Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hämta omslagsbilder

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sökte men hittade inget svar

Har en massa album och låtar utan Coverflow i iTunes,, Kan man hämta dem å annat sätt än genom det inbyggda i Itunes... ???

För att vara petig så är Coverflow själva sättet att bläddra på i iTunes. Album art är det man lägger till på låtarna som sen syns i Coverflow.

Antingen kan du googla på "iTunes album art" eller söka på samma sak på http://www.versiontracker.com/macosx/

Då får du upp ett antal program som automatiskt lägger till cover art till låtarna. Programmet Album Cover Finder sägs vara bra.

Ett annat sätt är att besöka t ex Amazon.com eller cdon.se och "sno" omslagsbilder därifrån. I iTunes läger du sen till dem genom att markera de låtar som ska ha ett omslag och trycker command+i. Dra bilden sen till rutan Bildmaterial.

Ursprungligen av Rickard A:

Programmet Album Cover Finder sägs vara bra.

Jag använder det och det har fungerat bra för mig, inte perfekt, men fler omslag än vad iTunes fixade i alla fall. 11 dollar är ju ingen jättesumma heller.

Ursprungligen av Rickard A:

Ett annat sätt är att besöka t ex Amazon.com eller cdon.se och "sno" omslagsbilder därifrån. I iTunes läger du sen till dem genom att markera de låtar som ska ha ett omslag och trycker command+i. Dra bilden sen till rutan Bildmaterial.

Detta ovan fungerar på en PC också, såtillvida att du har en webläsare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-06 10:08

Här är en bra guide som ger tips på hur man kan göra.
http://macapper.com/2007/09/01/tutorial-album-art-for-itunes/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 11:01

Eller så letar man upp albumet på cdon.com eller nåt liknande och bara drar bilden till albumbildrutan i info, klart och kostar gratis.

Ursprungligen av Trineo:

Eller så letar man upp albumet på cdon.com eller nåt liknande och bara drar bilden till albumbildrutan i info, klart och kostar gratis.

Vilket Rickard A redan tipsat om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 13:24

Darn, såg inte det. *stupid me*

Album Art Thingy fungerar bra för mig. Hämtar även hem låttexter som den automatiskt importerar till Itunes.
Har inte testat fullversionen av Album Cover Finder, men måste säga att det är jäkligt snabbt och smidigt i redan Demo-mode.
Det förstnämna körs i bakgrunden och hämtar ner material till låten du lyssnar på för tillfället, och bildmaterial till övriga låtar på det albumet.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-09-07 06:17

Jag brukar använda "Amazon Album Art Widget".

Ursprungligen av Marco:

Jag brukar använda "Amazon Album Art Widget".

Tack för det tipset! Så smidigt - och gratis!:D

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 11:39
Ursprungligen av Marco:

Jag brukar använda "Amazon Album Art Widget".

Tankade hem det igår och testade och det funkade smidigt och bra! All musik som inte säljs på Amazon lyckades den ju såklart inte hitta covers till men det är ju rätt logiskt. Jobbigt att pilla med varje album, men guud så fint det blir sen

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-09-07 19:40

Varsågod, ja visst är den smidig och dessutom gratis. Det kan ju inte bli bättre.:D

Det finns inga tips på ovanstående fantastiska tjänster, men till PC?

/n

Jag kör med Amazon Albun Art, men den hittar inte alltid allt.......

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-09-20 20:58
Ursprungligen av Silvetisson:

Jag kör med Amazon Albun Art, men den hittar inte alltid allt.......

Har du vid dessa tillfällen provat att klicka på länken "Why not search Google Images?" Annars kan jag rekomenderar det, har hittat en hel del på det sättet. Ioförsig måste man spara och klistra in manuellt, men man slipper ju skriva artist och album på Google Images.

Hämta bilderna själv det funkar ju kanon. Men jag var på jakt efter ngt mer automatiserat.

Som tex Amazon Album Art etc...

/n

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-20 21:07

Följande borde fungera även för pc.
http://art4itunes.com/getart/uploadtracks.php

Testade den där...men fick den inte att funka alls...

  • Medlem
  • 2007-10-21 14:59

FixTunes

http://www.fixtunes.com/

Det här programmet tar reda på allt till id3 taggarna. Laddar hem bilderna från deras databas.
Det här löser många problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 07:24

Jag har en relaterad fråga. Jag har redan all coverart sparad i filen folder.jpg som finns för respektive album. Alla album har sin egen katalog. Hur får jag iTunes att använda sig av mina bilder?

Jag undrar också om det går att lägga till coverart UTAN att registrera sig. Jag "köper" min musik på annat håll, så jag vill helst inte registrera mig - men det verkar vara det enda sättet för att kunna lägga till coverart. Någon som känner till något hack för detta?

Ursprungligen av kia2:

Jag har en relaterad fråga. Jag har redan all coverart sparad i filen folder.jpg som finns för respektive album. Alla album har sin egen katalog. Hur får jag iTunes att använda sig av mina bilder?

Det går inte. Du måste baka in bilden i mp3-filen.

Ursprungligen av kia2:

JJag undrar också om det går att lägga till coverart UTAN att registrera sig. Jag "köper" min musik på annat håll, så jag vill helst inte registrera mig - men det verkar vara det enda sättet för att kunna lägga till coverart. Någon som känner till något hack för detta?

Har du ens läst denna tråd? Kolla inlägget ovan ditt t ex. Där finns svaret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 09:17

Jag använder Tag & Rename idag, måste jag byta program? Jag har sett att det finns en funktion för att baka in bilderna i mp3-filerna men är inte säker om iTunes klarar av att känna igen bilderna. Någon som provat?

Laddade ner Amazon Art Widget och la till några omslagsbilder, bl a alla Fall Out Boy's album. Ser jättebra ut i Cover Flow, men efter att ha uppdaterat iPoden syns de fortfarande inte i den.
När jag högerklickar och går in på "info>album art" är det tomt, trots att låten har en omslagsbild. Hur fixar man det?

Om man registrerar sig på iTunes och hämtar album art, händer det nånting med all ens musik som inte kommer från ITMS, eller för den delen ens från CD-skivor?
Dvs all ens inte så lagliga musik? (sry om man inte får skriva om detta, admin får gärna redigera min post isf)

Ursprungligen av PiktorPucci:

Laddade ner Amazon Art Widget och la till några omslagsbilder, bl a alla Fall Out Boy's album. Ser jättebra ut i Cover Flow, men efter att ha uppdaterat iPoden syns de fortfarande inte i den.
När jag högerklickar och går in på "info>album art" är det tomt, trots att låten har en omslagsbild. Hur fixar man det?

Du måste klicka i någonstans att du ska visa omslagsbilder i iTunes, typ i inställningar. Och jag antar att du har fört över dom på nytt, inte bara "uppdaterat", min kompis begick precis samma misstag.

Ursprungligen av sl0k:

Följande borde fungera även för pc.

http://art4itunes.com/getart/uploadtracks.php

Ngn som fått denna att fungera på PC? Jag har fortfarande inte hittat ngn som fungerar på PC

http://www.yvg.com/itunesartimporter.shtml

Jag använder itunes art importer på PC, funkar jätte bra
Skicka pm om ni behöver hjälp.

Jag tänkte pricis posta och säga att jag också hittade det programmet, inte automatiskt men till stor hjälp!

Jag högerklickar på låten/låtarna i iTunes-biblioteket och väljer "Hämta bildmaterial".

Edit: Ah såg nu att han undrade på andra sätt. Fast jag förstår inte varför man vill det, hehe.

Ursprungligen av Alexander Vx2:

Jag högerklickar på låten/låtarna i iTunes-biblioteket och väljer "Hämta bildmaterial".

Edit: Ah såg nu att han undrade på andra sätt. Fast jag förstår inte varför man vill det, hehe.

Det kräver att du har ett konto på itunes music store. Och det går väl bara att få om man har kreditkort? Jag har iaf inte lyckats med det.

Bevaka tråden