Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSN, avsaknad av Mac-stöd och Netscape Navigator

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag har P3 Nyheter kört en story om hur CSN inte stödjer e-legitimation i Firefox och Safari för att signera ansökan om studielån:

Var tredje student söker studiemedel via CSN:s hemsida i stället för att skicka ansökan med post.

Men för dem som använder Mac kan det bli problem - för med webbläsarna Firefox och Safari fungerar det inte att göra nätansökan.

Så långt är det ett bekant scenario, att webbplatser inte stödjer andra webbläsare än Internet Explorer. Men så läser man vidare:

- Vi garanterar bara funktionalitet för e-id med två webbläsare - Netscape navigator och Internet explorer.

Netscape Navigator? Hallå? Är vi tillbaka i 90-talet helt plötsligt? Hur kan man motivera utveckling för Netscape Navigator före Firefox?

CSN motiverar det:

- Den allra största anledningen är faktiskt att det har krävt tillräckligt mycket av oss med dom två webbläsarna vi har. Vi bedömer att vi täcker in ganska många ändå.

Mycket konstig bedömning om ni frågar mig...

Läs hela artikeln här: CSN-lån på nätet inget för Mac-ägare

Till saken hör att andra myndigheter stödjer e-legitimation i både Safari och Firefox, t.ex. Skattemyndigheten. Men CSN anser sig inte har råd att utveckla för dessa webbläsare.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-09-03 14:27

Läs istället: Vi gjorde en megatabbe, men vi säger att Netscape Navigator, tillsmammans med IE täcker in de flesta användarna. På så sätt så vänder vi det till vår fördel.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-03 14:31

Jag sökte lån för ännu ett år genom safari bara för 2 veckor sedan. Och de har inte gjort om hemsidan sedan dess.

Så det fungerar.

Det måste vara något nytt för den här terminen. Har själv använt E-leg på CSN med Firefox utan problem.

Ok, jag har inte testat själv, jag bara rapporterat vad P3 Nyheter skriver. Så ni menar att dom har fel?

Min kollega säger också att det fungerar.

Det är varken första eller sista gången P3 nyheter har fel... "Alltså, ingen iTunes på din mp3" vilka klåpare... varje gång det är nyheter om något man kan inser man att nyheten är full av faktafel eller utelämnande av viktig information.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-09-03 14:46

Dom har fel om sidan inte har förändrats sedan runt 20e augusti.

Njae, fel och fel. De har fel i att e-leg på CSN inte fungerar med firefox/mac. Men de har inte fel i att CSN inte stöder firefox/mac. Det vill säga det funkar men det är inte CSNs förtjänst.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-03 15:26

Allvarligt talat… menar ni att det funkar? Vad håller P3 på med i så fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-03 15:38

Funkar för mig.

Vilken soppa... fast jag stör mig fortfarande på att de tar upp Netscape Navigator, vad ska dom göra härnäst? SEO-anpassa sina sidor för Alta Vista?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-03 15:58

Körde CSN ansökan för en vecka sedan med bank-id från swedbank allt funkade kanon!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-03 17:57

Jepp jag lade in en ansökan i fredags med e-leg (handelsbanken) i Firefox och fick ett beslut igår söndag (helgjobbande system på CSN tydligen)! Så nog funkar det alltid.

Det som fungerar är BankID, och det har alltid fungerad med Safari och Firefox. BankID är bra. Dock fungerar inte e-leg från t.ex. Telia eller Nordea. Deras e-leg är dåliga.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det som fungerar är BankID, och det har alltid fungerad med Safari och Firefox. BankID är bra. Dock fungerar inte e-leg från t.ex. Telia eller Nordea. Deras e-leg är dåliga.

Ah, så det kanske är skälet till förvirringen?

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, så det kanske är skälet till förvirringen?

Ja, fast jag förstår ändå inte, för det är inte under CSN:s kontroll, då det är ett generellt problem med den lösningen. Mycket förvirrande detta, på min ära.

CSN måste ju ändå vara lite inkompetenta som inte bara sågar P3 Nyheters "scoop" vid fotknölarna i så fall.

1
Bevaka tråden