Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på nätverkslösning med avstånd på 200 m?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska inrätta kontor i en byggnad ca 200 meter från hemmet. Vill gärna slippa ytterligare ett ADSL abonnemang och samtidigt kunna har tillgång till internet/eget nätverk. Det är två rejäla tegelhus så det kanske krävs antenn för sända/ta emot.

Någon som har förslag på en schysst set-up? Jag fick ingen hjälp på InWarehouse...

Solong,

Petter

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-04 04:11

Har du stor budget för lösningen? Äger du marken mellan byggnaderna? Kan du montera utrustning på fasaderna? Har du fri sikt mellan byggnaderna?

Exempel på lösningar:

Radiolänk: Två WiFi-accesspunkter av konsumentkvalitet med bryggfunktion och standard antennanslutning samt ett par riktantenner.

Kabel i mark: Multimodfiber och två mediakonverterare för Ethernet.

Om du gör jobbet själv ska det inte vara omöjligt att komma undan med fyrsiffriga belopp för materiel i båda lösningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 08:18

Hej!

Jag tycker ditt bästa alternativ är att försöka med trådlåst mellan byggnaderna först. Precis som MarkDF beskriver. Dock kan du testa utan riktade antenner först. Det som är kritiskt är att det är fri sikt mellan accesspunkterna. Därefter bör man även gå över till utomhusantenner och riktade så se därför till att skaffa accesspunkter med möjlighet att koppla på externa antenner.

Hallå!

Testkör just nu produkter för att erhålla nätverk via eluttaget. Funkar utmärkt till 300 meter och hastighet på 200 Mbit/s. Enkelt att konfigurerar.

Kolla på www.macab.se

leverantör Corinex

1500:- för ett startpaket.

Hej och tack för input!

Jag tror att en trådlös förbindelse är lösningen. Får gå loss med motorsågen men det kan det vara värt. Vad behöver man för hårdvara? Jag har en vanlig trådlös Belkinrouter idag och en PB Pro med Airport.

P

Ursprungligen av mry:

Hej!

Jag tycker ditt bästa alternativ är att försöka med trådlåst mellan byggnaderna först. Precis som MarkDF beskriver. Dock kan du testa utan riktade antenner först. Det som är kritiskt är att det är fri sikt mellan accesspunkterna. Därefter bör man även gå över till utomhusantenner och riktade så se därför till att skaffa accesspunkter med möjlighet att koppla på externa antenner.

Ta en titt på min brorsas projekt Glesband. Ganska nice att sitta på bryggan vid havet och tanka i ~700KiB/s när det inte levereras internet inom en halvmil+ radie.

Edit: Internetuppkopplingen är på fastlandet, ca 1,5 mil bort över havet. Fri sikt.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2007-09-11 16:21

Cisco har trevliga accesspunkter & bryggor som är GULD att jobba med upp till åtminstone 800 meter, utan att det blir dyrt.

1
Bevaka tråden