Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airportproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-01 16:17

Har ett nätverk med 5 stationer. De ska kopplas ihop med kablar om ett tag men detta problem behöver en snabbare lösning.
Lokalen har tjocka väggar och därför så bryts kontakten mellan övervåning och undervåning trots mycket litet avstånd och öppen trappa ned. Antar att det är så pga att det fungera på undervåningen vid trappan även när det inte funkar på ovanvåningen.

Hur som helst, två frågor. Undrar om man inte borde kunna koppla ihop den på övervåningen med den som alltid har mottagning på undervåningen med kabel så länge? Kör WDS mellan de andra men tänkte konfigurera den på övervåningen så att den är ihopkopplad med sladd till den på nedervåningen som sedan pratar med de andra trådlöst via WDS. Hur ska jag konfa den på övervåningen då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 19:31

Meh...

Om man kopplar kabel mellan den där uppe och den där nere, och väljer "Delta i ett trådlöst nätverk" (eller liknande), i stället för WDS i den där uppe, hur funkar det då? Jag kollar i min Express här hemma, minns inte hur det är med Extreme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 01:05
Ursprungligen av Mattias A:

Om man kopplar kabel mellan den där uppe och den där nere, och väljer "Delta i ett trådlöst nätverk" (eller liknande), i stället för WDS i den där uppe, hur funkar det då? Jag kollar i min Express här hemma, minns inte hur det är med Extreme.

Mmm, har provat det men då blir den helt galen. Den vill inte ens synas i Airport programmet och blinkar orange. Ska prova igen i morgon, möjligt att jag inte tade tillräckligt tålamod.

Eller vänta nu, jag tror jag tänker fel. Den där uppe ska vara en brygga mellan ett trådlöst och ett fast nät. Den är ju fast ansluten med kabel på ena sidan och trådlös på den andra. Har för mig att det finns möjlighet att välja "Act as bridge" nånstans i inställningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-05 09:10

Acke,

Kolla in Apple's sidor med handböcker i konsten att konfigurera sitt nät, bla. för att tillgodose de önskemål du är ute efter..

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 22:28

Hej igen.
Har fortfarande lite problem. Gav upp WDS för det ju bara ska användas om man verkligen måste då det drar ned hastigheten. Löste problemet ovan genom att koppla ihop dem med sladd. Sedan kommer konstigheterna. Om jag tar "Utöka ett trådlöst nätverk" så blinkar den orange och funkar inte.
Väljer jag däremot att "Skapa ett nytt trådlöst nätverk" så funkar det om man bortser från glappet i någon sekund när man byter nätverk. Så ska det ju inte vara och antar att det är ett problem man slipper om man lyckas att utöka nätverket.
Försöker jag utöka så "dör" stationen och kan bara få tillbaka den genom att resetta den.

Någon?

1
Bevaka tråden