Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

i:et i iMac står för?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...vad står i:et för i iMac? Någon som vet? e:et i eMac ska visst stå för education.
Kuriosa för en som inte hängt med så länge i Mac-världen (3 år snart).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-05 15:37

Det stod väl för "internet" när de första modellerna kom, det var ju en rätt stor grej att de mycket enkelt kunde anslutas till nätet (“There's no step 3!”). Sen har det nog bara hängt med.

Internetteorin

Ursprungligen av rhesus:

Det stod väl för "internet" när de första modellerna kom, det var ju en rätt stor grej att de mycket enkelt kunde anslutas till nätet (“There's no step 3!”). Sen har det nog bara hängt med.

Jag tror också på Internet-teorin. På mobiltelefoner finns också tecknet 'i' som står för internetuppkoppling. Rickard

Ursprungligen av RickardC:

Jag tror också på Internet-teorin.

Det är inte bara en teori, Apple sa det själva, se mitt inlägg ovan.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-05 15:46

och på internet surfar man därför var de första iMacarna "Bondi-blue" med referens till den stora surfstranden Bondi beach.

Ursprungligen av Gunnar B:

och på internet surfar man därför var de första iMacarna "Bondi-blue" med referens till den stora surfstranden Bondi beach.

Bondi och surfing var en ny koppling för mig i detta sammanhang.

Ibland är ett i bara ett i. Det har helt enkelt blivit ett prefix för en hel massa (mestadels konsumentinriktade) produkter från Apple, precis som iPod, iLife, iPhone, iWork, etc. Men från början stod det för Internet.

Ursprungligen av Samuel K:

Ibland är ett i bara ett i. Det har helt enkelt blivit ett prefix för en hel massa (mestadels konsumentinriktade) produkter från Apple, precis som iPod, iLife, iPhone, iWork, etc. Men från början stod det för Internet.

Apple var först, men nu dominerar nog iProdukterna från andra tillverkare.

Ursprungligen av Olav Rust:

Apple var först, men nu dominerar nog iProdukterna från andra tillverkare.

Tror du verkligen det? Jag tror gemene man fortfarande förknippar det med Apple. iPod är ju så otroligt känt numera och iPhone för traditionen vidare så att säga.

Ursprungligen av Adrian B:

Tror du verkligen det? Jag tror gemene man fortfarande förknippar det med Apple. iPod är ju så otroligt känt numera och iPhone för traditionen vidare så att säga.

Mest känt är säkert Apples iProdukter, men en massa andra tillverkare "lånar" bokstaven i till sina iProdukter.

Ursprungligen av Samuel K:

Ibland är ett i bara ett i. Det har helt enkelt blivit ett prefix för en hel massa (mestadels konsumentinriktade) produkter från Apple, precis som iPod, iLife, iPhone, iWork, etc. Men från början stod det för Internet.

Kan bara instämma, det är precis så jag uppfattat det också.

Ursprungligen av Samuel K:

Ibland är ett i bara ett i. Det har helt enkelt blivit ett prefix för en hel massa (mestadels konsumentinriktade) produkter från Apple, precis som iPod, iLife, iPhone, iWork, etc. Men från början stod det för Internet.

Jo, men i en keynote från 1998 då iMac första gången presenterades visades en bild upp där de menade att i:et förutom internet även står för individual, instruct, inform och inspire.

Infogear (som Cisco köpte) sökte skydd för "iPhone"-namnet redan 1996. Vem som var först tror jag är omöjligt att veta men Apple gjorde det populärt i alla fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-05 17:57

Jag tror att det står för "jag".

Ursprungligen av mjg:

Jag tror att det står för "jag".

Från början var det "internet", det är det ingen diskussion om. Kolla t.ex. på Wikipedias iMac-sida:

Apple declared the ‘i’ in iMac to stand for ‘Internet’.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-05 18:10
Ursprungligen av mjg:

Jag tror att det står för "jag".

Tror jag också. I produkter som iPod, iMac, iWork och självklart iPhone betyder i-et onekligen "jag". I mjukvaror som iLife innebär dock i-et en annan sak, nämligen "mitt-i-liv". Då hänger marknadsförings-iet med i betydelsen: alltså mitt Digital Life, som Apple marknadsför det.

Jag upplever att i-produkterna oftast på ett eller annat sätt har kontakt med Internet, d.v.s i:et står generellt för Internet även om det rör sig om t.ex iPod (där man ju kan spela musik som vanligtvis associeras med nedladdning). Sedan skulle jag visserligen anta att i kan ha andra betydelser för vissa produkter som inte är direkt nätrelaterade (iWork).

Men för iMac, iPod, iTools (rip), iBook, iWeb, iPhone står i mer eller mindre för Internet. Sedan ska väl i:et hos t.ex iWork och iMovie mer stå för att det är ett komplement till i-produkterna.

Kul med alla inlägg här. Tack för det!

hälsar
Anne
- numera ägare till senaste iMacen (2,4 GHz, 24", 4 gb, 350 gb) och supernöjd!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-08 14:40

i= iNdependece?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

i= iNdependece?

Det här är vad Steve sa 1998 åtminstone.

Ursprungligen av Marcus K:

Det här är vad Steve sa 1998 åtminstone.

Ah, där har vi det i bild och allt.

Ursprungligen av Marcus K:

Det här är vad Steve sa 1998 åtminstone.

Där har vi det, vitt på svart!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-01 07:16

Internet-Pod?

Yes!!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-01 17:58
Ursprungligen av Yes:

Internet-Pod?

Yes!!

Njae, det lilla i:et har senare övergått till att markera Apples konsumentprodukter.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-01 19:39

Nära då??

Yes!!

16 minuter och 31 sekunder in i en keynote som Apple gav 6 maj 1998 som heter Apple Back on Track.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-02 13:42

Jepp. Jag som alltid trott att det stod för "jag".

1
Bevaka tråden