Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis uppgradering till Leopard?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-03 22:33

Hej!

Jag lyckades omvända en jag känner till Macvärlden, fick han till att köpa en macbook. Och när han var i affären så frågade han så klart om leopard. Och dem i affären påstod att dem som hade köpt en Mac inom det senaste året när leopard får det gratis eller till lägre pris. För så har det varit de andra gångerna nytt OS har kommit.

Nån som vet något om detta?

Affären som han var i var Kullander & Kullander i Malmö. Vill inte på nått sätt påstå att Kullander är en dålig affär om det visar sig att det var fel. Men jag skriver namnet för om jag inte minns fel så finns här någon på detta forumet som jobbar eller äger Kullander & Kullander.

Tack på förhand.

När jag köpte min Macbook förra veckan så frågade jag samma sak och killen i butiken sa att alla han hade pratat med hos apple sa att de skulle bli mkt förvånade om så inte var fallet. Dock inte gratis men till reducerat pris. Nån 150-200 kr sa han.

Så det är nog sant och gött mos det.

Att man får den gratis eller billigare om man köpt sin dator inom ett år tror jag inte mycket på. Dom brukar ha nån sorts deal men de brukar gälla dagar/veckor innan lansering av operativsystem isåfall, inte längre.

Alltså det hade ju varit så på tidigare realeser. Det visste han så det behöver vi ju inte ifrågasätta. Sen om det blir på denna får vi se men jag tycker det låter som en logisk deal. Tex så får du ju också köpa iLife´08 biligare ifall du köpt en ny mac nyligen som inte haft det installerat från start.

Ursprungligen av jonmannen:

Alltså det hade ju varit så på tidigare realeser. Det visste han så det behöver vi ju inte ifrågasätta.

Det har det väl inte?

Ursprungligen av Kristofer:

Det har det väl inte?

Alltså inte killen som skrev inlägget utan den killen jag snackade med när jag köpte min Macbook

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-04 13:55
Ursprungligen av jonmannen:

Alltså det hade ju varit så på tidigare realeser. Det visste han så det behöver vi ju inte ifrågasätta. Sen om det blir på denna får vi se men jag tycker det låter som en logisk deal. Tex så får du ju också köpa iLife´08 biligare ifall du köpt en ny mac nyligen som inte haft det installerat från start.

Hur gör man då? Jag köpte en MBP precis innan det släpptes.

Ursprungligen av Json_81:

Hur gör man då? Jag köpte en MBP precis innan det släpptes.

iLife up-to-date gäller från och med den 7 augusti, så köpte du den innan dess är du tyvärr inte berättigad.

iLife up-to-date

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-09-04 18:39
Ursprungligen av ohennig:

iLife up-to-date gäller från och med den 7 augusti, så köpte du den innan dess är du tyvärr inte berättigad.

iLife up-to-date

Vad räknar man då? Beställningsdatum eller när jag fick den?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-09-03 23:47

grace perioden brukar vara 2 veckor så ett år låter löjligt.
Och det brukar vara till självkostnadspris dvs 150-300kr

Jag kan inte svara för alla på Kullander, men jag tror nog att din kompis missförstått. Det kommer många frågor om 10.5 och standardsvaret är att du inte är berättigad till en fri uppgradering (mot porto och hanteringskostnad) så länge inte Apple har meddelat ett datum från vilket erbjudandet gäller.

I nuläget har inte Apple gjort det och man kan tidigast räkna med att det gäller från den dag då de presenterar ett lanseringsdatum för 10.5.

Jag vet att inlägget kanske inte är det tydligaste jag skrivit, men det är sent och jag ska precis gå och lägga mig. Förtydligar mig gärna i morgon om det skulle behövas.

Ohennig har rätt. Det som varit tidigare är att man får köpa en uppgradering för någon hundring om man köpte datorn efter att ett exakt leveransdatum meddelats. Allt annat är strunt.

  • Medlem
  • 2007-09-04 08:32

Din kompis skulle begärt skriftligt på det, för det där lär säljaren inte komma ihåg.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-09-04 10:13

Min dotter köpte en MacBook 2,16 på Kullander&Kullander för 1 vecka sen...
Vad som Bla ingick ILife 08 för 130 pix via applestore uppgraering samt reg// ->
är väl på väg hoppas jag.. Annars ligger också IWork 08 som prov edition i 30 dagar...
inkl Office/ men hon fick 3 nycklar för 745:- (Student-Läraredition)

Men inget ord om Leopard?!

Ursprungligen av Trisen:

Men inget ord om Leopard?!

Vilket är helt i sin ordning då Apple inte gett några besked om vilket datum Leopard släpps och från vilket datum den så kallade graceperioden gäller.

Hur lång tid kommer det ta för apple att bli klara och släppa det?
Har inte pratet om när dom ska släppa det gått otroligt länge nu? eller?

Oktober är det som gäller tills vidare, och har gällt sedan i våras. Det vi saknar är bara ett specifikt datum.

Jag köpte min Imac OS X 10.4.10 i Februari. För två veckor sedan köpte jag nya uppgraderingen på iLife 08 för 750:-i samma affär Humac Kungsholmen. Ingen sa någonting om billigare pris eller ingår i priset. Leparden, sa någon skulle kosta omkring 1200:-borde jag få det billigare, eller kanske gratis.

Ursprungligen av Kalle Silver:

Jag köpte min Imac OS X 10.4.10 i Februari. För två veckor sedan köpte jag nya uppgraderingen på iLife 08 för 750:-i samma affär Humac Kungsholmen. Ingen sa någonting om billigare pris eller ingår i priset. Leparden, sa någon skulle kosta omkring 1200:-borde jag få det billigare, eller kanske gratis.

Nej, din dator är inte kvalificerad. För närvarande finns det ingen dator som är kvalificerad för gratis uppgradering till 10.5. För iLife gäller det som står i mitt förra inlägg.

Kvittodatum är det som gäller.

  • För att få uppgraderingen till iLife ’08 fyller du i beställningsformuläret och skickar med en fotokopia av ett daterat och specificerat inköpskvitto eller packsedeln som visar artikelnumret för den eller de inköpta berättigande datorerna.

Så här var det när Mac OS X 10.4 lanserades:
http://www.apple.com/pr/library/2005/apr/12tiger.html

Ursprungligen av Apple:

The standard Mac OS Up-To-Date upgrade package is available to all customers who purchase a qualifying new Mac system from Apple or an Apple Authorized Reseller on or after April 12 for a shipping and handling fee of $9.95 (US).

Alltså fick man det "gratis" om man köpte macen efter att ett exakt leveransdatum meddelats. Räcker det som källa eller är det fortfarande någon tror på sin säljare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-06 16:50

Jag tackar för svaren. Det har klarnat lite nu iallafall.

Om det var en missuppfattning eller vad mellan säljaren och polaren, vill jag inte gå in på, för jag vet ju inte. Bara inte folk får förutfattade meningar om okunniga säljare på Kullander nu för det är inte min mening. Så för enkelhetensskull kan vi kalla det för missuppfattning.

1
Bevaka tråden