Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gulnad MacBook, går det att fixa?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min MacBook har gulnat lite där handlederna vilar samt lite på styrplattan. Det är föga förvånande med tanke på att jag haft den i 18 månader och torkat av den... well... Aldrig.

Det jag funderar på är om det går att rent av byta ut själva "överdelen", alltså skalet runt tangenterna och vad det i så fall kostar. När man ser på hur den delen av skalet är konstruerad känns det som att det borde gå ganska enkelt, men jag kan ha tokfel.

Någon som råkar veta?

/JM

http://www.99.se/ibook-macbook/222554-flaeckar-hur-far-bort.html

Svampen från AQA fungerar utmärkt för mig.

Det är garantiåtgärd, ring närmaste Apple Serviceställe så hjälper de dig och får topcasen utbytt.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304058

P.S Använd gärna sökfunktionen i forumet så hade du fått svar direkt!! D.S

Ursprungligen av Mikael E:

Det är garantiåtgärd, ring närmaste Apple Serviceställe så hjälper de dig och får topcasen utbytt.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304058

P.S Använd gärna sökfunktionen i forumet så hade du fått svar direkt!! D.S

Men inte kan det väl gälla för datorer som är köpta för nästan 1,5 år sen?

Ursprungligen av Natarjasana:

Men inte kan det väl gälla för datorer som är köpta för nästan 1,5 år sen?

Klart det kan gälla, vad jag förstår så är det en komstruktionsmiss av Apple som de åtgärdar. Kontakta helt enkelt näsrmaste apple service center, så får du klara besked.

Ursprungligen av Mikael E:

Klart det kan gälla, vad jag förstår så är det en komstruktionsmiss av Apple som de åtgärdar. Kontakta helt enkelt näsrmaste apple service center, så får du klara besked.

Ja då ska jag ringa dem! Var helt bombis på att jag skulle få bekosta det själv, men då kan det ju finnas en chans.

Tusen tack!

Ringde till mitt närmsta Applecenter och de sa att eftersom det var utanför garantitiden blir det självkostnadspris och om man ska byta hela toppcaset blir det nog en tusenlapp eller två. Med andra ord inte riktigt värt det.

Äsch då, tråkigt att höra. Ibland brukar de ha en speciell förlängd garanti på den typen av specifika åtgärder.

Eftersom detta är ett erkänt fel i konstruktionen och således ett ursprungsfel ska det inte vara några som helst problem att få det bytt på garantin, som f ö gäller i tre år (efter år 1 ligger dock bevisbördan på dig som konsument att visa att det rör sig om just ett ursprungsfel).

Ursprungligen av mmmikael:

Eftersom detta är ett erkänt fel i konstruktionen och således ett ursprungsfel ska det inte vara några som helst problem att få det bytt på garantin, som f ö gäller i tre år (efter år 1 ligger dock bevisbördan på dig som konsument att visa att det rör sig om just ett ursprungsfel).

Men var det inte en viss tillverkningsserie som hade dessa problem och enbart dessa är täckta av den garanti du menar?

Jag ska gå in med datorn när jag packat mig till nya hemstaden och visa, så får de bedöma huruvida det anses som ursprungsfel eller ej. Hoppet lever än!

Ursprungligen av Natarjasana:

Men var det inte en viss tillverkningsserie som hade dessa problem och enbart dessa är täckta av den garanti du menar?

Jag ska gå in med datorn när jag packat mig till nya hemstaden och visa, så får de bedöma huruvida det anses som ursprungsfel eller ej. Hoppet lever än!

Är din dator 1,5 år gammal lär det ju vara en dator där detta inte hunnit åtgärdas. Min är köpt juni 2006, dvs för 15 månader sedan och jag är drabbad av problemet och räknar kallt med att få detta åtgärdat utan tjafs så fort jag kan skiljas från datorn (har köpt en mac mini för att kunna jobba när datorn är inne på reparation, som f ö kan ta upp till 2 v enligt Apple - helt sjukt!).

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-05 16:53
Ursprungligen av mmmikael:

Är din dator 1,5 år gammal lär det ju vara en dator där detta inte hunnit åtgärdas. Min är köpt juni 2006, dvs för 15 månader sedan och jag är drabbad av problemet och räknar kallt med att få detta åtgärdat utan tjafs så fort jag kan skiljas från datorn (har köpt en mac mini för att kunna jobba när datorn är inne på reparation, som f ö kan ta upp till 2 v enligt Apple - helt sjukt!).

Jag tror tyvärr inte att du kommer få det fixat efter att garantitiden gått ut. Det är bara havererade batterier som omfattas av det förlängda garantiprogrammet.

Ursprungligen av akesson:

Jag tror tyvärr inte att du kommer få det fixat efter att garantitiden gått ut. Det är bara havererade batterier som omfattas av det förlängda garantiprogrammet.

I mitt fall har jag för länge sedan påtalat detta och blivit lovad att få det åtgärdat även efter 12 mån eftersom jag inte hade möjlighet att lämna ifrån mig datorn innan jag har en ersättningsmaskin medan den är inne på reparation.

Vad gäller andra så ska det ju ändå inte vara några problem eftersom det som sagt rör sig om ett fel som fanns redan vid köpet. Detta är upp till köparen att bevisa efter 6 månader men i detta fallet har ju Apple själva erkänt felet vilket gör det enkelt.

"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

(Pallar inte citera en massa lagtext)

Ursprungligen av mmmikael:

Är din dator 1,5 år gammal lär det ju vara en dator där detta inte hunnit åtgärdas. Min är köpt juni 2006, dvs för 15 månader sedan och jag är drabbad av problemet och räknar kallt med att få detta åtgärdat utan tjafs så fort jag kan skiljas från datorn (har köpt en mac mini för att kunna jobba när datorn är inne på reparation, som f ö kan ta upp till 2 v enligt Apple - helt sjukt!).

Byte av topcase tog 15 minuter när jag lämnade in den, satt kvar och tog en kopp kaffe medan reparatören bytte topcase på min dator. 2 veckor låter inte rimligt, måste du skicka den då?

ska nog slå en signal till apple jag med då. Har också fått fläckar på min efter nästan 16 månader utan fläckar. Nu ser den hemsk ut, en missfärgning vid tabb-tangenten bland annat...

Har nu haft möjlighet att jämföra min MacBook med en ny sådan, och ser att det ÄR faktiskt gulnat och inte bara slitet. Dessutom är det gulnat runt om. Det är inte mycket, men det syns.

Kan det vara värt att trycka på detta som ett tillverkningsfel och därmed ska det gå under den 3-årsregel som finns?

1
Bevaka tråden