inte kopiera stora filer eller köra en torrent till disken. Kopieringen stannar efter en stund och disken verkar "starta om"

Det finns gott om liknande rapporter. Det är faktiskt dj*vligt irriterande!

--jalle

Ursprungligen av BlackSmp:

Problemet med diskdelningen för AEBS är ju att den fungerar ju inte!!!

Jag kan inte kopiera stora filer eller köra en torrent till disken. Kopieringen stannar efter en stund och disken verkar "starta om"

Det finns gott om liknande rapporter. Det är faktiskt dj*vligt irriterande!

--jalle

Hej Jalle!

Vad är AEBS och torrent? Är det något man behöver? Har du några bra länkar till rapporer.

Och varför så arg? O:-)

//tm

Arg? Tanken var väl inte att framstå som arg utan mer irriterad över att AEBS (jag tror att man brukar förkorta Airport Extreme Base Station på detta sätt på nätet har jag sett) inte fungerar som den annonseras.

Bittorrent? Det skulle jag inte överleva utanO:-). Det är ett fildelningsprotokoll. Problemet är bara att när jag startar en torrent och laddar ner den till nätverksdisken som sitter ansluten på Extremen så försvinner disken efter en stund och nerladdningen avbryts.

Och eftersom jag köpte Extremen av två anledningar: kunna dela skrivare (fungerar som det ska) samt använda den som nätverksdisk för mina torrentnerladdningar (fungerar inte) så tycker jag att kan få vara lite bitig...

Jag kan inte kopiera stora filer från och till diskar anslutna till Extremen utan att den lägger av mitt i och det finns fler som rapporterar liknande problem.

Var är HD:n och hur delar man skrivaren?

Ok BlackSmp, jag förstår :"> Nu har jag :"> själv installerat AirPorten. Det funkar inte speciellt bra

Nätet ut och in är ok. Skrivaren funkar från min admindator, där jag installerat verktygen för inställning. Men övriga datorer kommer åt skrivaren, problemet är "bara" att utskriften hänger sig mitt i första sidan. Någon som vet vad jag missat?

Hårddisken kommer jag inte alls åt. Jag har köpt en WD 500 GB. Den reagerar när jag pluggar in USB-kabeln. Men sedan får jag inte tag i den. Varken AP-verktygen eller någon annan stans. Tips?

Lev väl
//tm

WD 500GB är just den disk som jag har problem med:p

Men jag tror inte att det är disken som sådan som ger problem.

--Jalle

Ursprungligen av BlackSmp:

WD 500GB är just den disk som jag har problem med:p

Men jag tror inte att det är disken som sådan som ger problem.

--Jalle

Nej, jag tror inte heller det är disken som är problemet. Dels har jag ju problem med utsktiften och dels har jag köpt både disk och AirPort hos Apples åf i Göteborg. Så det borde funka ihopp.

//tm

Jag provade med att formatera om disken och trodde ett tag att det löste problemen sedan så kraschade det igen vid en överföring. Det som är intressant är ett snarare verkar som en frysning. Jag tappade nätverket och det kommer inte tillbaka. LED:en på Airporten lyser stabilt grön men den fungerar inte var sig trådlöst eller trådbundet.

Autoinställning?

Ursprungligen av BlackSmp:

… Jag tappade nätverket och det kommer inte tillbaka. LED:en på Airporten lyser stabilt grön men den fungerar inte var sig trådlöst eller trådbundet.

Har du provat att köra den automatiska inställningen av AP:n efter formateringen?
//tm

Nu funkar nätet, men inte HP-skriva ren

Nätet och hårddisken är uppe nu

Hårddisken var jag tvungen att formatera via FW-kabel direkt i Macen. Det framgick inte av instruktionen, men ett par samtal till MacForums support löste det hela. Sedan automatisk konfigurering av AP:n.

Nu är det bara skrivaren som inte går på AP:n. Men det verkar som om den inte stöds. Det är en HP PSC 1210 All-in-One.

Men, man kan ju inte få allt

Ha're'
//tm

Vad har ni disken formaterad som? HFS+? FAT32?

Apple Extended utan indexering
//tm

eller...

Kan få köpa min Asus WL-500G Premium annars..... 500 spänn!
Den har 2 usb 2.0, bittorrent andra bra saker

/Mattias

1
Bevaka tråden