Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Permanent .bash_login

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har ändrat lite i min .bash_login fil, men för att ändringarna ska kunna fungera i min Terminal behöver jag köra "source ~/.bash_login" varenda gång innan jag sätter igån med mina alias och path's. Hur kan jag se till att .bash_login används direkt utan att jag behöver köra source kommandot.

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 02:01

Lägg sakerna i .bashrc istället, det funkar fint för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 03:17

precis som berdan säger använd .bashrc istället.

anledningen är att .bash_login är för login shell, medans .bashrc är för alla shells som startar med din användare, och bash då uppenbarligen

Tack berdan och ntity. Jag lyckades däremot hitta en IRC för OS X och de rekommenderade detsamma. Har däremot en del andra problem, men de hjälper mig med det nu. Men tack för hjälpen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 23:10

Det går även bra att lägga in saker i '.profile'. Det har jag på ett antal datorer för alias, funktioner, source m.m.

Jag undrar vad skillnaden egentligen är på att använda '.profile' respektive '.bashrc'? Bevisligen så blir resultatet det samma. Någon som kan förklara?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 10:54

Du får gärna sammanfatta informationen på den länkade sidan och skriva på svenska i forumet

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 12:17
Ursprungligen av Wire:

Du får gärna sammanfatta informationen på den länkade sidan och skriva på svenska i forumet

hehe, fan!

Kort, bash_profile laddas när du loggar in på ett shell, typ via ssh, eller consolen. .bashrc laddas när du ex. startar en terminalapplikation under X

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 12:17
Ursprungligen av Wire:

Du får gärna sammanfatta informationen på den länkade sidan och skriva på svenska i forumet

hehe, fan!

Kort, bash_profile laddas när du loggar in på ett shell, typ via ssh, eller consolen. .bashrc laddas när du ex. startar en terminalapplikation under X

Så man kan säga att det du vill ska laddas/köras, vid inloggning, script etc ska referas till i .profile och alla bash inställning ska göras i .bashrc

1
Bevaka tråden