Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme skickar genom wlan och tar emot genom Ethernet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 21:03

Hej

Har ett lustigt problem. Iaf för mig. Är så att jag nyss kopplade in en nätverkskabel i min extreme för att få en fast anslutning till iMacen. Det fungerade utmärkt och jag surfar på. Testar att stänga av airporten på datorn och det fungerar fortfarande.

Jag vill alltså att all internet data skall gå genom sladden.

Jag har även 2 st airport express som slavar som musiktjänare i 2 rum. Dem är kopplade som vanligt.

Men nu ni. Kollade precis på min istat och ser till min förvåning att den tar emot dator information genom det trådlösa och skickar data genom sladden.

Det är full fart på det hela. Dvs att jag kan maxa linan på detta sätt.

Stänger jag av airporten så blir allt normalt igen. Datan går in och ut genom kabeln.

Sätter jag nu på airporten på datorn igen så delar den på det inkommande ett tag för att tillslut ta över allt genom airporten!

Någon som har någon idé?

Nu vet jag inte om jag är rätt ute, men du kan gå in under nätverksinställningarna på systeminställningar och välja i vilken ordning den ska använda de olika nätverkskorten. Det är bara att gå till port konfigurering, eller vad det kan heta på svenska, och dra nätverkskorten i den ordning som man vill att datorn ska prioritera dem. Har för mig att Airport är högst upp i prioriteringen som standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 22:11

Jag var inne på den biten också. Men så märkte jag att airporten var längst ner.

Hittade ochså detta. http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=13178&stc=1&d=1187727060 så den borde ju använda alla nätverkstrafik genom kabeln.

Har även gjort en "ethernet" plats istället för automatiskt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-22 11:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 15:48

Den är redan vald som första enligt portarna.
Har ethernet som 1, firewire som 2 blåtand som 3 och airport som 4.

Något annat förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 18:47

Fortfarande ingen som har någon idé?

Såhär der det ut när jag surfar, streamar musik till apex och laddar saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 00:19

Jag fötstår inte vad som som är problemet. Det gör väl inget om den delar upp trafiken mellan anslutningrna omdet är möjligt. Snarare tvärtom, du får ju ännu större bandbredd.
Precis som vissa routrar har dubbla wananslutningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 22:29

Det som är det stora problemet är att jag skickar både filer till andra datorer filmer och musik genom det trådlösa nätverket och då när jag har 400kb/s upptaget från internet så börjar allt annat jag skickar genom det trådlösa lagga. Därför vill jag ha internet genom kabel och allt annat genom det trådlösa.

1
Bevaka tråden