Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hängningar i XServe-nätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag frågar å en bekants vägnar.
Han har satt upp ett nätverk bestående av 7 Macar, varav alla utom en går på 9.2.2, en går på Mac OS X.
Alla är anslutna till en XServe via ett 1-gigabits nätverk.
Var 10 min sker en låsning på de anslutna maskinerna som varar i 15-45 sek. Detta sker oavsett om en maskin är uppe på nätet eller flera. Om flera är uppe så påverkar låsningen de andra maskinerna också.
Är det någon som har en idé om vad det kan vara?

Är det ingen som vet?

Du ger inte så mycket att gå på. Är Xserve DHCP server? Är den DNS? Det första som dyker upp i mitt huvud är att det skulle kunna vara DHCP problem. Om man utgår ifrån att klienterna får adress av Xserve, vad händer om du istället använder en statisk adress istället för dynamiskt?

Så här är det:
Används endast som filserver.
Windowsstöd påkopplat.
Inte DHCP, utan alla har fasta IP-adresser.
Klockan kommer plötsligt upp på någan av klienterna. Ibland låses även de andra klienterna vid dessa tillfällen.
En låsning varar ca 15-45 sekunder
"Avdelningen" som kör detta nät verkar komma åt massa skrivare från något annat nät samt att det verkar finnas en DHCP server på ett annat nät som försöker dela ut ip-adresser. Kanske detta är problemet??
Hur kan det hänga ihop?

Är det på seperata nät eller ligger de på samma nät som DHCP servern?
Det verkar ligga på servern. Vad säger loggfilerna på servern? Är det bara 9 klienterna som får problemet?
Får OS X klienten det? Får Win burkarna samma problem?

Jag har hört om detta fenomen på ett par företag. På ett ställe hängde problemet ihop med Netinfo, den letade efter en Netinfo-parent på nätverket, vilket resulterade i långa timeouter, med segt nätverk som följd.

Det andra hade med switcharna att göra (tror det var 3Com-switchar), att låsa portarna på switchen till 100mbit/full duplex gjorde susen i det fallet. Lycka till.

Nu funkar det, efter det att NetInfo är avstängt.
Tusen tack för hjälpen!

Fantastiskt att 99mac lyckas hitta svaren nästan oavsett svårighetsgrad!

Citat:

quote:Fantastiskt att 99mac lyckas hitta svaren nästan oavsett svårighetsgrad!

Ja, det är trevligt. Om inte svaret finns på 99mac, finns det inte.

1
Bevaka tråden