Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nas storage eller liknande lösning till mac

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har precis införskaffat en ny macbook pro samt en airport express. Har precis switchat från PC och har en gammal pc burk som skall demoleras o brännas på bål. Men innan dess skall jag försöka ta tillvara på all musik/film/dokument som ligger på hdd:arna.

Men MBP:ns hårddiskutrymme är begränsat och tanken är att ha en NAS eller liknande lösning för detta. Tanken är att spara alla mp3:or/film/tyngre dokument på servern och ha access till dom via antingen trådlösa nätverket när jag är hemma, alt. via Ip när man är på vift. Frågor som uppstått under detta letande är:

Finns det NAS som stöds av Mac, även som kontroll/startup-enhet?

Är det möjligt att låta dom gå andra part i nätverket via en trådlös mottagare, dvs att jag har bredbandsmodem(comhem) till min airport express och sen i ett annat rum har jag Nas:en trådlöst?

Jag letar eg. helst efter en NAS-enhet som kan två eller flera diskar. Utöver detta skulle det vara najs om den klarade av mina gamla ide-diskar så jag slipper köpa enormt mkt nytt lagringsutrymme på en gång, är jag ute och cyklar?

När jag väl har kokat ihop denna lösning så är tanken att jag har MBP:n som moderdator där jag kan spela upp mp3:or från NAS:en i tex Itunes och skicka dessa över trådlöst nätverk till min airport express ljudutgång. Kommer detta att gå, eller är jag begränsad av ngt, tex bandbredden?

Finns det någon annan lösning på mina önskemål så är jag naturligtvis väldigt tacksam. Kraven ser ni ovan...

Tackar på förhand...

/Fjonken

Hade jag råd skulle jag beställa en ReadyNAS NV+ från Infrant, den har fått bra kritik i tester. Den är dock rätt dyr (eller den är nog prisvärd egentligen, men kostnaden är hög), i Sverige kostar den 6kkr plus moms utan diskar.

Ursprungligen av Adrian B:

Hade jag råd skulle jag beställa en ReadyNAS NV+ från Infrant, den har fått bra kritik i tester. Den är dock rätt dyr (eller den är nog prisvärd egentligen, men kostnaden är hög), i Sverige kostar den 6kkr plus moms utan diskar.

Mitt fel, glömde att nämna budget... o det är inte stor, lagt ut lite över 20 kkr precis. Saken är ju det att jag har två pc burkar som är dugliga som servrar, men det är stora miditowers och tradiga att hålla på med. Tanken är att den skall stå i en garderob där den inte står o ser tråkig ut. Pc burkarna är för stora för garderoben.... plus att jag måste köpa mer hdd och då funkar inte sata diskar i dom...

Tack för tipset!!!

WesternDigital. 500 GB för 2000 kr på PCcity, fildelning via SAMBA. Har även retrospekt express backup ( man gör file backup till disken, inte FTP) Har två USB utgångar och stöd för externa diskar. Med en hubb kan du trava dina gamla IDE diskar...

Styrningen är webbaserad och platformoberoende:p

Dlink DNS323 FTP iTunes and UPnP server inbyggd initiering via PC men sedan webbaserd notera dock att det är SATA diskar som skall in
ftp://ftp.dlink.se/Products/dns-products/dns-323/Documentation/DNS-323_manual_061506.pdf

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-04-10 13:26
  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-10 20:38

Själv är jag väldigt nöjd med min Synology NAS DS-106 (http://www.synology.com). Denna stöder även MAC AppleTalk. Inte speciellt dyr heller.

DS-106 har även massa andra inbyggda funktioner som FTP server, Webserver med stöd för PHP + MySQL, UPnP, Photo share, Windows Domain Support, ...

Via de 2 USB portarna kan du antingen ansluta externa HDs eller skrivare.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-01 09:36
Ursprungligen av monkey_man:

Nån som har prövat den?

Ursprungligen av c5j:

Nån som har prövat den?

En polare rekommenderade den men jag har inte haft möjlighet att prova/köpa den då plånboken ej tillåter sådana utsvävningar.:'( Den ser ju dock bra ut på papperet tycker jag, man får inte ont i ögonen av att kolla på den heller.

Har nu börjat spåna på en NAS-lösning då jag är trött min gamla pc som står och stönar hela tiden(stänger ofta av den pga detta, vilket gör att jag inte kommer åt min musik).

Jag har spånat fram lite olika lösningar, fast jag vet inte om de funkar, så jag hoppas någon kan hjälpa mig att svara på detta.

Alt 1:
Jag är sugen på en Asus WL-700gE, se: http://gizmodo.com/gadgets/wireless/asus-wl700ge-wifi-router-builtin-160gb-drive-itunes-and-bittorrent-193470.php

Det jag undrar, kan jag använda min airport express som huvudrouter och få Asus:en att kör trafiken trådlöst till MBP (som 2nd base i nätverket)???

Alt 2:

Jag har läst att det går att köpa en airport express till på sitt nätverk och sedan använda den ethernetport som finns till en dator som inte har eller har mer plats för ett wifikort. Se: http://www.macintouch.com/readerreports/wirelessnetworking/topic3205.html

Frågan är om jag kan sätta en airport express och köra ethernet ut till en ethernetkopplad extern hdd, tex. lacie minidisk 500 gb. Se: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=94696D22&nplm=TL155

Vore jättetacksam för svar så jag kan beställa ngn av lösningarna asap. Skälet för allt detta är att jag har ingående internet i vardagsrummet och lagringen skall stå inne i en garderob i sovrummet(vill inte ha ngn pc som låter och utvecklar värme där).

Mvh

Josafan

Iomega StorCenter. Finns med RAID också om man vill.

Drobo

Jag har beställt en Drobo!
Jag är så grymt spänd!!

Den kommer att ha 4 x 500 GB SATA diskar.

Wow, Drobo var cool! Kolla produktdemovideon här:

http://www.drobo.com/products_demo.aspx

Det är en låda för fyra diskar med hot swap, men den är smartare än så. Om en disk pajar, bara dra ur den och släng, peta in en ny och alla data kommer att återställas. Om alla diskar är fulla, tag ut en och släng in en ny och större, data fördelas på alla diskar. Så coolt!

Örjan, var köpte du den och vad kostade den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-06 07:02
Ursprungligen av Taz_1999:

Wow, Drobo var cool! Kolla produktdemovideon här:

http://www.drobo.com/products_demo.aspx

Det är en låda för fyra diskar med hot swap, men den är smartare än så. Om en disk pajar, bara dra ur den och släng, peta in en ny och alla data kommer att återställas. Om alla diskar är fulla, tag ut en och släng in en ny och större, data fördelas på alla diskar. Så coolt!

Örjan, var köpte du den och vad kostade den?

Men det var lite fattigt med tekniska specifikationer på deras hemsida. Låter det där inte som RAID fastän de påstår att de har någon annan, mycket smartare lösning än RAID?

Ursprungligen av hkim:

Men det var lite fattigt med tekniska specifikationer på deras hemsida. Låter det där inte som RAID fastän de påstår att de har någon annan, mycket smartare lösning än RAID?

Kollat filmen? Tror inte RAID gör det där, men jag kan ha fel. Raid har jag för mig kräver även diskar i samma storlek - om du har fyra stycken på 160 Gb och slänger en av dem och trycker in en 500 GB (som föreslås i filmen) så har jag för mig att RAID standarden anser den nya disken har samma storlek som de övriga, dvs 160 Gb.

Men hallå nu!
Först blev jag nästan lite sur på mig själv att jag inte beställde en Drobo istället men nu är jag tacksam att jag inte gick på misstaget. Drobo är inte NAS, bara en grym extern hårddisklösning.
Vill man ha nätverkslagring duger den inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 10:22
Ursprungligen av Svante S:

Men hallå nu!
Först blev jag nästan lite sur på mig själv att jag inte beställde en Drobo istället men nu är jag tacksam att jag inte gick på misstaget. Drobo är inte NAS, bara en grym extern hårddisklösning.
Vill man ha nätverkslagring duger den inte.

Du kan ju alltid koppla den till en liten NAS för externa diskar, tex Linksys NSLU2.

Ja nu tänder jag till också. Drobo verkar snuskigt bra, inte helt oestetisk heller.

Örjan, berätta nu. Vart införskaffade du den?

Den var fin, en sådan skulle man haft på stereobänken

Det är riktigt att det inte är NAS, men om du bara ska köra med Macar så får du ju bättre delningsmöjligheter via afp.
Jag har haft en NAS, men nu tycker jag delade hårddiskar via afp är mycket bättre.
Men då funkar det bara med Macar.

Ursprungligen av Bluestreak:

Örjan, berätta nu. Vart införskaffade du den?

Den är beställd här: http://www.pcconnection.com/ProductDetail?Sku=7634401

Det påminner väldigt mycket om RAID, fast bättre. Helautomatiskt liksom. Felkorrigering. Olika stora diskar. Varnar i förväg vid problem och när det blir fullt.

Har skummat av marknaden av 1-disks NAS allt vad jag kan och blir bara snurrigare ju mer jag kikar. Följande saker skulle jag önska att den hade möjlighet till.

Ethernet
500 gb
Upnp mediaservermöjlighet
FTP-möjlighet
USB 2.0 direktkoppling
Expanderbar med USB 2.0 + skrivarservermöjligheter

Har kollat in tre modeller, men har ingen aning om vilken:

Freecom Network Drive 500 Gb:
http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=3402&CatID=8020&sCatID=1146195&ssCatID=1146196

LaCie Ethernet Disk Mini (500 Gb):
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10844

Iomega Storcenter Network Harddrive 500 Gb:
http://www.iomega-europe.com/item?SID=0edeb3ebb98a4364111946e5f854732135d:4735&sku=204133785

Oerhört svårt att hitta tester som man kan få ut någon vettig info om hur dom är prestandamässigt och hanteringsmässigt.

Hastigheten är inte högsta prioritet för mig då jag skall sätta den via en accesspoint på ett 54 mbps nätverk och därmed har jag redan satt en hastighetsbegränsning. Jag har säkert glömt ngt...

Har två veckors erfarenhet av en Iomega StorCenter 500 GB , (två diskar som kan konfigureras på tre sätt, jag valde RAID 1 för max säkerhet. Då blir det ju bara 250 GB men det gör mig mindre)
Den har:

Ethernet: Ja Gigabit
500 gb: Ja om man kör den som en disk eller i RAID 0
Upnp mediaservermöjlighet: Ja,
FTP-möjlighet: Ja
USB 2.0 direktkoppling: Nej (du menar att kunna koppla direkt till Macen)
Expanderbar med USB 2.0 + skrivarservermöjligheter: Ja

Den funkar med både Mac och PC. Man kan inte ha vilka tecken man vill i filnamnen med andra ord. Annars funkar den okej tycker jag.

Jag har använt det medföljande programmet för att koppla upp mig och sen mappat den som startobjekt i mitt konto. Det funkar - men kan strula om man bara kör igång från vila.
Då får man koppla upp sig manuellt.

Oerhört svårt att hitta tester som man kan få ut någon vettig info om hur dom är prestandamässigt och hanteringsmässigt.: Kan bara hålla med.

Tack för ditt svar Svante S.

Den StorCenter-varianten är den som kostar runt 3400 pix antar jag. När jag har kollat runt så ligger de flesta 1-disks runt ca 2000 pix ev. + 500. Det är där någonstans jag vill hamna, jag kommer inte att lagra några otroligt viktiga dokument(musik, film mm) så jag behöver inte använda raid.

Varför jag vill ha endast en 1-disks Nas är för att om man sticker iväg någonstans så kan jag packa med den i bagaget. Om det blir en större Nas så är inte detta lika bra.

Fråga: Kan man koppla Nas:en direkt via en ethernetkabel till datorn?

I sådant fall behövs inte usb 2.0.

Hur har du formaterat din Nas, om man kör FAT32 så kan man inte ha större filer än 2 Gb och det är inte skoj. Övriga filsystem gör väl att man inte kan använda dom på antingen OS X eller XP som jag förstår det?

Ursprungligen av Josafan:

Tack för ditt svar Svante S.

Den StorCenter-varianten är den som kostar runt 3400 pix antar jag. När jag har kollat runt så ligger de flesta 1-disks runt ca 2000 pix ev. + 500. Det är där någonstans jag vill hamna, jag kommer inte att lagra några otroligt viktiga dokument(musik, film mm) så jag behöver inte använda raid.

Varför jag vill ha endast en 1-disks Nas är för att om man sticker iväg någonstans så kan jag packa med den i bagaget. Om det blir en större Nas så är inte detta lika bra.

Fråga: Kan man koppla Nas:en direkt via en ethernetkabel till datorn?

I sådant fall behövs inte usb 2.0.

Hur har du formaterat din Nas, om man kör FAT32 så kan man inte ha större filer än 2 Gb och det är inte skoj. Övriga filsystem gör väl att man inte kan använda dom på antingen OS X eller XP som jag förstår det?

Har inte formaterat den. Den är som den är och jag skulle kunna säga att webgränssnittet är ganska begränsat. Gissar på att det är FAT32.
Den får sin identitet via DCHP, man måste ge den en adress vilket borde funka direkt via datorn.

Jag siktar på en annan lösning nu. Jag skulle ju köpa en NAS för ca 2000 kr och en access point för ca 500 kr=2500 kr.

Nu tror jag att jag köper en airport extreme för 1700 kr + USB 2.0 hårddisk för ca 1000 kr= 2700 kr.

Vad jag har läst mig till så skall jag få alla funktioner jag önskar och har en föraning om att denna lösningen kommer att vara "stabilare".

Vad tror ni?

Ursprungligen av Josafan:

Jag siktar på en annan lösning nu. Jag skulle ju köpa en NAS för ca 2000 kr och en access point för ca 500 kr=2500 kr.

Nu tror jag att jag köper en airport extreme för 1700 kr + USB 2.0 hårddisk för ca 1000 kr= 2700 kr.

Vad jag har läst mig till så skall jag få alla funktioner jag önskar och har en föraning om att denna lösningen kommer att vara "stabilare".

Vad tror ni?

Det var den lösning jag skulle valt om jag hade AE i nuvarande modell, (har UFO't som ej stödjer extern HD men är en bekymmersfri skrivarserver).
Då kan du köra en "billig" fet hårddisk i NFS+ och ha vilka tecken som helst i namnet på filerna, plus stabilitet och garanterat bättre inställningsmöjligheter via AE's egen kontrollpanel.

Senast redigerat 2007-09-09 14:42
Ursprungligen av the örjan:

Det är riktigt att det inte är NAS, men om du bara ska köra med Macar så får du ju bättre delningsmöjligheter via afp.
Jag har haft en NAS, men nu tycker jag delade hårddiskar via afp är mycket bättre.
Men då funkar det bara med Macar.

Den är beställd här: http://www.pcconnection.com/ProductDetail?Sku=7634401

Det påminner väldigt mycket om RAID, fast bättre. Helautomatiskt liksom. Felkorrigering. Olika stora diskar. Varnar i förväg vid problem och när det blir fullt.

Grymt! Tackar för informationen, den lär komma väl till pass om ett tag.

Får jag bara fråga... varför är det så viktigt med NFS+? Har ni PC i nätverket?

Ursprungligen av the örjan:

Får jag bara fråga... varför är det så viktigt med NFS+? Har ni PC i nätverket?

Jag skrev nog fel, jag menade Mac OS extended...:"> Med baktanken att man slipper bry sig om de begränsningar som finns i Windows.

Bevaka tråden