Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länk till sida i Firefox

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

Det är så att jag är tvungen att använda Firefox för att komma åt min internetbank pga. certifieringsprogrammet som hör därtill.

Annars så använder jag Safari som jag har som avsikt att fortsätta med, men jag vill kunna göra en smidig länk till min internetbank som öppnas i Firefox, inte i Safari.

Går det, och i så fall hur gör jag?

Rent praktiskt så vill jag ha en html-fil som redirectar till min banks hemsida. Men när jag startar länken ska den INTE öppnas i Safari som är min standard-webläsare utan i Firefox.

Jag vill alltså inte ändra filassociationen så att alla HTML-filer öppnas i Firefox utan enbart denna fil.

Jag är inte intresserad av någon Safari vs. Firefox-diskussion.

Även andra lösningar med liknande resultat är välkommna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-05 13:31

Ett alternativ kan ju annars vara att sätta din banks hemsida som startsida i Firefox.

Annars går du in i egenskaperna för filen och väljer vilket program den filen skall öppnas med.
Det är endast om du trycker på den knappen som finns där (typ "Ändra alla") som alla html filer ändras.

Starta Program > Applescript > Manusredigerare

Klistra in detta i ett nytt manus:

tell application "Firefox"
	activate
	OpenURL "https://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/wow/wo1..."
end tell

Ändra vad som står på raden som börjar med OpenURL så att din internetbanks adress står där omgiven av " och " istället för min banks, det är bara att ansluta till internetbanken och kopiera URL'en ur adressfältet för inloggningssidan (före du loggar in förstås).

Klicka på "Kör"-knappen för att se om det fungerar.

Spara först manuset så att det går att redigera: Arkiv > Spara som > välj att spara det som ett manus med valfritt namn.

Sedan kan du spara det även som ett program Arkiv > Spara som > välj denna gång att spara det som ett program med valfritt namn, tag bort kryssen under Alternativ i spara-dialogruten.

Nu har du en liten programvara som öppnar din internetbank när du klickar på den, bara att dra och släppa programmet i tex dockan eller i ett finderfönster.

Jag gjorde ett manus eftersom att det verkar ge det resultatet jag önskar.

Två följdfrågor dock!

Kan jag ändra ikon på manuset? Jag valde att visa paketets innehåll efter att jag gjort ett programpaket av manuset. Där i hittade jag filen "applets.icns" under "Resources" som jag bytte ut mot den ikonen jag hellre vill ha. Dock utan resultat.

Sen startar den både den sidan jag vill åt och ett till fönster med startsidan när jag startar manuset. Något jag kan förhindra?

Tacksam för svar.

Ursprungligen av blackline:

Jag gjorde ett manus eftersom att det verkar ge det resultatet jag önskar.

Två följdfrågor dock!

Kan jag ändra ikon på manuset? Jag valde att visa paketets innehåll efter att jag gjort ett programpaket av manuset. Där i hittade jag filen "applets.icns" under "Resources" som jag bytte ut mot den ikonen jag hellre vill ha. Dock utan resultat.

Jo, men det är väldans komplicerat.

Kopiera den ikonbild du vill ha. Klicka på ikonen för internetbanken (som den heter i mitt exempel), välj Arkiv > Visa info. Klicka på symbolen, klistra in.

Ursprungligen av blackline:

Sen startar den både den sidan jag vill åt och ett till fönster med startsidan när jag startar manuset. Något jag kan förhindra?

Tacksam för svar.

Firefox förstår i stort sett bara två kommandon och stäng fönster, eller låt bli att öppna fönster är alltså inget av dem. Så tyvärr ser jag inte något sätt att göra detta. Har laborerat med lite olika inställningar (flikar, inte flikar, öpnna startsida eller tom url osv) i kombination med det andra kommandot Safari förstår "Get URL "https://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/wow/wo1..." inside window 1" men det fungerar som sagt inte.

Men är inte ett manus lite overkill? flojons metod är enklare: Dra länken till skrivbordet eller annan plats i Finder, markera den -> Visa info -> i menyn "Öppna med" i info-fönstret ändrar du till Firefox.

Antagligen hittar du inte Firefox i menyn, utan får leta upp det genom att välja "Annat…" som synes på bilden nedan.

Flojons metod har sina fördelar för att lösa problemet exakt här och nu så att säga.

Med min metod så kan man också lägga till funktioner. Säg tex att man allra oftast när man öppnar internetbanken också loggar in på Plusgirot och skatteverket samtidigt. Detta är lätt att lägga till i manuset. Dessutom vill man ha ett bokföringsprogram igång och ett visst Excel-ark i vilket man registerar sina räkningar/ fakturor och som lök på laxen vill man även att programmet Kalkylator skall vara igång. Allt det är bara några rader kod till, enkelt att lägga till.

Visst kan man klicka tre/fyra gånger och öppna program och en viss fil för hand men allt detta kan göras i samma manus, om ens arbetsflöde/arbetsgång ser ut så och därmed sparar man kanske lite tid. Det är då Applescript är lite mera användarbart.

Självklart så fungerar Flojons metod som den skall och löser problemet som frågan ställdes.

Senast redigerat 2007-09-08 13:56
1
Bevaka tråden