Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera LE6 till 7

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 11:25

Hur gör jag enklast om jag ska uppgradera mitt Logic Express 6 till senaste versionen? Emagic köptes ju upp av Apple, men jag forslas mellan länkar som inte leder någonstans på Apples sajt. Gör jag en uppgradering via nätet, eller ska jag knata iväg till Deluxe Musik och be dem hantera en uppgradering? Är det 99 dollar som det kostar?

I övrigt är jag litet förvirrad i avseende vilken sequencer jag ska köra på. Jag har fram till idag kört 100% Reason vilket funkar hur bra som helst, men jag vill ju gärna kunn a slänga på sång & annat som låter till mina reasonkreationer. Därför skaffade jag för tre år sedan LE 6, men kom mig aldrig för att lära mig mjukisen.

Har funtat på att testa Live!, men å andra sidan känns det dumt att inte lära sig Logic eftersom jag ju redan äger en licens.

Fler frågor: slipper man XS-nyckeln med nyare versioner av LE? Vilken DVD/bok ska jag skaffa för att enklast lära mig grunderna i LE?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-04 12:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 12:30

Ah, tack. Måste ha varit full när jag surfade nyss.

Får man en ny hårdvarunyckel då? Eller släppte Apple hårdvarulåset till förmån för serienummerregistrering?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-09-04 12:33

Logic express 7 använder ingen hårdvarudongel utan du får med en helt vanlig licenskod.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-09-04 13:28

För övrigt är det inte så stor skillnad mellan 6 och 7, speciellt inte om man har de funderingar du har kring sequencers...

Ursprungligen av wobbler:

I övrigt är jag litet förvirrad i avseende vilken sequencer jag ska köra på. Jag har fram till idag kört 100% Reason vilket funkar hur bra som helst, men jag vill ju gärna kunn a slänga på sång & annat som låter till mina reasonkreationer. Därför skaffade jag för tre år sedan LE 6, men kom mig aldrig för att lära mig mjukisen.

Har funtat på att testa Live!, men å andra sidan känns det dumt att inte lära sig Logic eftersom jag ju redan äger en licens.

Plocka hem demon på Ableton och testa, det är i princip fullversionen förutom att det inte går att spara eller exportera. Jag gillar Live, men Logic Express är ju kompetent det med. Det beror ju lite på vad du vill göra och hur du vill jobba, men om du inte kommit dig för att använda Logic Express på tre år så låter det ju inte som drömprogrammet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 09:21

Peth> Så var det ja.
Kårre> Tack för tipset! Blir det LE så ska jag väl handla boken.
Axeman & Falske Messian> Nä, jag har läst litet & sett att det inte verkar vara några större funktionsskillnader mellan LE 6 & 7. Vill man vara helt Inteloptimerad & buggtvättad så är det kanske dock bäst att ha senaste versionen.

I övrigt testade jag igår kväll att ReWire:a Garageband '08 med Reason 3.0.5, men si det gick icke. Fick bara reasonljud ur vänstra högtalaren och efter att ha googlat litet så verkar det vara något tjall med GB '08:s ReWirekompatiblitet. Och det är precis sådant som jag inte orkar med. Det ska liksom bara funka. Ska jag lära mig att hantera t ex "sång på Reasonspår" så vill jag inte lägga tre dagar per vecka i felsökning.

Det var för övrigt den anledningen som jag la ner Logic Express. Drivrutinerna till mitt M-Audio 410 som släpptes gång på gång fungerade helt enkelt inte till min (dåvarande) Powerbook. Nu fick jag i veckan ett nytt Yamahaljudkort som faktiskt verkar lira fint med min Macbook Pro. Fattas bara en fin mjukis att fokusera på

En ny fråga: jag hittade kartongen med LE 6 hemma, men vad behöver jag för att kunna köpa & installera en uppgradering? Jag hittar nämligen inget serienummer i kartongen. Bara två pappersmanualer, fem CD-skivor & ett hårdvarulås/nyckel. Fan. Visst fick man med ett serienummer? Är jag fucksored nu?

Senast redigerat 2007-09-05 09:33
Ursprungligen av wobbler:

Axeman & Falske Messian> Nä, jag har läst litet & sett att det inte verkar vara några större funktionsskillnader mellan LE 6 & 7. Vill man vara helt Inteloptimerad & buggtvättad så är det kanske dock bäst att ha senaste versionen.

Sant, sant. Jag tänkte inte på det. Det är ju ett bra argument att uppdatera sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 09:27

Hittade en PDF på l'internet & svarar mig själv:

11 When you first launch Logic Express 7, the Licensing dialog opens. Enter your first and last name. Entering an organization is optional.

12 Enter the Logic Express 7 serial number (printed on the front of this document) in the Serial Number field.

Note:
If you are upgrading from Logic Express 6, you will have to connect your Logic Express 6 XSKey to one of your computer’s USB ports. After successfully authorizing your copy of Logic Express 7, you can remove the XSKey. Needless to say, you should take good care of it: you will need it again when reinstalling Logic Express 7. When authorization is complete, you are ready to begin using Logic Express 7.

Med andra ord så räcker det med XSKey-manicken? Kan detta bekräftas av nån annan här på forumet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 10:45

Å nu har jag precis läst om den eventuellt nära förestående uppgraderingen till Logic (Express) 8. Antar att man gör bäst i att vänta och se om det händer något spännande kanske redan ikväll.

1
Bevaka tråden