Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför olika temperatur i MacOS och Win?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag provade benchmark programmet speedfan via windows på bootcamp och undrar vad temp betyder, den är ofta uppe i 68-75 grader. Sen står de core 0 och core 1 och dessa är runt 40-45 men använder man pc wizard i windows eller core duo temp eller va de heter i macos x så är core 0 och 1 mellan 60-65 hela tiden, varför denna skillnad? Är dessa temperaturer normala för macbooken? Mvh Micke

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-07 01:09

Jag brukar ha en CPU-temp som pendlar mellan 60-75 grader på min MB, förhoppningsvis är det normalt:)

Jaha oki vr läser du av de?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-07 01:21

Jag har en widget som heter iStat Pro. Den loggar inte (vad jag vet) CPU-tempen i någon fil, således kan du inte avläsa tidigare temperaturer. Den ger dock bra information om nuvarande CPU-temp, HD-utrymme och fläkthastigheter osv.
Min CPU-tempangivelse i föregående svar är helt baserat på flyktiga kontroller i detta program, således inte skrivet i sten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-07 12:22

Har en MB jag med och mina erfarenheter är att CPU temperaturen liggen på runt 60 grader vid normalt användande.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-07 13:18

Min dator brukar ligga på mellan 55-60 grader någonstans, kör jag gamla PPCprogram som skall emuleras i rosetta så kan den surra upp i 65+ (då hör man verkligen fläktarna)

Den helt nya svarta MacBook 2,2GHz med 3GB jag har framför mig kör igång fläkten ungefär samma stund man startar den och sedan ligger den konstant på 6200 rpm tills man stänger av maskinen. Temperaturen ligger på 70-75 grader vid runt 25% CPUanvändning.

Kan man göra något åt detta? Trist att ha en sexig svart maskin som låter så illa hela tiden.

Körde xbench, resultat: 68,10, alltså fullkomligt värdelöst. Läge att byta maskin kanske?

Senast redigerat 2007-11-24 20:14
Ursprungligen av O'Doughan:

Körde xbench, resultat: 68,10, alltså fullkomligt värdelöst. Läge att byta maskin kanske?

10 poäng bättre än min MBP från första generation. Min erfarenhet är att XBench lägger stor vikt vid t ex diskprestanda och man får därför MYCKET högre poäng om man kör en 3,5" disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-24 21:00

Den låter inte frisk. Jag mäter inte temperaturen eller fläktvarvtal på min MacBook, men den är ganska tyst. Har du satt i minne själv? Jag fick problem med detta en gång; datorn fungerade men ganska långsamt och skumt. Tog ut minnena och satte in dom igen, och det hjälpte. Annars kan du ju prova att installera om, och om det inte hjälper, kolla med garanti.

Jo, jag har stoppat i minnena, men jag tror inte det är där felet ligger. Det är inte så att datorn är långsam. Den går bra, det är bara det att något mer än en minut efter att datorn slagits på så ligger CPUtemp på 76 grader, fläkten går i 6200 rpm och väsnas därmed en hel del, och detta utan att jag gjort något annat än tittat på iStat på min dashboard. Ett måndagsexemplar helt enkelt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-25 18:44

Min processor ligger på 52 grader idle.

Min ligger runt 50-60 nästan konstant, börjar den spela flash(youtube eller liknande) börjar den varva direkt.
Köpte programmet coolbook för att se om det verkligen gjorde någon skillnad, inte värt pengarna för mig i alla fall, tyvärr.
Macbook CD 1,8, 2GB, beställd på lanseringsdatumet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-27 22:10
Ursprungligen av Simon Blommegård:

Min ligger runt 50-60 nästan konstant, börjar den spela flash(youtube eller liknande) börjar den varva direkt.
Köpte programmet coolbook för att se om det verkligen gjorde någon skillnad, inte värt pengarna för mig i alla fall, tyvärr.
Macbook CD 1,8, 2GB, beställd på lanseringsdatumet.

Likadant för mig, drar man på en youtube film så börjar fläktarna snurra snabbare efter bara 10-20 sek. Men det får man väl leva med.

Ursprungligen av Simon Blommegård:

Min ligger runt 50-60 nästan konstant, börjar den spela flash(youtube eller liknande) börjar den varva direkt.
Köpte programmet coolbook för att se om det verkligen gjorde någon skillnad, inte värt pengarna för mig i alla fall, tyvärr.
Macbook CD 1,8, 2GB, beställd på lanseringsdatumet.

Kan mycket väl vara så att du sitter med en "för mycket kylpasta"-MB;

[Pic] How Apple applied the thermal grease on MacBook - MacNN Forums

Kanske värt att åberopa fabriksgarantin...

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-23 23:56

jag har då ingen aning, inget intresse heller. anledningen till att jag köpt en färdig dator är för att slippa bry mig, fungerar det inte så får det åka in på service... iaf vad jag tycker.. det bästa med att ha ha köpt sig en färdig dator.

Min macbook, senaste modellen, med Firefox, iTunes, och Skype körandes:

CPU: 60°
HD: 30°
Mem Bank: 49°
Airport Card: 72°
Fläkten går då 1700 varv per minut.

Detta är alltså ganska låga värden. Drar jag igång ett spel, har ett antal Firefoxar körandes i bakgrunden, skype, iTunes, transmission, sist men inte minst Windows XP, via VmWare blir resultatet ungefär såhär:

CPU: 74°
HD: 42°
Mem Bank: 55°
Airport Card: 84°
Fläkten går då 6400 varv per minut.

Hoppas detta är intressant för någon...

Låter på tok för högt. Min senaste Pro ligger på 40-44 med itunes, firefox, safari, itunes, adium osv. uppe och stressar man datorn ligger den på absolut max 70-75 och fläktarna går bara cirka 3000 varv sedan går tempen ner.

Har ocskå "problem" med fläkten. 78 c och 6300 rpm, trots att jag bara kör firefox och använder 31 procent av CPUn. Trodde att det kanske hade något med RAM-minnet att göra och installerade därför 4Gb. Men till ingen nytta... Har varit i kontakt med supporten och fått hjälp att "resetta" strömförsörjning mm.

31 procent för att köra Firefox känns lite mycket iofs

Ursprungligen av kumatjan:

Har ocskå "problem" med fläkten. 78 c och 6300 rpm, trots att jag bara kör firefox och använder 31 procent av CPUn. Trodde att det kanske hade något med RAM-minnet att göra och installerade därför 4Gb. Men till ingen nytta... Har varit i kontakt med supporten och fått hjälp att "resetta" strömförsörjning mm.

31 procent för att köra Firefox känns lite mycket iofs

och 78 grader är på tok för varmt. ca 60 grader vid max last och ca 30-40 grader vid normal användning är normalt.

Hur varma är era MB när CPUn är uppe i 30%? Funderar på om det är datorn som jobbar för mycket, eller kylsystemet som funkar för dåligt...

1
Bevaka tråden