Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man lita på Safari 3 i skolmiljö?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 18:01

Safari 2 funkar inte så bra i webbmiljön "Fronter" som gymnasieskolorna i Stockholm Stad (med många flera) använder. Safari 3 tycks fungera bättre, men hur är det med den allmänna stabiliteten? Vågar man installera en beta-version till kräsna, men otekniska, gymansieelever?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-03 18:05

Själv hatar jag Firefox, men om den funkar så är väl det ett bättre alternativ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 18:29

Om man inte gillar Firefox pga dess omacighet, finns ju Camino. Camino var webbläsaren som de flesta "medvetna" använde innan Safari kom och innan Firefox hade portats till Mac. Än i dag slår Camino det mesta (personligen kör jag Safari dock).
Opera finns ju också. Och OmniWeb.

Angående treans stabilitet så funkar den faktiskt bättre för mig än tvåan. Men det kan vara nåt konstigt med bara min maskin

Googels Gmail och andra Web Apps fungerar mycket bättre i 3:an då jag tror att den stöder Ajax på ett bättre sätt. Däremot så verkar det ju vara ett nytt WebKit och den förstör för vissa av mina Widgets.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 17:44

Av olika anledningar vill jag helst använda Safari, och inte Firefox eller andra alternativ. Till saken hör att Fronter SKA ha stöd för Safari, så jag har också felanmält problemen.

Använder just nu 3:an hemma och hittills har allt funkat bra och jag har inte heller hittat några rapporter om att den ofta kraschar eller segar ihop. Ingen som har några negativa erfarenheter (förutom widgets-problem)?

Fast jag använde fronter med safari. Jag tyckte det funkade. Nu kan jag inte testa eftersom jag inte går på den skolan längre, men vad jag minns så funkade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 19:02
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast jag använde fronter med safari. Jag tyckte det funkade. Nu kan jag inte testa eftersom jag inte går på den skolan längre, men vad jag minns så funkade det.

Intressant och hoppfullt! Allt funkar bra, förutom att ladda upp filer till Fronter (t ex till inlämningsmappen). Det märkliga är att det funkar ibland, ofta efter ett tiotals försök. Samma problem i skolan som hemma.

Vissa funktioner, såsom att redigera ett dokument on-line är beroende av Active-X, men det ska gå att koppa på WebDAV för samma funktion. Kanske hade din skola det påkopplat!? Vi undersöker nu om vi kan göra det på skolan, eller om det måste ske för hela Stockholm Stad. Problemen kan kanske ha med det att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 19:15

Problem Safari 3 och 99mac!

Har just upptäckt att om man skriver ett inlägg och sedan redigerar det så fastnar redigeringsrutan efter man tryckt på Spara! Om man försöker stänga sidan varna Safari för att man kommer att förlora osparad information, men i själva verket är den sparad!

Bugg i Safari 3 eller i 99mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 18:21
Ursprungligen av maca:

Ingen som har några negativa erfarenheter (förutom widgets-problem)?

Negativa erfarenheter, javisst. Gjorde att jag behövde installera om OS X på min iBook. http://www.99.se/safari/219377-safari-3-krashade-min-dator.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-04 19:18

I 99mac. Samma i Safari 2.

Bugg i 99:an
Samma sak i Safari 2

1
Bevaka tråden