Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parvis minnen i Powermac G5

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var idag hos Inetdata ute på Ringön ( Göteborg ) och handlade minnen till min Powermac G5 2x1,8 - hade noterat att minnespriserna låg mycket lågt. Chansade på att handla originalminnen, 4 stycken 1GB-minnen á 430 kronor styck inkl. moms. Nu till själva frågan. Datorn visade att jag då bara hade 2GB mot förmodade 4GB - 2 slottar påstods vara tomma, men när jag skiftade plats på två av de 4 minnena så visar den 4GB - ska det vara så eller borde jag byta till Samsungminnen istället, dom kostar för 1 GB endast 630 kronor styck. ( Är det så att dom levereras som par ), tvivlar starkt på att dom inte var ordentligt nedpetade i slottarna, hörde faktiskt att dom snäppte fast.

Olle

Jag har varit med om lite stök vid installation av minnen i G5:or, speciellt i dom tidiga modellerna. Jag stoppade alltid i minnen som följde Apples specar, både Samsung och One Tech, men i bland blev det strul ändå, just på det sätt du beskriver. Jag testade med andra minnen men det blev samma fel ändå.

Om man bytte plats på dom, och sen bytte tillbaka, så funkade det. Ibland. Annars fick man helt enkelt skifta plats och låta dom sitta så. Det blev aldrig några problem med dessa maskiner senare.

Vet inte riktig varför detta uppstod. En teori är att de första G5:orna var väldigt känsliga och att det kanske var lite dållig kontakt i vissa minnesplatser, jag vet inte. Men om dina minnen funkar nu, så kör på.

Tar en evighet innan webbsidor öppnas med de nya minnenan medans iMacen som står bredvid hittar sidorna omedelbart... vet inte vad jag ska tro och om jag ska byta upp mig till Samsungs minnen istället.

Går det lika långsamt med de nya minnena urplockade? I så fall är det väl läge att lämna tillbaka och byta till andra. Om det inte blir nån skillnad, är det ju nåt annat trassel. Min erfarenhet säger att minnen som dyker upp ok i systeminfo och inte gör datorn instabil, såna minnen är ok.

Det är lite lurt så jag använder helgen och bestämmer mig då hur jag ska göra. Det som ställer till det är att jag i samma veva bytt ISP från Bornet 8 MBit (Borås Energi) och istället nu till Telias 24 MBit. Jag ser nu på morgonen att iMacen också har uppenbara problem med att nå webbsidor, att nå Google eller 99mac kan ta mer än 3 minuter eller mer så det blir nog ett samtal till Telia support - just nu lutar det åt att inte kunna ge de nya minnena skulden.

1
Bevaka tråden