Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MagSafe blinkar rött/grönt i MacBook, Calculating.../Charged

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-21 00:19

Dioden på MagSafen till min MacBook blinkar plötsligt mellan rött och grönt. Det står "Calculating..." när den visar rött och "Charged" när den visar grönt.

Nån som vet vad det handlar om och hur man löser det?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-21 08:50

Den verkar bara blinka när den är färdigladdad. Nu lät jag batteriet ta helt slut, och laddar om den. Nu under laddningen lyser den bara rött, som den ska, men jag gissar att den kommer blinka igen när den är färdigladdad.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-21 12:28

Vid omstart av datorn blev det ingen skillnad.

Jag lät dock som sagt datorn stå på urkopplad över natten, tills batteriet tog slut. När jag sen idag lät den ladda upp, så verkar den behålla det stadiga gröna ljuset efter fullbordad laddning. Hoppas det håller sig. Rapporterar här igen annars.

Hm, ser dock att "Full Charge Capacity" står på 2684 mAh vilket väl är nästan hälften. Detta efter bara ca 3 månader och 32 laddningscykler. Får väl kontakta Apple.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-08 11:52

Problemet återkom. Testade även återställa PMU, ingen långvarig skillnad.

Har nu fått ett nytt batteri av Apple, verkar funka bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-03 16:37

Samma problem!

Jag upptäckte samma fel i förrgår. Riktigt tråkigt...:( Vet inte vad jag ska göra. Har dock haft min Macbook över ett år och 105 cykler gjorda. Min mAh stämmer visserligen, men det växlar mellan rött och grönt så fort datorn laddat fullt. Allt fungerar ju, men det är fruktansvärt störande. Om någon har tips så kom gärna med dom!

/Joye

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-04 11:12

Jag har haft samma problem så att säga, att laddaren blinkar orange/grönt osv. Det åtgärdades med ett nytt batteri eftersom det sjönk ner dramatiskt till 50-55% i hälsa. Nu är allt perfekt och laddaren blinkar inte alls

samma för mig.. köpte min macbook för ett år sedan.. men lampan började blinka för några månader sen. Min mah ligger på 4440 efter 95 cykler och det verkar ju vara normalt.. men blinkandet är grymt störigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 21:06

Hur i hela friden håller ni koll på hur många cykler ni kört?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-07 17:48

Man kan se hur många laddningscykler man gjort genom att trycka på äpplet i vänstra hörnet/Om den här datorn/Mer info/Ström (Under rubriken Maskinvara i vänstra menyn).

Jag har forskat lite i detta blinkfenomen. Min dator slutade plötsligt blinka igår. Nu lyser den med fast grönt sken igen när MagSafen sitter i och datorn är fullladdad. Enligt många på Apples supportforum så kan blinkandet ha ett samband med den senaste uppdateringen av OS X, alltså 10.4.10. Det handlar i så fall om ett mjukvarufel, alltså inget fel på batteriet.

Detta är bara hur andra spekulerar. Persoligen vet jag inte riktigt vad jag tror. Det är ett tag sedan jag uppdaterade till 10.4.10 och då borde ju felet ha uppstått direkt. Hur som helst så gå gärna in på www.apple.com/support och sök på "Magsafe" i diskussionsforumet. Där finns mycket att läsa om just detta fenomen. På återdiskuterande...

/Joye

1
Bevaka tråden