Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan man kräva som arbetsgivare?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-06 00:37

Har suttit och tröstat en god vän till mig som har kommit i kläm med sin arbetsgivare.
En del frågor kom upp som jag inte hade några svar på, så jag vänder mig med förtroende hit.

Min vän är anställd som tekniker sedan förra hösten och har sedan 2001 haft egen firma vid sidan om vanliga anställningar. I forman har han producerat grafiskt material och webbsidor, och det har såklart varit ett skönt tillskott till lönen.

Min väns nuvarande arbetsgivare är datorleverantör och har som sagt anställt min vän som datortekniker sedan förra hösten. Nu visar det sig, efter drygt ett år, att min vän och hans arbetsgivare har gemensamma kunder - dvs. min vän jobbar grafiskt åt samma kunder som han är datortekniker. Detta borde inte vara något problem tycker jag, då arbetsuppgifterna är väldigt olika i de två arbetsformerna. Det är inte direkt så att du kan ta en grafiker och sätta att konfigurera en server med DNS, mail osv. (och vice versa).

Men min väns arbetsgifare sätter sig emot att min vän arbetar på sin fritid åt samma kunder som arbetsgivaren levererar konsulttjänster och datorer åt - trots att de båda "delat" kunden ovetandes i flera år. Alltså, min vän har inte fått kontakt med kunden genom sitt nuvarande arbete.

På min väns anställningsintyg står det klart och tydligt "Tekniker", och tittar man på AMS beskrivning av yrket står där inget om grafiskt arbete, webbsidor m.m.

Min fråga är: har arbetsgivaren någon rätt att säga upp min vän baserat på detta?
Eller, har arbetsgivaren något utrymme inom lagen att kräva att anställningsformen görs om så att den innefattar ovan nämnda saker?
Jag tyckte att det verkade långsökt, och sa åt min vän att inte oroa sig, men jag känner mig ändå tveksam.
Märk väl att min vän inte har utbildning inom det grafiska (eller som tekniker). Anstälningsformen är heltid.

What say thee? Ge mig era 5c.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 00:45

Så länge de två jobben inte konkurrerar med varann om likartade tjänster, så bör inte arbetsgivaren kunna säga upp någon pga att de båda har gemensamma kunder. Be din vän att blanda in facket så snart som möjligt. Även om risken kan kännas avlägsen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-06 00:52

Så sa jag också, och han kunde inte komma på en enda gång under den tid han varit anställd där det fakturerats för tjänster inom den grafiska branschen.

Så även om arbetsgivaren försöker få det till att han är "totalleverantör" eller något sådant skitsnack så måste väl ändå bevisbördan ligga hos arbetsgivaren?

Tilläggas ska väl att min vän inte haft några planer på att sluta, förrän nu. Därmed inte sagt att han kan sluta på en gång (räkningarna slutar ju inte komma), så han måste få reda på om det finns någon risk för uppsägning eller inte.

Edit: Facket, vad jag vet är han inte ansluten (inte jag heller, fast jag är inom samma bransch ). Vad är lämpligt isf? SIF?

Senast redigerat 2007-09-06 01:14
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 02:41

Om du/ni känner någon som är personalchef eller har personalansvar, så kan de berätta om vad som gäller och vad man kan göra åt saken om det skulle uppstå. En jurist går också bra. Jag vet inte vilka fackförbund som finns inom ert område. Men det är lätt att ta reda på. T ex kontakta Arbetsförmedlingen och berätta vad ni jobbar med, så kan de berätta vilka fackförbund som inriktar sig på ert område. Hoppas det löser sig! Ps. Google is your friend! /DS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 08:03

Det finns lite regler som jag inte kan i detlaj, om att man måste vara solidarisk och ärlig mot sin arbetsgivare. Men jag vet inte riktigt om detta faller inom ramen för dessa paragrafer. Var arbetsgivaren informerad att din vän hade en sidoverksamhet när han anställdes, och arbetar han fulltid?

Om han inte arbetar fulltid tror jag att bolaget har än mindre chanser att kunna påverka. Men jag kan någonstans förstå arbetsgivare, faktiskt - men det måste så klart upp och ventileras - det är inte en lätt fråga. Om arbetsgiavren har tagit upp det så borde han/hon anse att det är ett probelm.

/Tangen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-06 08:11

Vad jag förstår har han varit öppen med det hela mot sin arbetsgivare från början. Och ärlig är han också - han kör inget tekniker-relaterat i sin egen firma av just den anledningen att han isf skulle konkurrera ut sig själv (vilket också blir fallet om arbetsgivaren börjar kräva att han ska göra kvalificerat grafiskt arbete för honom).
Ja, han arbetar fulltid.

Problemet - som jag förstått det, är att arbetsgivarens bolag går lite knackigt och att arbetsgivaren letar inkomstmöjligheter. Vilket man kan förstå, men det måste ju finnas en gräns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 09:04

Då tycker inte jag att arbetsgivaren har något att komma med inte konkret i alla fall - det som dock kan komma i alla fall är såklart att arbetsgivare kan djävlas och hålla på.

Trist med bolag som går dåligt, dt är alltid en klämd sits, men din polare kanske kan prata med chefen och göra någon form av åtgärdsprogram för att öka omsättningen och komma på grön kvist igen, om han bara låter bli att se din väns verksamhet som en möjlighet för sin egen verksamhet. Jag skulle nog rekommendera honom att fortsätta vara öppen och hjälpande. Han kan ju hjälpa sin arbetsgivare att presentera företaget på ett grafiskt snyggt sätt i alla fall

/Tangen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-06 09:12
Ursprungligen av Tangen:

Då tycker inte jag att arbetsgivaren har något att komma med inte konkret i alla fall - det som dock kan komma i alla fall är såklart att arbetsgivare kan djävlas och hålla på.

Mmm det är det vi är rädda att han kommer att göra.

Ursprungligen av Tangen:

Trist med bolag som går dåligt, dt är alltid en klämd sits, men din polare kanske kan prata med chefen och göra någon form av åtgärdsprogram för att öka omsättningen och komma på grön kvist igen, om han bara låter bli att se din väns verksamhet som en möjlighet för sin egen verksamhet. Jag skulle nog rekommendera honom att fortsätta vara öppen och hjälpande. Han kan ju hjälpa sin arbetsgivare att presentera företaget på ett grafiskt snyggt sätt i alla fall

/Tangen

Tro mig, han jobbar och sliter som sjutton för att det ska gå bra, och vad jag har hört har arbetsgivaren lovordat hans insats - hittills. Dessutom har en mycket snygg webbsida byggts åt dem av min vän, på hans fritid, gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 09:21
Ursprungligen av mbp:

Mmm det är det vi är rädda att han kommer att göra.

Tro mig, han jobbar och sliter som sjutton för att det ska gå bra, och vad jag har hört har arbetsgivaren lovordat hans insats - hittills. Dessutom har en mycket snygg webbsida byggts åt dem av min vän, på hans fritid, gratis.

Då är det än svårare att komma med konkreta åtgärder för arbetsgivaren, som vanligt är problemet att arbetsgivaren kan djävlas i alla fall, trist - prata med honom eller byta jobb, det är inte lätt med trista frågor.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-06 10:43

På förra arbetstplatsen stod bland annat i mitt kontrakt att jag inte fick starta företag som kunde konkurera med min arbetsgivares under tiden jag var anställd och under en viss tid efter det att jag varit anställd osv, så jag inte skulle starta eget med kunderna man fått.

Nu har jag nått om att all kod jag skriver tillhör företaget .

Borde vara svårt för företaget att kunna hävda nått gentemot arbetstagare om inte liknande saker finns inskrivna, det är ju dessutom inte samma bransh din vänn och hans nuvarande arbetsgivare arbetat inom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 17:34

Tja, om arbetsgivaren levererar samma tjänst till andra företag som han levererar till det företaget men inte via honom så håller jag med om att det är fel. Annars tycker jag arbetsgivaren kan glömma detta.
Allt detta brukar stå i anställningsavtalen. Läs igenom dom.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-06 20:31

Tack alla för er input, vi följer tråden med intresse
Finns inget anställningsavtal, enbart ett anställningsbevis som tekniker.

  • Medlem
  • 2007-09-06 21:52

I alla lägen är det bäst om man kommer överens med arbetsgivaren. Det blri aldrig bra om man måste tvinga någon till något eller behöva hota för att få sin vilja igenom.
Anta att din vän vill ha status quo, då vill han inte först genomgå ett bråk för att uppnå ingenting. Det blir garanterat förlust på etteller annat sätt i ett sånt läge.

Varför antas det i denna diskussion att arbetsgivaren är djävulen själv? Jag förstår inte riktigt.

Instämmer!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-07 07:56

Baron: Helt rätt, och min vän har haft bomullsvantarna på sig genom hela diskussionen.

Taz_1999: Det är en bra fråga, eftersom det som uppstått egentligen är ett missförstånd och inget annat. Det finns mycket mycket mer information i detta ärende än jag har skrivit här, och jag har tyvärr inte möjlighet att delge den till er, men kort sagt kan man säga att detta har satt en stor boll i rullning och att en hönsfarm har gjorts av en fjäder...
Trumfkorten ligger dock på min väns sida, och när missförståndet är utrett kommer detta att vara något man kan se tillbaka på och skratta åt.

1
Bevaka tråden