Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsammare anslutning med påslagen WPA/PSK kryptering

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har råkat ut för ett underligt fel på min router eller om det nu är på min MacBookPro.
För ett tag sedan kunde jag helt plötsligt inte komma in på Swedbanks hemsida överhuvud taget. Började ju med att utgå från att det är något med ComHem. Letade i alla ändar och upptäckte av en händelse att om jag stängde av krypteringen på routern (3com) så fungerade det.
Nästa steg blev att uppgradera firmwarte och programvara i routern och nu fungerar det igen, men... det går långsammare än om jag kör okrypterad trafik.
Skall det vara så?
Vi har en långsam lina så det är ju ingen superfart ändå men det finns ju gränser.

Basfakta.
Comhem 256 KB
modemet kopplat till 3com router
1 maskin trådat, funderar bra
WPA/PSK kryptering
MacBookPro

Typ nåt sånt

Thoughts anyone?

Det är normalt att kryptering drar ner hastigheten på nätet, men det ska inte vara så illa att du inte kommer in på sidor. Då är det fel någonstans, och i ditt fall verkar det ha varit firmware som strulade.

Kör med MAC-adress-filtrering istället är mitt tips! I vissa fall säkrare än WEP/WPA...

Det har ju varit en del snack i andra om folk som har problem med att det trådlösa nätet helt plötsligt blir segt (jag är en av dem) från MacBook Pro. Det kanske är relaterat? Jag har förövrigt också en 3Com-router.

Ursprungligen av psychozz:

Kör med MAC-adress-filtrering istället är mitt tips! I vissa fall säkrare än WEP/WPA...

Men om du inte kör någon kryptering alls kan väl folk lyssna av trafiken direkt, oavsett MAC-adress-filtrering? Bäst är väl att både ha kryptering och filtrering.

Ursprungligen av psychozz:

Kör med MAC-adress-filtrering istället är mitt tips! I vissa fall säkrare än WEP/WPA...

Jag sitter på 100/100Mbit hemma. När jag kopplade in min Netgear WGR614 v5 och slog på WEP 128-bit gick det l å n g s a m t. Testade att stänga av krypteringen, slå på MAC-filtrering och ställde in routern till att bara köra b istället för b/g (mitt gamla dasslock har ju ändå bara b). Alla andra i huset har ju lika bra uppkoppling så jag har svårt att tro att någon annan skulle vilja snålsurfa på 11Mbit. Mitt dasslock renderar ju ändå hemsidor så långsamt att det inte gör så stor skillnad

MAC adress filtrering är ju en variant så klart. Jag tycker bara att WPA/PSK är smidigt (och säkert). Jag har ibland beov av att koppla in maskiner som jag inte normalt har hemma och då är ju den bra eftersom jag har min egen nyckel (i huvudet desutom) och lätt kan ge tillgång.
Är det så att MAC adress filtrering går att lyssna av? det är för mig inget problem men jag har ju ingen lust att upplåta lina till grannar och andra.

TM

Filtrering på MAC-adress kan ju stoppa den som försöker ansluta sig (men det ska gå att komma runt tror jag, genom att snappa upp någon annans MAC-adress och "spoofa" den). Men även om det hindrar folk från att använda din lina så kan man ändå bara lyssna på de signaler som finns i luften och om dom är i klartext så går det väldigt enkelt att se allting du gör, sno cookies och annat t.ex. så man kan göra saker i ditt namn.

Att låsa till MAC-adressen är inte alls säkert. WPA är det bästa som finns att använda i dagsläget, men det innebär tyvärr lite sämre prestanda eftersom trafiken ska krypteras och dekrypteras on the fly med en rätt så avancerad algoritm.

WEP innebär inte lika stort tapp i hastighet, men kan å andra sidan knäckas ganska snabbt med rätt program. För en privatperson är det i vanliga fall fullt tillräckligt, då den som vill ta sig in på ett låst när oftast är ute efter något, typ företagshemligheter. Om någon ger sig på ditt nät så är det antagligen bara för att snålsurfa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-04 16:42

Fast med den där långsamma linan ska det inte vara något problem med WPA-PSK. Jag har en 10 MBit-lina och den maxar jag stundom trots att jag har WPA2-krypteringen påslagen på min Airport Express. Flaskhalsen borde med andra ord inte vara krypteringen om det inte är fel på din router (eller att den helt enkelt är för dålig).

Vad är det för modell på den trådlösa routern? Eller ännu bättre, om du kan ta reda på det, vilken 802.11-standard stödjer den?

Det är ju inte helt otänkbart att routern är för dålig, bara för att det står 3com behöver det ju inte vara världsklass på den.
Modellen är OfficeConnect Wireless 54Mbps 11g Cable/DSL.

Jag har nyligen uppgraderat den med senaste programvara och firmware.

WPA:s påverkan på prestandan kan nog spela roll lokalt, men i detta fall måste det vara andra problem inblandade.

Och jag har förresten också OfficeConnect Wireless 54Mbps 11g.

Eftersom maskinen verkar fungera bra på andra platser så tror jag att jag skall avvakta tills vi bytt till BBB så får vi se. Då blir det 24Mbit så då kanske man inte tänker på det, men jag kan ju alltid testa med speedtest.net och se skillnaden. Enligt den får jag i visa fall bara 40Kbit med krypteringen på i nuläget och 256Kbit utan (det är vad vi dras med)

Du har inte möjlighet att testa mot en annan dator lokalt? För om WPA slöar ner ditt nät borde det gälla även interna överföringar.

1
Bevaka tråden