Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte bränna tillräckligt långsamt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-05 10:33

Min kollega köpte en "LaCie 16x d2 DVD±RW LightScribe" till sin mac mini.
Hennes problem är att hon inte kan bränna långsammare än 4x.
För att en utbränd DVD-image-fil skall fungera i hennes Pioneer-DVD-läsare så måste hon bränna i 2x.

Hur löser man det här? Spelar det någon roll om det är "+"- eller "-"-skivor?

Är det så att brännaren helt enkelt in kan bränna så långsamt?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 10:52

Har hon provat en skiva bränd i 4x? Nyare brännare har högre precision änm äldre och det är mkt möjligt att en 4x-skiva från en modern brännare är likvärdig med en 2x från en äldre.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-05 11:41

Ja, hon har provat och det fungerar inte..

Hon har inte haft brännaren länge och har tidigare enbart testat skivor som jag har brännt åt henne i 2x och det har då varit "-"-skivor. Dom har alltid fungerat.

Hon kan ställa in lägst 4x. Hon har använt både Toast och Skivverktyg.

Hmm.. kanske är det så att hennes Pioneer inte kan läsa "+"-skivor. Tror hon enbart har kört med sådana..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 14:27
Ursprungligen av Hallon:

Ja, hon har provat och det fungerar inte..

Hon har inte haft brännaren länge och har tidigare enbart testat skivor som jag har brännt åt henne i 2x och det har då varit "-"-skivor. Dom har alltid fungerat.

Hon kan ställa in lägst 4x. Hon har använt både Toast och Skivverktyg.

Hmm.. kanske är det så att hennes Pioneer inte kan läsa "+"-skivor. Tror hon enbart har kört med sådana..

Det verkar mer troligt att det är fel sorts skiva än att det skulle vara hastigheten. Skivor som är brända med "för hög" hastighet brukar fungerar men det kan bli hack och störningar.

Prova bränna en -R i 4x så funkar det säkert.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-05 16:11

Det är samma med min (har också en Pioneer till TV:n). Bränner jag snabbare än 2x så kommer jag inte längre än till "film-menyn". Tvärnit.

Dock så fungerar det möjligen med snabbare hastighet på hennes nyare brännare.. men på en minus-skiva då.

Återkommer när hon har testat detta.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-27 13:16

Ok, nu har hon fått tummen ur och testat med en minus-skiva. Det fungerar ändå inte. En lika dan skiva som jag bränner åt henne fungerar dock perfekt i hennes spelare. Då måste det ju ha med hastigheten att göra?

Kan man inte på något vänster ställa in så det går att bränna långsammare?

1
Bevaka tråden