Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacen hänger sig...fel på en HFS-enhet?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har problem med min iMac G5 (inköpt september 05). Sedan ett halvår tillbaka så hänger den sig ofta. Till en en början mindre (några sekunder åt gången) vilket gör att jag med jämna mellanrum får reparera skivan och behörigheterna i skivverktyg (ibland får jag felmeddelandet att det är fel på en HFS-enhet mm). Relativt ofta får jag slänga plistfilerna, framför allt till Mail och Safari. Dock kan den fungera jättebra långa stunder emellan, och då är det inga problem att köra lite tyngre program som tex. Photoshop. Efter ett tag så blir reparationsåtgärderna vanligare därför att den hänger sig oftare och längre. Vill det sig illa kan det vara 10-15 min eller att jag helt enkelt måste stänga av datorn på knappen och starta upp via installationsskivan. Till slut hjälper inte någon av dessa åtgärder, utan då måste jag formatera om datorn för att få den att fungera. Då hjälper det inte med den lilla formateringen utan jag måste radera rubbet. Sedan i julas har jag formaterat om datorn 3 gånger. Ett par gånger har jag också gjort en hårdvarutest utan resultat.

Det var väl allt..

Låter som det är något fysiskt fel på hårddisken. Men den går ju att byta ut hyffsat lätt på en iMac G5.

1
Bevaka tråden